Na torenhoge energiefactuur Hilde Van Mieghem: wat verklaart zo’n abnormaal bedrag en wat kan je eraan doen?
MijnenergieHilde Van Mieghem ligt al maanden in de clinch met verschillende energiemaatschappijen. Aanleiding is een volgens haar onverklaarbare factuur van ruim 8.000 euro. De actrice en regisseuse is niet alleen in die situatie, weet Mijnenergie.be.
“Ik heb echt alles geprobeerd, via Fluvius, via Luminus, via Mega … Ik heb zelfs Testaankoop én advocaten ingeschakeld”, stelt Van Mieghem in Primo. “Maar ik móet 8.133,25 euro betalen voor het jaar 2020-2021 door een meterstand die Fluvius pas in oktober 2023 doorgegeven heeft. Het is mij totaal onduidelijk waar dat cijfer vandaan komt, want ook daar krijg ik geen uitleg over.”
Duizenden gelijkaardige situaties
Dat dit geen alleenstaand geval is, blijkt uit de talrijke klachten die de federale Ombudsman voor Energie ontvangt. Van de ongeveer 27.000 jaarlijkse dossiers heeft ruim een vierde betrekking op facturatieproblemen en 17 procent op prijzen en tarieven.
Veel van dergelijke klachten zijn gerelateerd aan technische problemen met het dataplatform Atrias, dat de Belgische energiesector eind 2021 in gebruik nam. Testaankoop gaf recent nog aan dat facturen als gevolg van die hinder tot twee jaar vertraging oplopen.
Onverwacht torenhoge factuurbedragen waren ook schering en inslag in de nasleep van de energiecrisis. Wie in het najaar van 2022 een contract afsloot aan de toenmalige peperdure vaste tarieven en zijn voorschotbedrag niet aanpaste, moest tot wel 10.000 euro bijbetalen aan het einde van de rit.
Sloot je in 2023 een vast energiecontract af? Dan kan het nu tot 800 euro goedkoper.
Gebrek aan transparantie
De exacte oorzaak valt evenwel niet altijd eenvoudig te achterhalen. De energiefactuur blijft voor veel consumenten een ingewikkeld kluwen van verschillende kostenposten. Dat komt ook tot uiting in de meer dan 1.000 klachten rond een gebrek aan transparantie op het vlak van contracten, prijzen en kortingen. Toch kan je mogelijk zelf enkele signalen identificeren die wijzen op een foutieve facturatie.
1. Stel een afwijkend factuurbedrag in vraag
Ligt jouw factuur helemaal niet in lijn met de voorafgaande jaren, zonder dat jouw verbruik fel de hoogte inging? Dan schort er mogelijk iets. Zeker nu de energiecrisis stilaan achter de rug ligt, zou je factuurbedrag bij eenzelfde verbruik niet spectaculair mogen stijgen.
2. Controleer jouw meterstand
De afrekening van jouw jaarfactuur gebeurt op basis van de meterstanden. Bij een analoge meter met terugdraaiende teller geef je die zelf door, terwijl dat bij een digitale meter automatisch gebeurt. Het is aangewezen om na te gaan of het verbruik op jouw factuur overeenstemt met jouw vaststellingen. Om discussies achteraf te vermijden, kan je ook een foto nemen van jouw meterstand.
Leestip: Hoe vaak moet je jouw meterstanden opnemen (en waarom mag dat gerust wat vaker)?
3. Klopt het energietarief?
Jouw energiecontract vermeldt de vaste vergoeding en het kilowattuurtarief. Bij een vast tarief kan je vrij eenvoudig verifiëren of alles klopt. In het geval van een variabel tarief, geeft de tariefkaart enkel de prijs van een maand of trimester weer. Voor de uiteindelijke jaarfactuur baseert de energieleverancier zich op het gewogen gemiddelde van de maand- of kwartaalprijzen, volgens standaard verbruiksprofielen. Die berekening uitpluizen, lijkt haast onbegonnen werk. Bij twijfel consulteer je best eerst jouw energieleverancier.
4. Verifieer welkomstkortingen
De meeste energieleveranciers bieden vandaag welkomstkortingen voor nieuwe klanten. Ga aan het einde van het contractjaar gerust nog eens na of jouw korting in mindering is gebracht.
Bekijk ook: een overzicht van de welkomstkortingen voor energie in de maand maart.
5. Extra aandacht bij leverancierswissels en verhuis
Bij een leverancierswissel volgt er een slotfactuur van jouw ‘oude’ leverancier. Het kan zeker geen kwaad om die nog eens extra onder de loep te nemen. In het geval van een verhuis vullen de vorige en nieuwe eigenaar samen een energieovernamedocument met de meterstanden in. Dat toets je best achteraf nog eens af.
Hoe kan je een factuur betwisten?
Problemen of betwistingen kaart je in eerste instantie aan bij jouw energieleverancier of netbeheerder. Dat kan per brief, maar ook per e-mail. Sommige spelers afficheren op hun website een eigen klachtenformulier. Jouw leverancier moet je dan gratis een gedetailleerd document bezorgen met alle informatie over jouw factuur, en hoort vervolgens jouw vragen en klachten te beantwoorden.
Zolang de behandeling van jouw bezwaar loopt – en uiteraard ook als jouw klacht terecht bleek – hoef je het openstaande of betwiste bedrag niet te betalen. Veelal schept een toelichting de nodige duidelijkheid of volstaat een minnelijke schikking. Geraak je er onderling niet uit, dan klop je best aan bij de Ombudsdienst voor Energie.
Pas op voor de verjaringstermijn
Iedereen kan tot een jaar na ontvangst van de factuur bezwaar aantekenen. Energieleveranciers beschikken op hun beurt ook over een termijn van één jaar om een foutieve facturatie te corrigeren. De distributienetbeheerder beschikt zelfs over twee jaar.
Lees meer op Mijnenergie.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Mijnenergie.be.
Mijnenergie.be is een onafhankelijke energieprijzenvergelijker van elektriciteits- en gasaanbiedingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
PREMIUM
Factuur niet betaald? Dit zijn de nieuwe regels: “Hoe langer betaling uitblijft, hoe hoger intresten oplopen”
Kan je een factuur niet betalen of ben je de betaling vergeten? Hou er dan rekening mee dat de regels rond aanmaningen recent zijn veranderd. Van een eerste herinnering tot twee soorten schadevergoedingen: professor consumentenrecht Reinhard Steennot (UGent) legt uit wat de nieuwe wetgeving voor jou betekent en waar je op moet letten. “Voor telecommunicatie, energie en water gelden specifieke regels.” -
PREMIUM
Frederik (48) verloor zijn vrouw Riet aan kanker: “Ik was te jong voor een overlevingspensioen”
Frederik (48) moest zijn vrouw Riet afgeven na een jarenlange strijd tegen kanker. Naast een zwaar emotioneel verlies was dat ook een financiële klap, getuigt de weduwnaar. Zijn overgangsuitkering bleek een vergiftigd geschenk, en vandaag draagt Frederik de kosten voor dochters Justien (13) en Louise (15) helemaal alleen. “Ik twijfel of ik hun hogere studies zal kunnen financieren.” -
-
PREMIUM
14 experten waarschuwen voor ongeziene wooncrisis: “Willen we dat mensen in containers wonen?”
-
43 procent meer langdurig zieken door burn-out of depressie in 5 jaar tijd
In vijf jaar tijd is het aantal mensen die langdurig niet kunnen werken door een burn-out of depressie met 43 procent gestegen. Eind 2022 zaten 125.700 personen in ons land al minstens een jaar thuis omdat ze met een van die twee psychische aandoeningen kampten. Dat blijkt donderdag uit de nieuwste gegevens van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv), die ‘De Tijd’ kon inkijken. -
Oprichter cryptobeurs Binance Changpeng Zhao moet vier maanden de cel in
De oprichter en voormalig topman Changpeng Zhao van cryptobeurs Binance moet van een Amerikaanse rechter vier maanden de gevangenis. Hij is veroordeeld voor onder meer het overtreden van antiwitwasregels. -
Gouden Giro2
Frederik Davids, de winnaar van vorig jaar, geeft tips om te scoren in de Gouden Giro: “Transfers zo lang mogelijk uitstellen”
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
PREMIUM32
Marc Coucke lanceert energiecontract met 10 jaar vast tarief: is het echt het goedkoopste? Wij deden de vergelijking
EnergyVision, de energieleverancier waarin ook Marc Coucke investeert, lanceert als eerste in Vlaanderen een energiecontract waarbij de stroomprijs gedurende tien jaar vastligt. Voor de zonnestroom van de panelen die het bedrijf gratis op jouw dak legt, betaal je zelfs 30 jaar hetzelfde “extreem lage tarief”. “Uniek ter wereld”, aldus CEO Maarten Michielssens. Een gezin zou zo tot 300 euro per jaar besparen. Hoe werkt het? Voor wie is het interessant of voor wie juist niet? En wat als je eerder wilt opzeggen? We vragen het aan Mijnenergie.be en aan Testaankoop. -
Amazon verdrievoudigt winst: 10,4 miljard dollar op drie maanden tijd
Webwinkel- en technologieconcern Amazon heeft de winst in het eerste kwartaal van dit jaar zien verdrievoudigen tot 10,4 miljard dollar, omgerekend 9,8 miljard euro. De resultaten werden gestuwd door hogere onlineverkopen, clouddiensten en advertentie-inkomsten, werd dinsdag bekend. -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert