Foto: Getty

Muziekverkoop in ons land piekt, vooral dankzij betalende streaming met nu half miljard profielen wereldwijd

De verkoop van muziek heeft in ons land vorig jaar een recordomzet van 118 miljoen euro opgeleverd. Dat blijkt uit de jaarcijfers voor 2023 van de Belgian Recorded Music Association (BRMA), de federatie die de muziekdistributeurs en muziekproducenten vertegenwoordigt. Vooral de gestegen omzet uit streaming zit daar voor iets tussen. Wereldwijd en op Europees vlak zijn de muziekinkomsten op een gelijkaardige manier gestegen.

De omzet uit muziekverkoop gaat sinds 2018 in stijgende lijn, al is de stijging niet elk jaar even sterk. De kaap van de 100 miljoen euro is voor het eerst overschreden in 2021. Tegenover 2022 is de omzet nog eens met 11 procent gestegen, tot ruim 118 miljoen euro. Het grootste deel van die stijging zit bij de toegenomen omzet uit muziekstreaming.

Uit de cijfers blijkt dat muziek in ons land jaar na jaar meer digitaal wordt aangekocht en minder fysiek, op bijvoorbeeld cd's, cassettes of vinyl. In 2023 werd 87 procent van de muziek digitaal aangekocht en nog 13 procent fysiek. Concreet gaat het om het downloaden of streamen van liedjes tegen betaling, via verschillende diensten en apps.

"De groei is voornamelijk te danken aan de populariteit van streamingdiensten zoals Spotify, Apple Music en YouTube. Deze groei benadrukt de sterkte van streaming als de drijvende kracht achter de hedendaagse muziekindustrie en bevestigt onze overtuiging dat muziek toegankelijker is dan ooit", zegt Patrick Guns, voorzitter van BRMA en actief bij Universal Music België.

Digitale muziekverkoop heeft in 2023 ruim 103 miljoen euro omzet gegenereerd: nog eens 12 procent meer dan in 2022. Vooral het aandeel van muziekstreaming is gestegen. De kaap van 100 miljoen euro omzet wordt voor het eerst overschreden, goed voor een sterke stijging van 12,5 procent tegenover 2022. 

Fysieke muziekverkoop daalt niet verder

De fysieke muziekverkoop is in 2023 ongeveer stabiel gebleven tegenover 2022. Dat deel is goed voor een omzet van 14,89 miljoen euro, iets meer dan het jaar voordien (14,28 miljoen euro).

Die lichte stijging is volledig te danken aan de blijvende populariteit van vinylplaten. De verkoop van vinyl heeft in België in 2023 een kleine 9 miljoen euro opgebracht: opnieuw 12 procent meer dan in 2022.

Vinyl is het enige fysieke muziekproduct dat er lichtjes op vooruitgaat, terwijl de verkoop van cd's al jaren gestaag daalt. De cd is al een tijdje op zijn retour. Dat merken ook bibliotheken, die steeds vaker hun volledige cd-collectie verkopen.

Dezelfde tendens in Europa en op wereldvlak

De Belgische cijfers liggen in de lijn met de wereldwijde tendensen in de muzieksector. De wereldwijde muziekomzet is met 10,2 procent gestegen in 2023, tot een totaalbedrag van 28,6 miljard dollar. Het is al het negende jaar op rij dat de sector wereldwijd groeit. Dat blijkt uit cijfers van IFPI, de organisatie die 8.000 platenfirma’s wereldwijd vertegenwoordigt.

Zoals in België is die groei wereldwijd vooral te danken in het stijgende gebruik van betalende streamingdiensten: 11,2 procent meer dan in 2022. Streaming is wereldwijd bijna goed voor de helft van de muziekmarkt. Het aantal gebruikersprofielen bij betalende streamingdiensten heeft de kaap van de 500 miljoen overschreden. 

Inhoudelijk ziet IFPI hoe niet-Engelstalige muziek zich steeds makkelijker internationaal verspreidt. Ze verwijzen onder meer naar de wereldwijde populariteit van K-pop en de hype rond afrobeat.

We zullen een publiek nooit kunnen verplichten om te betalen voor muziek

IFPI, de koepelorganisatie voor 8.000 platenfirma's wereldwijd

De Europese markt blijft de op één na grootste wereldwijd, na de VS en Canada. Europa is goed voor ruim een kwart van de muziekinkomsten, ongeveer 9% procent meer in 2023 dan in 2022. De drie grootste muzieklanden blijven het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.

De regio die de sterkste groei optekent tegenover 2022, is Sub-Saharaans Afrika, met een stijging van maar liefst 24,7 procent. De inkomsten uit streaming zijn ook met bijna een kwart gestegen. Dat heeft onder meer te maken met de prijsdalingen voor mobiel internet en smartphones in verschillende landen. 

Tussen de verschillende landen en regio’s bestaan er nog grote verschillen. Veel mensen luisteren online nog steeds gratis naar muziek. De muzieksector bekijkt op welke manier er nog rek zit op het huidige betaalmodel bij populaire streamingdiensten. “Al zullen we een publiek nooit kunnen verplichten om te betalen voor muziek”, klinkt het.

Meest gelezen