LIVE. Raad van bestuur vergadert over toekomst van Van Hool: valt beslissing over faillissement?

Bij busbouwer Van Hool vindt om 10 uur een vergadering van de raad van bestuur plaats, om 11 uur gevolgd door een bijzondere ondernemingsraad. Naar verwachting zal daar beslist worden om de boeken neer te leggen. Volg alle ontwikkelingen hier live!

jvh
Jef Van Hoofstat

Overname nog niet afgerond, maar bedrijven staan al klaar om Van Hool-werknemers op te vissen: “Iedereen is geïnteresseerd in de vrijgekomen profielen”

De overname door VDL- Schmitz is nog niet helemaal rond, maar al meer dan honderd bedrijven staan klaar om de Van Hool-werknemers op te vangen. Wanneer kunnen ze weer aan de slag en wat staat hun nog te wachten? (+)
Agnoplay
https://player.agnoplay.com/embed/nb?autoplay=false&videoId=A7gk…
player.agnoplay.com
Sofie Geusens

Toeleverancier Van Hool vindt overeenkomst "stap in goede richting"

Bij Witzenmann, een belangrijke Belgische toeleverancier van busbouwer Van Hool, vinden ze het principeakkoord met VDL en Schmitz Cargobull een stap in de goede richting. Toch spreekt men van "een periode van grote onzekerheid".
"Het enige scenario dat wij wenselijk vonden, was een snel scenario", zegt de manager bij Witzenmann, Wilfried Van Esbroeck. "Als de curatoren de activa zouden verdelen op een jaar tijd, is dat geen snelle doorstart meer. Van alle slechte scenario's is dit één van de minst slechte." 
Witzenmann is een van de grote toeleveranciers in ons land voor Van Hool. Het bedrijf heeft echter niet al zijn eieren in een mand gelegd. In het orderboek zitten ook heel wat andere klanten. "Wij kunnen snel schakelen als het nodig is", aldus Van Esbroeck. "Hoe sneller men met ons in gesprek kan treden voor de toeleveringen, hoe beter." 
Ook de vakbonden en de Belgische busfederatie FBAA vroegen donderdag al duidelijkheid aan de overnemers. Gaan de bestelde bussen en autocars van Van Hool nog afgewerkt en geleverd worden? Zullen de ondernemers hun betaalde voorschotten terugkrijgen, vroeg FBAA zich af. 
De komende weken zullen VDL en Schmitz Cargobull alles inventariseren op de site van Van Hool, om zo "een goed beeld te krijgen van de organisatie".
Jef Van Hoofstat

Akkoord over overname Van Hool: waarom werd zo snel beslist om niet met andere bieders door te gaan?

VDL en GRW/Schmitz Cargobull mogen met een fors afgeslankt Van Hool doorgaan, maar er blijven nog vele vragen over het lot van de busbouwer en zijn werknemers. Lees hier meer (+).
Sofie Geusens

Bus- en autocarsector vraagt duidelijkheid over vloot van duizend Van Hool-voertuigen

De Belgische busfederatie FBAA vraagt aan het Nederlandse VDL dringend duidelijkheid over de vloot van voertuigen van het failliete Van Hool. In totaal gaat het om iets meer dan duizend voertuigen.
"De continuïteit van de diensten mag niet in gevaar komen", waarschuwt Pieter Van Bastelaere, CEO bij FBAA. "Het uitblijven van leveringen, het ontbreken van onderdelen en het wegvallen van service-na-verkoop kan de onderaanbesteding van De Lijn en Tec (de Vlaamse en Waalse openbaarvervoermaatschappijen, red.), alsook de toeristische reizen via autocar schade toebrengen." De CEO vraagt klaarheid over de huidige vloot van 1.044 bussen, autocars en bestelde voertuigen van Van Hool.
De federatie van zowat 300 bus- en autocarondernemingen zit met heel wat vragen na het principeakkoord woensdagavond. Gaan de bestelde bussen en autocars van Van Hool nog afgewerkt en geleverd worden? Zullen de ondernemers hun betaalde voorschotten terugkrijgen? Het zou over aanzienlijke bedragen gaan. 
Daarnaast vraagt men zich af of er een beroep kan worden gedaan op de garantie bij nieuw aangekochte Van Hool-voertuigen. En ook over de herstelling van Van Hool-bussen en de vervanging van onderdelen is er onduidelijkheid. "De Belgische bus- en autocarsector hoopt op spoedige antwoorden van overnemer VDL", klinkt het.
Sofie Geusens

Vakbond vraagt dringend overleg met VDL en Schmitz Cargobull

De liberale vakbond ACLVB roept op tot dringend overleg met VDL en Schmitz Cargobull na de overeenkomst bij Van Hool. "Men moet helderheid bieden over de toekomstplannen met het personeel", klinkt het donderdag.
Wanneer de nieuwe eigenaren precies met de bonden aan tafel gaan zitten, is nog niet duidelijk. De komende weken zal de Nederlands-Duitse tandem alles inventariseren op de site van Van Hool, om zo "een goed beeld te krijgen van de organisatie", aldus VDL. 
"Maar het is van cruciaal belang dat de belangen van de werknemers gewaarborgd blijven in de overgangsperiode", zegt ACLVB-vakbondssecretaris Christophe Van Audenhove. "Er is nood aan transparantie vanuit de nieuwe eigenaren. We verwachten dat VDL en Schmitz Cargobull dezelfde verantwoordelijkheidszin aan de dag leggen als de werknemers de afgelopen weken." 
Vooral de speling op het aantal mensen dat VDL-Schmitz Cargobull aan de slag wil houden, zit de vakbond dwars. De cijfers variëren van 600 tot 900 mensen. "Dat is nog steeds een verschil van 300 mensen", zegt Van Audenhove. "Driehonderd gezinnen die in onwetendheid blijven, dat is niet menselijk."
Tot slot merkt de ACLVB op dat er niet eenzijdig gesleuteld kan worden aan de arbeidsvoorwaarden. "Bij een overname neem je ook de mensen over en hun rechten zullen we verdedigen."
Jef Van Hoofstat

Stadsbestuur Lier na akkoord Van Hool: "Niet duidelijk welke terreinen men gaat gebruiken"

Het blijft na de principeovereenkomst met VDL-Schmitz Cargobull onduidelijk welke terreinen men zal gebruiken in de toekomst. Burgemeester van Lier Rik Verwaest (N-VA) hoopt dat de overnemers het gros van de gronden recupereren. "Hopelijk blijkt dit een duurzaam verhaal", reageert de burgemeester donderdag. "Wij hopen uiteraard dat men zo veel mogelijk van de terreinen zal gebruiken." Verwaest verwacht wel voldoende geïnteresseerden indien er industrieterrein zou vrijkomen. 
Omdat VDL en Schmitz Cargobull elders al gelijkaardige productieprocessen uitvoeren als Van Hool, is het afwachten hoeveel grond men overhoudt of nodig heeft. De komende vier weken zal de Nederlands-Duitse tandem alles gaan inventariseren op de site om zo "een goed beeld te krijgen van de organisatie", aldus VDL. Burgmeester Verwaest stelt dat hij snel een gesprek zal vragen met de overnemers. Zo wil het stadsbestuur kijken naar de ambities en een mogelijke herbestemming van de terreinen. Dat beide bedrijven erg solvabel zijn, stelt de burgemeester alvast gerust.
Jef Van Hoofstat

Wie is Marc Van Hool, de kleinzoon die naast het bedrijf van grootvader grijpt

Als CIM Capital de trailerdivisie van bussenbouwer Van Hool had kunnen inlijven, dan was de erfenis van Bernard Van Hool toch nog een beetje in de familie gebleven. Lees hier meer (+).
Jef Van Hoofstat

Vakbonden bij Van Hool: “Teleurstelling blijft groot”

“De teleurstelling en de impact van het faillissement, blijven groot”, reageert de christelijke vakbond ACV na een overeenkomst met VDL-Schmitz Cargobull. Toch ziet men perspectief voor de maakindustrie. Lees hier meer.
Jef Van Hoofstat

Akkoord bij Van Hool: curatoren kiezen voor bod van VDL en Schmitz

De curatoren bij Van Hool hebben de knoop doorgehakt: het busbedrijf uit Koningshooikt wordt overgenomen door de Nederlandse VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull. De overnemers voorzien in een eerste fase werk voor zo’n 650 à 950 medewerkers. Lees hier meer.
Agnoplay
https://player.agnoplay.com/embed/nb?autoplay=false&videoId=7Kwp…
player.agnoplay.com
Jef Van Hoofstat

Minister Peeters: "Faillissement Van Hool kan heel groot probleem worden voor De Lijn"

Als de uiteindelijke overnemer van busbouwer Van Hool zou stoppen met stadsbussen, dan zou dat "een heel groot probleem" zijn voor De Lijn. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gezegd. Van de ongeveer 4.000 bussen waarmee De Lijn en zijn onderaannemers in Vlaanderen rondrijden, zijn er ongeveer 1.200 geleverd door Van Hool. Nu dat bedrijf failliet is, dreigt een probleem voor het onderhoud van die bussen.  "Hoe komt je dan nog aan onderdelen en software? Wij hebben gevraagd om daar zeker aandacht voor te hebben", zegt Peeters. 
De toekomst van de fabriek ligt in de handen de curatoren. Een van de kandidaat-overnemers voor de busdivisie is concurrent VDL, die een fabriek heeft in Roeselare. Ook VDL levert bussen aan De Lijn.
Jef Van Hoofstat

VDL opent nieuwe fabriek in Roeselare

Net nu concurrent Van Hool failliet is gegaan, opent busbouwer VDL in Roeselare een splinternieuwe fabriek voor elektrische bussen. Dat betekent niet dat het bedrijf gouden tijden beleeft. Bij de opening lanceerde de directie een smeekbede aan de politiek. VDL had de bouw van de nieuwe fabriek in West-Vlaanderen al aangekondigd in 2018, maar de werken begonnen pas in 2022. Sinds een aantal maanden worden er bussen gemaakt. Wellicht pas eind 2025 zal de productie op volle snelheid zijn, met ongeveer 660 bussen per jaar. Momenteel gaat het half zo snel. 
De oude fabriekshallen in Roeselare waren "blijven hangen in de twintigste eeuw", zei fabrieksdirecteur Alain Doucet bij de officiële opening van de nieuwe productiehal. De fabriek is anders opgebouwd en daardoor efficiënter. Er werken een vijfhonderdtal mensen. Vlaams minister-president Jan-Jambon (N-VA) en minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) woonden de inhuldiging bij. De top van VDL maakte daarvan gebruik om hen te wijzen op de uitdagingen waarvoor de busindustrie staat, de concurrentie uit China in het bijzonder. 
Zelfs met een efficiëntere nieuwe fabriek kan VDL immers niet opboksen tegen de Chinezen, zegt Rolf-Jan Zweep, de topman van de busdivisie van de groep. VDL hoopt dat de politiek dat probleem aanpakt, vooral op Europees niveau. "Er is een gelijk speelveld nodig", aldus Zweep. "De Chinezen kunnen hun bussen hier verkopen zonder belemmering. Omgekeerd hebben wij niet die toegang tot de Chinese markt. Ze worden bovendien zwaar gesubsidieerd door de Chinese overheid en krijgen alle gelegenheid om in hun beschermde thuismarkt volumes te realiseren waardoor de export gemakkelijker wordt." 
VDL houdt toch bewust vast aan productie in België en Nederland. "Op het eerste gezicht lijkt dat ingaan tegen de stroom, maar wij geloven sterk in het belang van de maakindustrie in West-Europa." De keuze voor een nieuwe fabriek naast de oude in Roeselare heeft ook te maken met de beschikbaarheid van geschikt personeel, klinkt het. "Het vakmanschap is op hoog niveau. In de auto-industrie zie je maximale automatisering en robotisering: medewerkers moeten er korte en relatief eenvoudige taken uitvoeren. Voor bussen heb je echt gekwalificeerde monteurs nodig, die begrijpen hoe het voertuig in elkaar zit", legt Zweep uit.
Jef Van Hoofstat

Nederlandse groep VDL eist vandaag duidelijkheid over overname Van Hool: "Anders eindigt het voor ons"

De Nederlandse groep VDL eist vandaag nog duidelijkheid over het dossier Van Hool. Aan een biedstrijd wil het bedrijf niet meedoen. "Als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, dan eindigt het voor ons", zegt senior vice president Rolf-Jan Zweep.
Na het faillissement van Van Hool maandag leek het alsof alleen de Nederlands-Duitse tandem VDL-Schmitz Cargobull in de running was om een doorstart te maken met Van Hool. Er doken echter alsnog andere kandidaten op. De curatoren moeten nu beslissen wat er gebeurt. De vakbond ABVV vroeg hen om alle biedingen ernstig te vergelijken, met oog op het behoud van zo veel mogelijk tewerkstelling. Zakenman Guido Dumarey beloofde op lange termijn meer jobs te behouden. 
Bij VDL wil men van geen biedstrijd weten. "Ons bod is zeer zorgvuldig en solide tot stand gekomen", aldus Zweep. "Als men het op een biedoorlog wil laten uitdraaien, moet men andere partijen zoeken. Sterker nog: ik ga ervan uit dat als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, het voor ons eindigt."
Jef Van Hoofstat

Een neef van de CEO, een afgewezen West-Vlaming en een bandenmiljardair: dit zijn de nieuwe kandidaten in de biedstrijd om Van Hool

Een Nederlander en een Duitser, een Belg en een Amerikaan, een Van Hool-neef, of nog iemand anders? Er zijn nu plots meerdere kandidaten voor de failliete busbouwer uit Koningshooikt. Wie zijn ze, en wat is hun plan?
Agnoplay
https://player.agnoplay.com/embed/nb?autoplay=false&videoId=Orwo…
player.agnoplay.com
Jef Van Hoofstat

Hoe Van Hool bijna naar Bree verhuisde: “We hebben de mensen in Lier gewaarschuwd”

L’histoire se répète. Acht jaar voor het faillissement sloot busbouwer Van Hool al een vestiging in Bree. 161 mensen verloren hun job. Ook toen werd er gewezen naar Noord-Macedonië, al is er ook één groot verschil. “De arbeiders bleven niet in de kou staan.” Een terugblik.
Jef Van Hoofstat

Al meer dan 500 ontslagen werknemers Van Hool ingeschreven bij VDAB: “Sommigen stonden al een uur voor openingstijd te wachten”

Bij de VDAB hebben zich gisteren al 531 ontslagen werknemers van Van Hool fysiek ingeschreven. Nog een onbekend aantal heeft dat online gedaan of via het 0800-nummer. Drie outplacementkantoren zullen hen mee begeleiden naar een nieuwe job. “Gemiddeld kunnen we twee derde van onze klanten aan een job helpen.” Lees hier meer.
Agnoplay
https://player.agnoplay.com/embed/nb?autoplay=false&videoId=KB4p…
player.agnoplay.com
Jef Van Hoofstat

Slecht nieuws bij Van Hool zindert ook na bij toeleveranciers: “Boezemt ook bij ons angst in”

Het faillissement van busbouwbedrijf Van Hool uit Lier komt ook hard binnen bij Witzenmann in Oelegem. Dat is een toeleverancier die onder andere flexibele metalen maakt voor bussen. Er is nog geen zekerheid over een overname van Van Hool en honderden werknemers vrezen voor hun job. Zo’n groot bedrijf dat failliet gaat, zorgt voor onrust in de hele sector. Lees hier meer.
Sofie Geusens

Faillissement was aangekondigd, en toen kwam er plots toch nog bizarre plottwist bij Van Hool: “Heel slimme jongens die hierachter zitten”

Boeken dicht, overnemers aangeduid? Niets van. Al twee andere kandidaten meldden zich om Van Hool over te nemen, waaronder een neef van de CEO. Er is zelfs sprake van een vijfde kandidaat. “Het zijn hele slimme jongens die hier achter zitten.” Lees hier meer (+).
Agnoplay
https://player.agnoplay.com/embed/nb?autoplay=false&videoId=zypp…
player.agnoplay.com
Sofie Geusens

ABVV Metaal: "Tewerkstelling boven centen"

"De enige zekerheid die onze 2500 werknemers van Van Hool nu hebben, is dat ze allemaal ontslagen zijn door het faillissement van de busbouwer. Daarmee vallen ze dus terug op het Fonds voor Sluiting van Ondernemingen. Het bedrag dat ze zullen ontvangen, ligt fors lager dan hun normale ontslagvergoeding. Zo verliezen ze niet enkel hun job, hun werkmakkers maar ook een hoop centen!", klinkt het in een persbericht van ABVV Metaal. "Toch is hun houding een voorbeeld voor velen. Groots."
 
"Omdat deze mensen het verdienen, herhalen we ons standpunt dat maximale tewerkstelling in Koningshooikt prioriteit moet zijn voor iedereen. We vragen dan ook aan de curatoren om alle biedingen naast elkaar te leggen. We vragen om de voorstellen met een sociale en niet enkel financiële bril te bekijken. Want ook zij dragen de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk jobs te redden. Ook zij hebben de toekomst van de maakindustrie in Vlaanderen mede in handen", gaan ze verder. 

"Iedereen verliest hier centen doordat enkelen hun verantwoordelijkheid ontliepen. Banken, leveranciers, werknemers, de overheid. Laten we met z’n allen wel de verantwoordelijk opnemen en samen een vervolgverhaal schrijven voor een icoon van de Vlaamse industrie. We zijn ervan overtuigd dat productie in Koningshooikt mogelijk én rendabel is. Door een beter management, een doordachter productieproces en investeringen. Zeker met de duizenden vakmensen die de echte Van Hool-familie bleken te zijn. Zoals een familie hoort te zijn. Want zij zijn Van Hool. Iconisch."
Jef Van Hoofstat

Op pad in ‘Jut’, waar het doek over Van Hool is gevallen: “Een stukje Koningshooikt verdwijnt”

Koningshooikt en Van Hool: nagenoeg altijd werden ze in één adem genoemd. Het faillissement van het bedrijf hakt er dan ook diep in bij de inwoners van de Lierse deelgemeente. Wij gingen ter plaatse om de mening van de Jutteneirs (oftewel de inwoners van Koningshooikt) te vragen. “Het is triest om te zien dat de werknemers nu de dupe zijn van de eeuwige ruzies binnen de familie Van Hool.” Lees hier meer (+).
Guy Stevens

CIM Capital belooft 700 jobs te redden. Jos Delcroix wil het vastgoed kopen

We vernemen nog meer details over het bod van CIM Capital op de divisie industriële voertuigen. Zij zouden tot 700 jobs garanderen in Koningshooikt. Dat komt omdat ze zo goed als de integrale trailerdivisie gaan overnemen. Hiermee nemen zij drie keer zoveel jobs over als Schmitz Cargobull, dat een bindend bod uitbracht op de trailerdivisie van Van Hool. De Duitsers zouden heel veel  jobs in de administratie en productie in Koningshooikt schrappen en die taken naar hun eigen divisies overbrengen. 

Het bod van CIM Capital is dus veel beter qua tewerkstelling. Volgens bronnen zou het financieel ook hoger liggen. CIM Capital wordt bijgestaan door het advocatenkantoor Agio Legal. Ze kregen nog geen reactie van de curatoren.

Jos Delcroix zou de partner voor het vastgoed worden. Zij nemen de site over en zouden die verhuren aan CIM Capital en de tandem Dumarey Group/ABC. De familie Delcroix is bekend van de autobandendistributeur Deldo. Volgens de website DeRijksteBelgen ligt hun vermogen boven het één miljard euro.
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen