Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen.
Ben je in Duitsland en weet je niet goed hoe snel je mag rijden? Je bent niet de enige. Dat komt vooral omdat je er - in tegenstelling tot in België - bijna nergens bordjes met de geldende maximumsnelheid ziet. Ook zijn er veel minder matrixborden boven de snelwegen. En een bordje met ‘einde maximaal toegestane snelheid’ kan je gemakkelijk missen.
Flitsmeister en Waze
Maar hoe weet je dan dat er geen snelheidsbeperking meer geldt? De gemakkelijkste manier is om een app als Waze of Flitsmeister te gebruiken. Die weet precies hoe hard je mag rijden. Ook zijn moderne auto’s vaak uitgerust met camera's die verkeersborden herkennen en die op je dashboard projecteren. Die kunnen eveneens een handje helpen.
Veel automobilisten denken dat een snelheidslimiet na een kruispunt of snelwegoprit automatisch wordt opgeheven als het snelheidsbord niet wordt herhaald. Dat lijkt logisch omdat een weggebruiker die op dat punt de snelweg met de maximumsnelheid oprijdt, daar verder niets van kan weten. Maar dat is niet waar, klinkt het bij de ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Dat is de grootste autovereniging van Europa.
Verkeersrechter doet uitspraak
“Een snelheidslimiet eindigt doorgaans pas bij het ronde bord ‘Einde van de maximaal toegestane snelheid’, waarbij de snelheidslimiet wordt weergegeven als een grijs getal op een witte achtergrond en doorgestreept met zwarte horizontale strepen”, aldus een woordvoerder. Dat is bijzonder, want zonder herhalingsbord kunnen automobilisten die de snelweg opdraaien in theorie niet weten wat de geldende snelheidslimiet is. Toch is dat de praktijk in Duitsland. Als deze automobilisten vervolgens een boete krijgen, moet een verkeersrechter vaak beslissen of de straf terecht is.
Het is niet zo dat je ongegeneerd plankgas mag geven zonder rekening te houden met het overige verkeer.
Lokale automobilisten worden geacht zonder bord op de hoogte te zijn van de snelheidslimieten. Maar daardoor kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, bijvoorbeeld wanneer automobilisten zich aan verschillende snelheidslimieten houden. Om die reden roepen verkeersdeskundigen van onder meer de ADAC op om verkeersborden na kruispunten en snelwegopritten te herhalen - vooral op plekken waar veel niet-lokale weggebruikers zijn.
Soms geen annuleringsbord
Bepaalde snelheidsbeperkingen hoeven dan weer niet te worden opgeheven door een annuleringsbord. Dat is zo als ze beperkt zijn tot een kort stuk weg en de lengte wordt aangegeven door een extra bord, bijvoorbeeld ‘400 m’. Na deze afstand eindigt de beperking automatisch.
Ook kunnen snelheidslimieten slechts in beperkte mate geldig zijn, bijvoorbeeld als er op het verkeersbord een tijdstip staat vermeld. Dan geldt de snelheidslimiet alleen in de aangegeven periode. Daarnaast is een snelheidslimiet beperkt als het snelheidsbord samen met een gevarenbord is geplaatst. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een bocht, bij wegwerkzaamheden of bij een gevaarlijke afdaling.
Een snelheidsbeperking wordt in Duitsland dus alleen opgeheven als er een annuleringsbord staat, als er een nieuwe snelheidslimiet wordt aangegeven, of als die enkel geldt op beperkte stukken of op bepaalde tijdstippen. Als er geen nieuwe snelheid wordt aangegeven na een annuleringsbord, geldt er geen snelheidslimiet.
Dat betekent dat je zo hard mag rijden als je auto kan. Bij een eventueel ongeluk dat daaruit voortkomt, kan je wel aansprakelijk worden gesteld. Het is dus niet zo dat je ongegeneerd plankgas mag geven zonder rekening te houden met het overige verkeer.
Lees ook:
Hoelang laat jouw autokeuringsstation je nog wachten, een jaar na ons onderzoek? Wij doen de test (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”