Archiefbeeld ter illustratie
Foto: Belga

Recordaantal boetes voor chauffeurs van De Lijn: "Te weinig tijd om van A naar B te rijden door strikte dienstregeling"

De chauffeurs van De Lijn hebben vorig jaar een recordaantal boetes gekregen. Dat meldt De Tijd. Het gaat om ruim 2.500 verkeersovertredingen. De Lijn zelf wijst onder meer naar het stijgende aantal politiecontroles, maar de vakbonden zeggen dat de druk rond stiptheid te hoog is.

De buschauffeurs van De Lijn reden in 2023 een boetebedrag van ruim 173.000 euro bij elkaar: een record. Het gaat om meer dan 2.500 verkeersovertredingen, dik 16 procent meer dan het jaar daarvoor. Die cijfers zijn opgevraagd door Vlaams parlementsleden Orry van de Wauwer en Sofie Mertens (CD&V). 

In 9 op de 10 gevallen gaat het om chauffeurs die te hard rijden. De Lijn verklaart de stijging dan ook door het feit dat er meer politiecontroles, flitscamera's en zones 30 zijn dan vroeger.

"Wanneer je je elke dag op de Vlaamse wegen begeeft, met verkeer dat alle dagen moeilijker en drukker wordt, is het risico op boetes nu eenmaal aanwezig. We zijn allemaal mensen", zegt Jo Van der Herten, vakbondsafgevaardigde bij De Lijn voor ACV, om de cijfers in perspectief te plaatsen. Toch ziet ook hij een belangrijke tweede oorzaak.

Archiefbeeld ter illustratie
Foto: Belga

Chauffeurs onder druk

Van der Herten zegt namelijk dat de dienstregeling van de chauffeurs te strikt is. "Stiptheid is een doorn in het oog van veel reizigers, maar dat is natuurlijk een probleem als een chauffeur te weinig tijd krijgt om van punt A naar punt B te rijden."

"Wanneer een chauffeur dag in dag uit gevraagd wordt waarom hij of zij opnieuw te laat is, door reizigers die op tijd op hun werk of op school moeten geraken, moet je begrijpen dat die chauffeur zich onder druk gezet voelt om die rit binnen het bepaalde reisschema af te werken", gaat Van der Heten verder. "Dat is menselijk."

De politiek en De Lijn moeten zorgen voor voldoende middelen en ruime reisschema’s, zodat chauffeurs niet in de verleiding worden gebracht

Jo Van der Herten, vakbondsafgevaardigde bij De Lijn voor ACV

Hij keurt niet goed dat chauffeurs daardoor te snel gaan rijden en zo mogelijk anderen in gevaar brengen, maar het is volgens hem vooral "een zaak van de politiek en van De Lijn". "Die moeten zorgen voor voldoende middelen en ruime reisschema’s, zodat chauffeurs niet in de verleiding worden gebracht."

Wie betaalt die boetes?

Niet de chauffeurs, maar de Lijn zelf betaalt die boetes het grootste deel van de tijd. Of en wanneer de bestuurders zelf moeten betalen, verschilt per regio. Volgens De Tijd vloeide er vorig jaar ongeveer 118.000 euro aan werkingsmiddelen van de vervoersmaatschappij naar het betalen van de boetes. 

Van der Herten denkt zeker niet dat de buschauffeurs (on)bewust sneller overtredingen begaan omdat ze boetes niet zelf moeten betalen. "Het zijn allemaal beroepschauffeurs met een eergevoel."

Meest gelezen