LIVE VAN HOOL. Busbouwer wordt overgenomen door VDL en Schmitz Cargobull
VDL en Schmitz Cargobull nemen de failliete busbouwer Van Hool over. De curatoren hebben daarvoor het licht op groen gezet. Eerder op woensdag eiste VDL nog duidelijkheid van de curatoren. “Als er vanavond geen besluit wordt genomen, dan eindigt het voor ons”, klonk het. In het gesloten principeakkoord wordt het bedrijf opgesplitst: VDL gaat autocars en bussen bouwen, terwijl Schmitz Cargobull opleggers zal maken. Volg alle updates over het dossier Van Hool via onze liveblog.
KIJK. Busbouwer Van Hool wordt overgenomen door VDL en Schmitz Cargobull
Liveblog
VDL Groep neemt Van Hool over, industriële tak naar Schmitz Cargobull
Nadat de ondernemingsrechtbank van Mechelen de busbouwer maandag failliet verklaarde, hebben de curatoren bij het failliete Van Hool vanavond een principeovereenkomst gesloten: het busbedrijf wordt overgenomen door VDL Groep, dat de autocars en bussen zal maken. De Nederlandse firma had vandaag nog om uitsluitsel gevraagd aan de curatoren en wilde niet meedoen aan een eventuele biedingsrace met verschillende concurrenten. De afdeling die opleggers maakt, wordt ondertussen overgenomen door de Duitse trailerbouwer Schmitz Cargobull.
"De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet weerhouden", aldus Van Hool.
"We zijn blij dat we een snelle doorstart kunnen maken met VDL Groep en GRW/Schmitz Cargobull", aldus de vier curatoren in een persbericht. "De interesse bij de verschillende partijen was zeer oprecht en toonde een mooie waardering voor het failliete bedrijf Van Hool en haar medewerkers", zegt curator Jeroen Pinoy.
"Bij het onderling vergelijken van de totaliteit van de verschillende bestanddelen van de recente biedingen en interessebetuigingen, bleken deze niet significant beter dan het bindende bod dat VDL Groep en GRW reeds afgelopen week hadden uitgebracht. Het risico bestond dat bij een niet-onmiddellijke doorstart van het bedrijf, het goede werknemerspotentieel bij Van Hool verloren zou gaan", voegt die eraan toe.
"Bovendien zou de distributie van bestelde voertuigen (zowel autocars, autobussen en industriële voertuigen) nog langer op zich laten wachten waardoor onvermijdelijk inkomsten zouden misgelopen worden. Hierdoor zou de productie én het distributiekanaal 'droog gelegd' worden, hetgeen onherstelbare schade zou veroorzaken. Dit is de beste oplossing is voor de tewerkstelling en een duurzame doorstart."
"Er was sprake van een intensief proces dat door het uitblijven van een oplossing van de familiale erfrechtelijke situatie, onder zeer hoge druk stond omwille van de liquiditeitspositie van het bedrijf. De principe-overeenkomsten gesloten met de internationaal gerenommeerde familie-ondernemingen VDL Groep en GRW zijn, gegeven de omstandigheden, het best haalbare resultaat voor alle betrokken partijen. Dit neemt niet weg dat vele medewerkers helaas een baan buiten Van Hool zullen moeten zoeken", klinkt het nog.
PORTRET. Marc Van Hool wil bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wil graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? Lees het hier. (+)
Curatoren hakken mogelijk vanavond knoop door
De curatoren bij Van Hool zouden mogelijk vanavond al kiezen welke bieding als winnaar uit de bus komt. Dat meldt VTM Nieuws en wordt door de busbouwer bevestigd.
De Nederlandse groep VDL eiste vandaag/woensdag nog duidelijkheid over het dossier Van Hool. Na het faillissement van Van Hool maandag leek het alsof alleen de Nederlands-Duitse tandem VDL-Schmitz Cargobull in de running was om een doorstart te maken met Van Hool. Er doken echter alsnog andere kandidaten op.
De curatoren moeten nu beslissen wat er gebeurt. De vakbond ABVV vroeg hen om alle biedingen ernstig te vergelijken, met oog op het behoud van zo veel mogelijk tewerkstelling. Zakenman Guido Dumarey beloofde op lange termijn meer jobs te behouden.
VDL opent hypermoderne busfabriek: “De bouw van bussen in Vlaanderen en Europa heeft wel degelijk een toekomst” (+)
Amper enkele dagen nadat Van Hool failliet verklaard werd, opende VDL Bus & Coach een hypermoderne busfabriek in Roeselare. Het Nederlandse bedrijf is één van de geïnteresseerden om de Antwerpse busbouwer over te nemen. Op bedrijventerrein Krommebeekpark werd een nagelnieuwe productievestiging gebouwd waar uitsluitend nog elektrische bussen gemaakt worden. Tot 800 per jaar. “Zien wat hier gerealiseerd werd, schept vertrouwen naar de toekomst toe”, aldus Alain Doucet, directeur van VDL Bus Roeselare. Lees hier meer.
Mobiliteitsminister Peeters: Faillissement Van Hool kan "heel groot probleem" worden voor De Lijn
Als de uiteindelijke overnemer van busbouwer Van Hool zou stoppen met stadsbussen, dan zou dat "een heel groot probleem" zijn voor De Lijn. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) woensdag gezegd.
Van de ongeveer 4.000 bussen waarmee De Lijn en zijn onderaannemers in Vlaanderen rondrijden, zijn er ongeveer 1.200 geleverd door Van Hool. Nu dat bedrijf failliet is, dreigt een probleem voor het onderhoud van die bussen.
"Hoe komt je dan nog aan onderdelen en software? Wij hebben gevraagd om daar zeker aandacht voor te hebben", zegt Peeters.
De toekomst van de fabriek ligt in de handen de curatoren. Een van de kandidaat-overnemers voor de busdivisie is concurrent VDL, die een fabriek heeft in Roeselare. Ook VDL levert bussen aan De Lijn.
VDL opent nieuwe fabriek in Roeselare
Net nu concurrent Van Hool failliet is gegaan, opent busbouwer VDL in Roeselare een splinternieuwe fabriek voor elektrische bussen. Dat betekent niet dat het bedrijf gouden tijden beleeft. Bij de opening lanceerde de directie een smeekbede aan de politiek.
VDL had de bouw van de nieuwe fabriek in West-Vlaanderen al aangekondigd in 2018, maar de werken begonnen pas in 2022. Sinds een aantal maanden worden er bussen gemaakt. Wellicht pas eind 2025 zal de productie op volle snelheid zijn, met ongeveer 660 bussen per jaar. Momenteel gaat het half zo snel.
De oude fabriekshallen in Roeselare waren "blijven hangen in de twintigste eeuw", zei fabrieksdirecteur Alain Doucet bij de officiële opening van de nieuwe productiehal. De fabriek is anders opgebouwd en daardoor efficiënter. Er werken een vijfhonderdtal mensen.
Vlaams minister-president Jan-Jambon (N-VA) en minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) woonden de inhuldiging bij. De top van VDL maakte daarvan gebruik om hen te wijzen op de uitdagingen waarvoor de busindustrie staat, de concurrentie uit China in het bijzonder.
Zelfs met een efficiëntere nieuwe fabriek kan VDL immers niet opboksen tegen de Chinezen, zegt Rolf-Jan Zweep, de topman van de busdivisie van de groep. VDL hoopt dat de politiek dat probleem aanpakt, vooral op Europees niveau.
"Er is een gelijk speelveld nodig", aldus Zweep. "De Chinezen kunnen hun bussen hier verkopen zonder belemmering. Omgekeerd hebben wij niet die toegang tot de Chinese markt. Ze worden bovendien zwaar gesubsidieerd door de Chinese overheid en krijgen alle gelegenheid om in hun beschermde thuismarkt volumes te realiseren waardoor de export gemakkelijker wordt."
Kandidaat-overnemer VDL waarschuwt curatoren: “Vanavond duidelijkheid, anders eindigt het voor ons”
De Nederlandse groep VDL eist vandaag nog duidelijkheid over het dossier Van Hool. Aan een biedstrijd wil het bedrijf niet meedoen. “Als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, dan eindigt het voor ons”, zegt senior vice president Rolf-Jan Zweep.
Na het faillissement van Van Hool maandag leek het alsof alleen de Nederlands-Duitse tandem VDL-Schmitz Cargobull in de running was om een doorstart te maken met Van Hool. Er doken echter alsnog andere kandidaten op.
De curatoren moeten nu beslissen wat er gebeurt. De vakbond ABVV vroeg hen om alle biedingen ernstig te vergelijken, met oog op het behoud van zo veel mogelijk tewerkstelling. Zakenman Guido Dumarey beloofde op lange termijn meer jobs te behouden.
Bij VDL wil men van geen biedstrijd weten. “Ons bod is zeer zorgvuldig en solide tot stand gekomen”, zei bestuurslid Rolf-Jan Zweep woensdag in de marge van een rondleiding van een nieuwe busfabriek van VDL in Roeselare. “Als men het op een biedoorlog wil laten uitdraaien, moet men andere partijen zoeken. Sterker nog: ik ga ervan uit dat als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, het voor ons eindigt.”
WAT VOORAFGING
- Op 17 januari wordt de Nederlander Marc Zwaaneveld aangesteld als co-CEO bij Van Hool, naast CEO Filip Van Hool. Het familiebedrijf uit Koningshooikt (Lier) zit dan al langer in slechte papieren, onder meer door Covid en de sterke inflatie, maar ook door wanbeleid, zo luidt het. In totaal torst Van Hool een schuldenberg van zo’n 300 miljoen euro. Zwaaneveld is een gevestigde waarde als crisismanager. De vakbonden begrijpen dan ook dat er aan een herstelplan wordt gewerkt.
- Crisismanager Marc Zwaaneveld stelt op 7 maart zijn reorganisatieplan voor Van Hool voor aan de banken en aan de Vlaamse regering.
- Een dag later, op 8 maart, spreekt de directie het personeel op de werkvloer toe, nadat is uitgelekt dat Van Hool de productie van autobussen op de site in Koningshooikt schrapt en naar de vestiging in Noord-Macedonië verschuift. Dat betekent dat honderden van de in totaal 2.500 jobs sneuvelen. De rendabele trailerafdeling zou nog wel in Koningshooikt blijven.
- Op 11 maart vindt een bijzondere ondernemingsraad plaats in Koningshooikt. De directie van Van Hool stelt het herstelplan aan de vakbonden voor. Daarna wordt aan het personeel de intentie tot collectief ontslag meegedeeld, volgens de wet-Renault. Er is sprake van 1.100 jobs die verdwijnen. Een zware slag voor vakbonden en personeel. Er moet bovendien voor 31 maart een akkoord komen met de Vlaamse regering, de banken en private investeerders voor een doorstart of het faillissement lijkt onvermijdelijk.
- Half maart zegt Vlaams ondernemer Guido Dumarey (65) - soms ook ‘bedrijvendokter’ genoemd - dat hij Van Hool wil overnemen, als de busbouwer eerst failliet wordt verklaard. Hij maakt zich sterk dat hij de productie van bussen in Koningshooikt kan houden én dat hij 1.800 van de 2.500 jobs bij Van Hool zal kunnen redden.
- Een paar dagen later dreigt crisismanager Zwaaneveld ermee om de stekker uit het herstelplan te trekken, als de jarenlange vete binnen de familie achter het bedrijf tegen 25 maart niet is opgelost. Het gaat om een oude erfeniskwestie. Er is ook beter nieuws: Van Hool krijgt gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers.
- Op 25 maart maakt Van Hool bekend dat het herstelplan niet zal worden uitgevoerd, omdat het erfrechtelijk geschil binnen de familie niet is opgelost. Het faillissement lijkt nu onafwendbaar.
- De Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse fabrikant van trailers Schmitz Cargobull verenigen zich eind maart als kandidaat-overnemer van Van Hool. VDL zou in de duo-deal de busactiviteiten overnemen, de Duitsers de opleggerstak van Van Hool. Voor Dumarey betekent een bod van VDL en Schmitz Cargobull stevige concurrentie.
- Dumarey trekt zich op 5 april terug als kandidaat-overnemer, naar eigen zeggen omdat zijn deadline van 8 april niet meer haalbaar is. Het lijkt er zo sterk op dat alleen VDL-Schmitz Cargobull overblijven met een bindend bod en dat dit Nederlands-Duitse consortium Van Hool zal overnemen.
- Op 8 april wordt Van Hool officieel failliet verklaard. Het faillissement was op vrijdag 5 april aangevraagd bij de ondernemingsrechtbank van Mechelen.
- Nog voor de uitspraak van het faillissement op maandag 8 april brengt Guido Dumarey een nieuw overnamebod uit, samen met ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool. Het bod zou inhouden dat 60 procent van de busbouwer in handen van Dumarey komt en 40 procent in handen van ABC.
- Ook CIM Capital, een investeringsvehikel opgericht door Marc Van Hool, doet op 9 april een overnamebod maar dan enkel op de trailerafdeling en gaat zo in concurrentie met het Duitse Schmitz Cargobull.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Brand tijdens bouw nieuw OXY-project in Brussel: geen gewonden
Stad Brussel -
Diesel wordt woensdag iets goedkoper
Diesel tanken wordt woensdag een fractie goedkoper, dat maakt de FOD Economie dinsdag bekend. Ook stookolie zal goedkoper worden. -
PREMIUM10
“Mensen begrijpen de impact niet van een slechte review”: dit is waarom Uber Eats-koeriers vandaag staken
Uber Eats-bezorgers leggen vandaag en morgen het werk neer. In weer en wind bezorgen ze jouw favoriete comfort food. De échte prijs betalen de maaltijdbezorgers zelf: ze worden onderbetaald, werken in schimmige statuten en zijn onderworpen aan de willekeur van een algoritme. Mostafa, Mohammed en Achmed vertellen over hun werk als koerier. “Mensen zien ons niet: ze nemen hun eten aan, maar ze geven niet om ons.” -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
“Melissa, er is niks van jullie rechtvaardige belastingen in huis gekomen.” “Jawel Jos, maar het is hier Rusland of China niet, waar je alles op je eentje beslist.” Zet rood tegenover donkerrood aan de vooravond van 1 mei en je krijgt een kletterend gesprek tussen Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere en PVDA-fractieleider Jos D’Haese. Of ze ooit nationaal samen willen besturen? “Ik vraag mij vaak af of jullie wel wíllen besturen.” -
PREMIUM6
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
Zes op de veertien geteste crèmes – die populair zijn bij Belgen – bieden niet de bescherming die wordt beloofd, dat blijkt uit een onderzoek van Testaankoop. Over welke zonnecrèmes gaat het? Hoe komt het dat je die nog steeds kan kopen bij de apotheek of drogist? En moet je je zorgen maken over de beschermingsfactor van jouw zonnecrème? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zocht het uit. -
Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro
-
Vlaams echtpaar op Tenerife als vermist opgegeven: “Auto verdwenen, achterdeur zat niet op slot”
-
UPDATE5
Personen met handicap botsen op weinig inclusieve arbeidsmarkt, stelt studie van Koning Boudewijnstichting
De Koning Boudewijnstichting stelt daags voor 1 mei, Dag van de Arbeid, dat de toegang tot de arbeidsmarkt voor personen met een handicap “bezaaid ligt met hindernissen”. Volgens een studie op initiatief van de stichting botsen personen met een handicap op een weinig inclusieve arbeidsmarkt. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
85 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoger Cuylle
Ami Bolès
Johan Snauwaert
sylvain serneels
Seb Verhoeven