Direct naar artikelinhoud
Luchtvervuiling

Grootschalige roetfilterfraude wordt niet opgemerkt: keuring loopt 'minstens 10 jaar' achterop

Grootschalige roetfilterfraude wordt niet opgemerkt: keuring loopt 'minstens 10 jaar' achterop
Beeld ANP

Elk jaar raken tienduizenden dieselauto's door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto's produceren. De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is, bericht de VRT-nieuwsdienst.

Tienduizenden dieselauto's in België komen jaarlijks door de autokeuring terwijl het roetfilter illegaal is verwijderd. Veel garages adverteren er zelfs mee, zo blijkt uit onderzoek van de VRT. Autokeurders erkennen dat ze minstens tien jaar achterlopen. 

Een defect roetfilter kan motorproblemen veroorzaken. De vervangingskosten lopen op tot 2000 euro, maar verwijdering kan voor 450 euro. Zonder filter is de uitstoot ruim 90 procent hoger. Gevolg is dat fijnstof en roet de omgeving vergiftigen.

Van Brempt 'onthutst'

"Onaanvaardbaar en zeer onthutsend", reageert Europarlementariër Kathleen Van Brempt, voorzitter van de 'Dieselgate'-commissie van het parlement. Volgens haar tonen de bevindingen aan dat "Europese wetgeving om luchtverontreiniging tegen te gaan nauwelijks impact heeft".

Zij heeft vorig jaar aan de Europese Commissie gerapporteerd over aanwijzingen dat roetfilters in Europa systematisch worden verwijderd. "Zonder duidelijk toezicht, controle en handhaving blijft de Europese wetgeving niet meer dan een papieren tijger."

Van Brempt wijst erop dat de Nederlandse instantie TNO een methode heeft ontwikkeld om vervuilende stoffen goedkoop en snel op te sporen via lasertechnologie die fijne stofdeeltjes meet. Zij vindt dat autokeuringscentra dergelijke testen moeten gaan gebruiken en roept de Vlaamse minister Ben Weyts (Mobiliteit) hier versneld werk van te maken. 

Kathleen Van Brempt.Beeld Belga

"Ondertussen moeten we op Europees niveau de druk blijven opvoeren om er voor te zorgen dat wetgeving effectief kan afgedwongen worden."

Autosector vraagt strengere normen

Traxio, de federatie van de autosector, is vragende partij voor strengere normen voor het meten van de uitstoot van roetdeeltjes. 

Volgens woordvoerder Philippe Decrock was van 2015 tot in 2017 in Nederland de wetgeving rond de roetfilter versoepeld, zodat het niet strafbaar was die te verwijderen. Hierdoor kwamen er in Nederland vele garagisten die online aanboden om de roetfilter te verwijderen. Ook in België breidde vervolgens het aanbod uit, bovenop diegenen die bijvoorbeeld illegaal chiptuning aanbieden.

Om hoeveel aanbieders het in België gaat, is moeilijk in te schatten, stelt Decrock. "Zij die het doen, bevinden zich in de rand van de garagesector. In de klassieke merkgarages, de ketens en de betere onafhankelijke garage lijkt het mij zeer raar."

 Op de andere garages is het moeilijk zicht te krijgen, erkent hij. "Het is een bepaalde categorie die wij in elk geval niet vertegenwoordigen. De meeste van onze garages weten dat indien je de roetfilter verdwijdert, de wagen technisch niet meer voldoet aan de normen."

Traxio steunt Goca, de koepel van de autokeurders, in de vraag naar strengere roetfiltermetingen. "We moeten dringend de diagnoseapparatuur bekijken om de test correct te kunnen uitvoeren. Er bestaan modernere middelen om dat veel efficiënter te controleren."