Gerecycleerde busbanden moeten ongebruikte tramsporen fietsvriendelijker maken

In Gent is vandaag een nieuwe poging ondernomen om ongebruikte tramsporen op te vullen met een speciaal soort rubber. De sporen worden zo fietsvriendelijker. Bij een eerdere poging was het rubber los gekomen. Als het proefproject succesvol is, zullen ook op andere plaatsen ongebruikte tramsporen worden opgevuld.

In de Belfortstraat in Gent is een nieuw proefproject gestart om ongebruikte tramsporen fietsveiliger te maken. De sporen zijn gevaarlijk omdat fietsers zich erin vastrijden en vallen. Om dat te voorkomen zijn de tramsporen nu opgevuld met een speciale rubberoplossing. De rubberoplossing is gemaakt van gerecycleerde busbanden. "Je nodigt hiermee de mensen uit om meer de fiets te gebruiken. De vorige situatie was anti-fietsreclame", zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Het is niet voor het eerst dat een poging wordt ondernomen om de sporen in kwestie op te vullen. Vorig jaar was dat al eens gebeurd, maar toen is het rubber losgekomen. Op de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge zijn in alle rust nieuwe mengsels van acrylaat en stukjes gerecycleerde busbanden getest. Het is een van die mengsels die goed is bevonden en dat nu is aangebracht in de Belfortstraat.

(lees verder onder de foto)

Als het nieuwe proefproject nu wel een succes is, dan is het de bedoeling om ook andere ongebruikte sporen met het goedje op te vullen. In Gent liggen die bijvoorbeeld nog op de Sint-Michielshelling. Gents schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) hoopt dat er op termijn ook een oplossing komt voor sporen die wel in gebruik zijn. "Dat is de volgende stap", zegt hij. "We moeten ook zo'n product hebben om sporen die wel in gebruik zijn fietsvriendelijker te maken."

Meest gelezen