Fietssnelweg naar hoofdstad dreigt vertraging op te lopen en dat laten deze fietsers niet gebeuren

© ddl

De realisatie van de fietssnelweg F3 tussen Leuven en Brussel loopt opnieuw vertraging op. Dat is niet naar de zin van heel wat fietsers en politici, die dat maandag lieten blijken door langs de F3 te fietsen.

Dieter De Beus

De provincie Vlaams-Brabant zet samen met de gemeenten Leuven, Herent, Kortenberg, Zaventem, De Vlaamse Overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zwaar in op de fietssnelweg F3 tussen Leuven en Brussel, naast de HST-spoorlijn. Het is de bedoeling om fietsers op een comfortabele manier te laten pendelen tussen de twee grootsteden. Maar ondanks de vele inspanningen is de verbinding nog steeds niet op punt gesteld. Meer nog, de realisatie van de fietsbrug werd inmiddels uitgesteld naar 2019.

Gedeputeerde van Mobiliteit Tom Dehaene, lokale CD&V-afdelingen en sympathiserende fiets-pendelaars manen de Vlaamse regering aan om sneller werk te maken van dit dossier. Om hun oproep kracht bij te zetten werd daarom een fietstocht georganiseerd van Leuven-station naar de plaats waar de fietsbrug moet komen in Zaventem.

Pijnpunten

“De fietsroute kent momenteel twee pijnpunten”, zegt Dehaene. “Zo zijn er twee knikjes in de route ter hoogte van Kortenberg. Het wegwerken van die knikjes moet de veiligheid verhogen en de route met 800 meter inkorten. Die knikjes worden eind dit jaar of begin volgend jaar weggewerkt. Even verderop, in Zaventem, stelt zich een groter probleem. Daar wacht men al enige tijd op de realisatie van een fietsbrug over de Ring.”

De nieuwe fietsbrug is ingepland tegen de bestaande spoorwegbrug, tussen de Fabrieksstraat in Zaventem en de Kleetlaan in Diegem, maar momenteel loopt de F3 daar dood. “Je kan hier gewoon niet verder”, zegt Zaventems schepen Bart Dewandeleer. “De fietsers die verder willen naar een van de bedrijvenparken in Diegem of verder richting Brussel, moeten nu noodgedwongen langs de gevaarlijke Henneaulaan.”

Aanhoudende vertraging

De aanhoudende vertragingen in dit complexe dossier stoot de CD&V'ers tegen de borst. “Als we pendelaars echt op de fiets van en naar Brussel willen krijgen is deze ‘missing-link’ een absolute noodzaak”, zegt Tom Dehaene nog. “Maar die werken worden steeds verder vooruit geschoven. Minister Weyts liet zopas weten dat de eerste spadesteek, die oorspronkelijk voorzien was in 2017, er pas in 2019 komt. Dat moet vroeger kunnen. Wij zijn overigens van oordeel dat de fietsbrug er best ligt voor de werken aan de Ring rond Brussel starten. Op die manier biedt je auto-pendelaars naar Brussel uit deze regio echt een waardig alternatief.”

Verder naar Brussel voorziet de fietssnelweg net voor Zaventem een aantakking naar de luchthaven en het Brussels Gewest heeft plannen om de F3 langs de spoorlijn te vervolledigen tussen de Haachtsesteenweg en het station van Schaarbeek.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen