Lidl na weghalen van religieuze symbolen op reclame: “We hebben niemand willen schofferen”

“Het is nooit de intentie geweest van Lidl om iemand te schofferen. We vermijden het gebruik van religieuze symbolen op onze verpakking om alle neutraliteit te behouden. Als dit anders ervaren wordt willen we ons hier oprecht voor excuseren.” Dat laat Isabelle Cobrandt, de woordvoerster van Lidl-België weten naar aanleiding van de ophef over de verpakking van enkele producten in het kader van de Griekse actieweek bij de supermarktketen.

Het gaat om een foto op producten uit het Eridanous-assortiment, zoals moussaka en halloumi-kaas. Op de foto staan bekende blauwe koepels van een wit kerkgebouw op het Griekse eiland Santorini afgebeeld. Maar de kruisen op de koepels zijn via photoshopping weggehaald.

“Lidl is van oorsprong een Duits bedrijf, maar is intussen actief in 35 landen, van de Verenigde Staten tot Slovenië”, zegt Colbrandt. “De verpakkingen van onze producten worden gemaakt door onze internationale afdeling. De regel is dat alle religieuze symbolen worden weggehaald om zo neutraal mogelijk te zijn, juist omdat we niemand voor het hoofd willen stoten. We begrijpen dat aanhangers van de Grieks-orthodoxe of de christelijke religie hierdoor misschien geschokt zijn, maar het was dus geenszins onze bedoeling om wie dan ook te schofferen. Als we dat toch zouden gedaan hebben, bieden we onze verontschuldigingen aan. We vinden neutraliteit heel belangrijk, net omdat we iedereen in onze winkels welkom willen heten, ongeacht huidskleur, nationaliteit of religie.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER