"Schrap koterijpolitiek en breng belastingtarief bedrijven voor iedereen op 22 procent"

De federatie van technologiebedrijven Agoria wil dat de federale regering werk maakt van een eengemaakt belastingtarief voor bedrijven van 22 procent. In het zomerakkoord van de regering wordt daarin een onderscheid gemaakt tussen kleine en grote bedrijven.

De bedrijvenkoepel Agoria omvat de technologische industrie in ons land. Het gaat dan om de maakindustrie (auto's, metaalnijverheid...) en diensten (telecom, informatica...). In zijn halfjaarlijkse conjunctuuranalyse roept ze op om het belastingtarief voor bedrijven te verlagen tot 22 procent.

De federale regering heeft in haar zomerakkoord aangekondigd dat het belastingtarief voor kleine bedrijven (kmo's) zal dalen tot 20 procent en voor grote bedrijven tot 25 procent. Agoria spreekt van een discriminatie en wil het tarief voor iedereen naar 22 procent brengen, "naar Zweeds model".

Agoria wil ook dat de regering komaf maakt met de "fiscale koterijpolitiek". "Geen uitzonderingen, geen regeltjes. Voor iedereen hetzelfde tarief", zegt CEO Marc Lambotte. "Waarom moet de bouwsector extra steun krijgen, als er in de technologiesector minstens evenveel banen verloren zijn gegaan voor 2014."

Probleem nummer 1

Voorts pakt Agoria uit met een aantal groeicijfers. Zo verwachten de technologiebedrijven dat er in de sector in 3 jaar tijd (2016 - 2018) 10.000 jobs zullen zijn bijgekomen. Ook de omzetgroei en de investeringen zitten in de lift. "We flirten met een hoogconjunctuur", klinkt het.

Agoria zegt wel dat er een keerzijde is aan de groeimedaille. Zo zullen er in de rest van het jaar ook 3.200 jobs verdwijnen bij Caterpillar en zijn toeleveranciers. Voor volgend jaar zouden er dan weer zo'n 3.600 jobs bijkomen.

Tot sloot luidt de sectorvereniging ook de alarmbel rond de vacatures in de sector. "We hebben 9.000 vacatures voor informatici in ons land en we vinden ze niet. Ook duizenden jobs voor mensen die met hun handen kunnen werken, raken niet ingevuld. Dit fenomeen wordt de komende jaren probleem nummer 1", besluit CEO Lambotte.

Meest gelezen