Direct naar artikelinhoud
NMBS

Spoorbaas Sophie Dutordoir snoeihard voor haar voorgangers: "De NMBS is totaal niet voorbereid op de toekomst"

Sophie Dutordoir.Beeld BELGA

Sophie Dutordoir, de nieuwe CEO van de NMBS, is bijzonder kritisch voor de staat waarin ze de NMBS zeven maanden geleden aantrof. "De NMBS is totaal onvoorbereid op de toekomst", zei ze in de Kamer bij de voorstelling van haar toekomstplannen.

“Ik ben van mijn stoel gevallen”, zegt spoorbaas Sophie Dutordoir over de cultuur die ze zeven maanden geleden aantrof toen ze Jo Cornu opvolgde bij de NMBS. “Er heerst een veel te sterke, haast militaire, hiërarchie. Er wordt niet gesproken met elkaar. En de taken zijn veel te ingewikkeld verdeeld.”

Geen wonder dat de NMBS niet voorbereid is op de toekomst, zegt ze. “Bij mijn aankomst heb ik vastgesteld dat er geen gedeelde visie bestaat. Iedereen wil gewoon gerust gelaten worden. En de dingen voortzetten zoals ze altijd al hebben bestaan, niet zozeer hoe ze efficiënter kunnen.”

Dutordoir heeft naar eigen zeggen “nog nooit zo veel goede wil en fierheid” gezien als bij haar werknemers. “Maar het probleem is dat ze nooit werden aangemoedigd om samen te werken. Treinbestuurders mogen niet praten met treinbegeleiders, stationschefs of loketbedienden. Zij hebben zelfs afzonderlijke koffielokalen."

'Treinbestuurders mogen niet praten met treinbegeleiders, stationschefs of loketbedienden. Zij hebben zelfs afzonderlijke koffielokalen'
Sophie Dutordoir

Nieuwe routeplanner

Om de NMBS weer op het juiste spoor te brengen, heeft Dutordoir vier nieuwe kernwaarden bepaald. De vier ‘PRO’s’ van de spoorwegen zijn Professionalisme, Respect, Ondernemerschap en Samenwerking. "Dat lijkt misschien basic. Maar als je niet weet wat je prioriteiten zijn, kun je moeilijk aan de slag gaan", zegt ze.

Twitter bericht wordt geladen...

Voor de reiziger vertalen die waarden zich onder meer in een nieuwe routeplanner en wifi op de treinen. De plannen om treinen in te leggen zonder treinbegeleiders, werpt ze dan weer in de prullenmand. "Die treinbegeleiders zijn net een van de dingen die de reizigers het meest appreciëren. Die gaan we dus niet schrappen."

En de werknemers? Die mogen zich verwachten aan een modernere arbeidsorganisatie. "Het is belangrijk dat zij weer goesting krijgen om samen aan het werk te gaan", aldus de spoorbaas. "Tegelijk wil ik dat zij meer verantwoordelijkheid opnemen voor hun resultaten."

Beter imago

Of ze daarin zal slagen, valt moeilijk te voorspellen. Maar Dutordoir toont zich alvast strijdvaardig. "Ik weiger te aanvaarden dat de NMBS niet beter kan", zegt ze. "Wat een privébedrijf kan, kan de NMBS ook. Samen met de werknemers wil ik van de NMBS een modern en performant bedrijf maken."

Op termijn moet de nieuwe aanpak zorgen dat het imago van de trein verbetert. "Op dit moment is dat niet bijster goed", erkent Dutordoir. Zij hoopt dat de verbetering van de dienstverlening ook meer mensen zal overtuigen om de omslag te maken van de auto naar de trein.

'Ik weiger te aanvaarden dat de NMBS niet beter kan. Wat een privé bedrijf kan, kan de NMBS ook'
Sophie Dutordoir