Dag van de Belgische mode: waar koop je dat eigenlijk?
Vandaag is het Dag van de Belgische mode: hét moment waarop fashion en vaderlandsliefde hand in hand gaan. Hoog tijd om je favoriete Belgische stukken nog eens uit de kast te halen dus. Of om er een paar nieuwe in huis te halen!
Vorig jaar lanceerde het Flanders Fashion Institute voor het eerst de 'Ik koop Belgisch' campagne om de consument te stimuleren meer mode van bij ons te kopen. En vandaag volgt de Dag van de Belgische mode. Het is tijd om mode uit eigen land wat meer in de kijker zetten, vinden ze bij FFI. "We merken namelijk dat de consument vaak niet beseft dat zijn favoriete boetiek om de hoek of online winkel een hele reeks Belgische merken verdeelt", aldus Jasmijn Verlinden, communicatiemanager FFI.
Hoe en waar koop je Belgisch?
Wie wel graag Belgische mode wil kopen, maar niet weet hoe - of vooral: wààr - te beginnen; met deze tips heb jij binnenkort wél een heleboel herkenbare Belgische stuks in je garderobe.
- Let op op de 'Ik koop Belgisch' sticker. Om Belgische labels meer zichtbaarheid te geven, hebben het FFI en Design Vlaanderen den handen in elkaar geslagen voor een grootschalige stickeractie. Dat houdt in dat winkeletalages een speciale plakker krijgen om de consumenten te tonen dat de verkooppunten van Belgische mode en design dik gezaaid zijn. Al meer dan 500 boetieks die Belgische mode en design verkopen, hebben een 'Ik koop Belgisch' sticker voor hun vitrine. Zie je zo'n sticker op de etalageruit? Dan zit je dus zeker goed!
- Raadpleeg het overzicht van Belgische winkels of merken. Nog niet alle winkels met een aanbod in Belgische mode hebben een sticker op hun ruit plakken. Al hoeft dat niet te betekenen dat ze dan ook onvindbaar zijn. Sinds september kun je terecht op www.ikkoopbelgisch.be, waar je een visueel overzicht krijgt van alle Belgische merken in de categorieën mode en design.
NINA's tips
Uiteraard zijn wij bij NINA dol op Belgische merken, en deelden wij in het verleden al vaker onze tips. Enkele oplijstingen van onze favoriete merken:
- Van Komono tot Toos Franken en: een overzicht van de minder bekende Belgische modemerken vind je hier, hier en hier. Vooral een handtassenfan? Uiteraard hebben we die ook in de aanbieding.
- Niet alleen Belgische mode doet het goed, ook op beautyvlak kan je in eigen land heel wat pareltjes vinden. Een overzicht vind je hier.
- Benieuw naar de favoriete Belgische stuks uit de kleerkast van de NINA-redactie? Check dan vandaag zeker onze Instagrampagina!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
-
Style Secrets: Catharina is head of design bij Fred + Ginger
Wat dragen vrouwen die in de mode werken zelf? Wij vroegen het ons af en nemen elke zaterdag een kijkje in de kleerkast van een stijlvolle vrouw. Catharina Bossaert werkt achter de schermen bij het ontwerpen en kiezen van collecties voor Belgisch modemerk Fred + Ginger, waar onder andere de kinderkleding van Fred & Ginger bij hoort, maar ook de vrouwencollectie Ginger. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
Acne op je dertigste, de eerste rimpels rond je veertigste of volumeverlies op je vijftigste: hoe jong je je ook voelt, je huid vertelt soms een ander verhaal. Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke skincare essentieel is op elke leeftijd en geeft de juiste timing om preventief zonnebescherming of anti-aging te smeren. “Vanaf je dertigste verlies je sowieso 1 procent collageen per jaar.” -
20 jaar geleden een hype, dus wellicht droeg je ze ook. En nu lijken deze schoenen terug te komen
Herken je ze nog, de Puma’s die zo’n vijfentwintig jaar geleden giga populair waren? Ze waren gemaakt voor Formule 1-piloten, maar al snel wilde iedereen ze. Vandaag lijken ze terug: stijlicoon en topmodel Emily Ratajkowksi zweert weer bij de sneakers van het Duitse merk, en ook op sociale media verschijnen de eerste video’s. Binnenkort ook bij de trendgevoelige Vlaming? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Deze 10 goedkope beautyproducten worden ook gebruikt door professionals: “Contouren was nog nooit zo makkelijk”
-
Dries Van Noten presenteert optimistische collectie die rond genieten draait
"Er wordt altijd gezegd dat mode reflecteert wat er in de samenleving gebeurt. Wel, ik had daar genoeg van! Ik wou iets optimistisch doen, een collectie die genieten uitstraalt", vertelde Dries Van Noten na afloop van zijn show in Parijs gisteren. En dat is exact wat onze landgenoot presenteerde op de catwalk. -
Luxemerk Gucci zweert bont af
Modemerk Gucci gaat een bontvrije toekomst tegemoet. Dat heeft Marco Bizzarri, de CEO van het bedrijf vandaag bekendgemaakt tijdens een toespraak in het London College of Fashion. De Gucci voorjaars- en zomercollectie van 2018 zal al volledig bontvrij zijn. -
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”