Videospeler inladen...

Een nieuwe job, een nieuw leven na Ford

Een eerste slapeloze nacht was het 5 jaar geleden voor de meer dan 6000 werknemers van Ford Genk en zijn toeleveranciers. De Europese directie had de sluiting aangekondigd, en velen wisten met hun ongeloof geen blijf.  Wat zien we 5 jaar later? 4 op de 5 werknemers zijn opnieuw aan de slag, soms in heel andere sectoren. We zochten er enkelen op.

Eind 2014 rolde de laatste ford van de band in Genk. 4.300 Fordwerknemers verloren hun baan en bij de toeleveranciers gingen bijna 1.800 jobs verloren. Zijn zij intussen opnieuw aan de slag? Volgens de VDAB is nog één vijfde van de werknemers van Ford en de toeleveranciers werkloos. Het merendeel van de werknemers die terug aan de slag zijn, heeft wel vast werk, zegt Tine Lommelen van de VDAB Limburg. Ze zijn in de meest diverse sectoren aan de slag, zoals bij Bpost, de NMBS, kleinere bedrijven in de maakindustrie, de zorgsector, de politie, ...

Ook Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg, geeft de werknemers een pluim voor hun flexibiliteit en bereidheid zich om te scholen. Maar tegelijk waarschuwt hij de overheid dat door de loonhandicap van ons land vandaag en morgen nog altijd bedrijven ons land kunnen verlaten en elders een vestiging heropenen. 

Laat ons surfen op de goede conjunctuur en de loonhandicap van België in Europa wegwerken.

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg
Videospeler inladen...

Meest gelezen