Vrouwenraad verbolgen over ING-campagne: “Dit oubollig seksisme moet stoppen”

De Vrouwenraad haalt op Twitter uit naar de reclamecampagne van de bank ING voor een nieuwe app. “Hoe seksistisch kan een reclamecampagne anno 2017 nog zijn? Het beeld ophangen alsof de vrouw ervan uitgaat dat de man betaalt na een restaurant-date in ruil voor seks nadien”, zegt Magda De Meyer van de Vrouwenraad. Maar de JEP, de raad die waakt over onder andere seksisme in reclame, volgt hen daarin niet.

pom

In de reclamecampagne, die onder andere opduikt op de schermpjes van de ING-bankautomaten, toont ING drie beelden in een restaurant. Telkens zit een andere vrouw achter een tafeltje. Ze zijn alle drie op date.

Op het schermpje van de gsm staat onder andere het bedrag van de restaurantrekening: 45 euro. Het is duidelijk dat de man heeft betaald, via de nieuwe betaalapp van ING. “Die betaling zit helemaal in de ondertussen toch al lang achterhaalde filosofie dat de man het vrouw(tje) trakteert wanneer ze op date gaan”, zegt Magda De Meyer van de Vrouwenraad.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Seks na de maaltijd

Maar nog meer stoort de Vrouwenraad zich aan de melding bovenaan de affiche. Daarop staat ‘De BetaalJeMeTerugAlsHetNietsWordt-app’. Een doorverwijzing naar de nieuwe app van ING met een kwinkslag. “Maar daar kunnen wij dus absoluut niet mee lachen”, zegt Magda De Meyer. “Die tekst suggereert echt: als er van dit restaurantbezoekje geen seks komt, kan mevrouw me terugbetalen. Of letterlijk: ik wil boter bij de vis. Hoe seksistisch kan je zijn.”

JEP volgt niet

Magda De Meyer zegt het seksisme in de reclame verre van tanend is. “Integendeel, je ziet het steeds meer. Zeker via de sociale media gaat de verspreiding zeer snel. Dat moeten we stoppen. Daarom stapten we naar de JEP, de Jury voor Ethische Praktijken in de Reclame en vragen we dat ING stopt met deze reclame.”

Piet Moons van de JEP zegt dat zijn organisatie een viertal klachten binnenkregen tegen de ING-reclame. “Maar wij zullen er niet tegenop treden. We hebben zopas met de voltallige jury gekeken naar de campagnebeelden en zien daar niets seksistisch of choquerend in.”

Auch-award

De BetaalJeMeTerugAlsHetNietsWordt-reclame maakt kans op deauch-award van de vrouwenraad. Al zes jaar kent de Vrouwenraad in december die award toe aan de meest vrouwonvriendelijke uitspraak of maatregel van het jaar. In het verleden kregen al de Zwembond (voor hun nieuwe waterpoloregels) en Gamma (voor de kluspoezen) de award. “De ING-campagne is een sterke kanshebber om de auch-award straks in december te winnen”, zegt De Meyer.

ING betreurt

De bank ING betreurt dat de campagne door sommigen als seksistisch wordt ervaren en legt uit: “Aan de hand van verschillende situaties tonen we wanneer de ING Smart Banking-app handig kan zijn. In de campagne tonen we een man die volop aan het daten is. Hij neemt zijn dates mee uit eten en betaalt ook de rekening. Na een aantal etentjes in zijn zoektocht naar “de ware” begint de rekening echter op te lopen. De situatie op de affiche toont het moment waarop hij zijn date vraagt om de rekening te delen met de ING Smart Banking-app indien het tussen hen niets zou worden. We hebben er bewust voor gekozen om vier zeer verschillende vrouwen te tonen in deze campagne, net om de focus niet op één bepaalde smaak of stijl te leggen.”

“Voor de affichecampagne kunnen even goed mannelijke personages gebruikt worden, net zoals we in de radiospot van deze campagne hebben gedaan: daar is het de dame die het etentje betaald heeft en aan de man vraagt om zijn deel terug te betalen als het niets zou worden tussen hen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen