Freesmachines helemaal uit Duitsland voor hoogdringend werk aan Antwerpse ring?

Waarom kreeg een Duits bedrijf de opdracht om de siliconen te verwijderen van de Antwerpse ring? Moest dat niet zo snel mogelijk gebeuren en zijn er dan geen Belgische bedrijven die dat kunnen?

Een kijker stelde ons die vraag: zijn er dan geen Belgische bedrijven om dat te doen? Volgens de overheidsdienst Wegen en Verkeer ging de opdracht naar een bedrijf uit Dendermonde. Bij de toewijzing volgden ze de procedure van hoogdringendheid.

"Als het om specifiek werk gaat dat zeer snel uitgevoerd moet worden, kan niet nog snel een openbare aanbesteding uitgeschreven worden", legt Wegen en Verkeer uit. Voor welbepaalde acute herstellingswerken zijn er wel langlopende contracten. Maar dus niet voor het frezen van een asfaltlaag - zoals woensdagavond, nadat een vrachtwagen een lading vloeibare siliconen verloor.

"Dan begint de hoogdringendheidsprocedure", aldus Wegen en Verkeer. Concreet betekent dat bellen naar verschillende aannemers van wie ze weten dat die dit soort werk doen. De aannemers lijsten dan op hoeveel machines ze vrij hebben, hoe snel die ter plaatse kunnen zijn en plakken daar een prijs op. Die drie factoren worden door Wegen en Verkeer afgewogen en de beste verhouding krijgt de opdracht.

"De dichtstbijzijnde is niet noodzakelijk diegene die het snelste de werken kan uitvoeren. Soms kan wat later aankomen, maar wel met meer machines de betere optie zijn. In dit geval kwam Robuco uit Dendermonde uit de bus als de meest geschikte aannemer. En die liet het frezen in onderaanneming uitvoeren door arbeiders en machines uit Duitsland."

Meest gelezen