Getest: de BMW X3 M40i
De derde generatie al van de X3. Succesproduct. Sinds de lancering van de eerste generatie, ondertussen veertien jaar geleden, verkocht BMW er al ruim een miljoen. Kan tellen. Noem hem dus maar gerust een hoeksteen van het gamma. Een vlotte verkoper. En omdat je altijd op een winnend paard blijft wedden, was BMW heel voorzichtig met de wijzigingen die het aanbracht.
Je moet al een vurig autominnaar zijn om het verschil met de vorige versie te zien. Zelf vind ik dat geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat sommige liefhebbers van het genre een duidelijker verschil hadden gewenst met wat nu de ‘oude’ X3 is. Het interieur oogt zoals in eender welke andere BMW van de huidige generatie, ook hier niets verrassends. Wel beschikbaar, nu: alle nieuwste multimediale snufjes die we al kennen van andere recente BMW’s, zoals de 5-Reeks.
Toch even meegeven. Qua buitenafmetingen verandert niet zo veel in vergelijking met de vorige X3. Bewuste keuze van BMW. Hem nog groter maken zou de …grotere X5 voor een stuk overbodig maken in het gamma. Maar je krijgt binnenin wel meer ruimte dan vroeger. Dat doet BMW door de wielbasis –afstand tussen voor- en achterwielen- met 5 centimeter te verlengen. Achterin krijg je dus stilaan riant veel beenruimte. Ook het uiterlijk vaart daar wel bij, want die langere wielbasis zorgt voor meer evenwicht in het lijnenspel ter hoogte van de bips. Is er aan de basisvorm weinig verandert, dan lijkt de nieuwe X3 toch iets eleganter dan zijn voorganger.
Wat charmeert me?
De derde generatie van de X3 is een zeer volwassen product. Zoveel is duidelijk. Alles zit goed. Het comfortgevoel is ook van een uitgesproken goed allooi. Ooit associeerde je dat niet meteen met een product uit de BMW-stal, want vroeger stond een BMW in de eerste plaats voor ‘vroemvroem’, voor ‘scheuren’ en ‘schuiven’. Die shift van zuivere sportiviteit naar comfort en relax rijden is al langer aan de gang, bij de Duitse constructeur. De kernwoorden zijn dus: stilte, zitcomfort, luxe etc…
En, zoals gezegd, dus ook allerlei elektronische zoals een camerasysteem dat in 360 graden kijkt of de volstrekt nutteloze gebarenherkenning waarmee je het volume van de radio kunt aanpassen door met je vinger te draaien –draai dan toch gewoon aan de knop, man…
Onderweg gaat het ook vooruit. Ik reed dan ook met een zescilinder turbo, benzine. Want de andere (en kleinere) motoren lopen pas tegen het einde van het jaar van de band. Een keertje op het gas stampen, en er zijn niet eens vijf seconden nodig om dit tuig van nul naar honderd per uur te stuwen. In het bochtenwerk ligt de X3 strak op de vloer, en dat boezemt vertrouwen in. Je voelt snel dat je de auto in handen hebt.
Wat irriteert me?
Dat SUV’s als de X3 zo ….populair zijn. Deze M40i, de enige die dus ik kon testen, kost net geen 68 000 euro. Maar ook voor de versies met lichtere motor zal je factuur al snel tegen de 50 000 euro aan schurken. Veel geld voor een brok status –een van de belangrijkste criteria waarvoor we een SUV kiezen.
Zelf zou ik toch wel eerst eens gaan kijken naar de breakversie van de 3-Reeks, de zogenaamde ‘3 Touring’. Kun je al snel voor 10 000 euro minder scoren, voor een vergelijkbare motorversie. En in de koffer gaat misschien wel geen 550 liter zoals in de X3, maar toch ook al een ferme 495 liter. Bovendien staat hij lager bij de grond en rijdt dus nog dynamischer. Maar dan rij je natuurlijk niet met een almachtige ‘terreinwagen’.
BMW X3 M40i in cijfers
*6-Cilinder in lijn, turbo, benzine
*2998cc
*360pk
*500 Nm vanaf 1 520 t/m
*250km/u
*0-100km/u in 4,8 sec
*8,4l (ja, dat zal wel)
*67 850 euro
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
16 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Jonathan Verbiest
Pieter Baeyens
Wilfried Ankaer
Jens Van Campenhout