Ook aueter Aspe werkt mee aan de campagne.
Volledig scherm
Ook aueter Aspe werkt mee aan de campagne. © Voorwathoortwat.be

Kopiëren doe je niet zonder te betalen: auteurs vragen aandacht voor nieuwe fotokopiewet

BinnenlandUitgevers en auteurs lanceren deze week de sensibiliseringsactie Voor Wat Hoort Wat. Toonaangevende auteurs verschijnen in filmpjes en op foto's op nieuwswebsites op een ongewone manier: ze kopiëren zichzelf om lezers te sensibiliseren om hun werk niet zomaar te fotokopiëren.

9 reacties

  • Gino Denil

    6 jaar geleden
    Bovendien is het kopiëren voor eigen gebruik of voor studie niet verboden. De copyrightwetgeving stelt dat men beschermd werk niet mag gaan verdelen met winstoogmerk. Bovendien moet in dat geval de eigenaar van het werk nog bewijzen dat hij schade geleden heeft. Bij jongeren die soms muziek kopiëren is door studies vast gesteld dat die ook meer muziek kopen. En is kopiëren vaak een verkenning of eerste kennismaking.
  • Gino Denil

    6 jaar geleden
    En waarom moet ik betalen voor mediadragers en apparaten waarop ik niet kopieer. Druk je eigen bankverrichtingen af op je printer en je betaalt auteurstaks op het papier en je printer. Gelegaliseerde diefstal is dat. Net als bij lege harde schijven, usb sticks of dvd's. Het is zoals een boete moeten betalen omdat je potentieel een snelheidsovertreding zou kunnen begaan. Velen zullen dan concluderen dat te snel rijden dan toch toegelaten is. ER is toch al voor betaald.
  • Jean De Grande

    6 jaar geleden
    Volgens mij betalen de kopie centers al een bijdrage per kopie.
  • Marc Spandel

    6 jaar geleden
    Net zoals bij de omschrijving van wat 'grensoverschrijdend gedrag' zou kunnen zijn, kan een schrijver of zanger gaan klagen over een gekopieerde zin, foto of alinea die ooit eens in een dagblad, weekblad, maandblad, boek enz. kan gestaan hebben. Hoe meer een verouderd boek van een schrijver gekopieërd wordt, hoe meer gratis reclame voor die schrijver toch? Door de hoge kostprijzen is het de schuld van de auteurs zélf, dat ze minder boeken verkopen! en dus minder geld verdienen dan ze 'hoopten'.
  • Piet Van Buggenhout

    6 jaar geleden
    Hopelijk zijn de bekende gezichten uit de campagne niet de enigen die er wat meer door verdienen, maar krijgen de minder bekende namen ook een eerlijk deel van de koek