Getest: de Citroën C3 Aircross 1.2 Puretech 110
Het is de opvolger van de C3 Picasso. En dat bezorgde Citroën toch wel wat kopzorgen. Enerzijds: de C3 Picasso was best een populair model, wegens handig én betaalbaar. Anderzijds: de Europese consument heeft de monovolume (zoals de C3 Picasso dus…) helemaal afgezworen want is halsoverkop verliefd geworden op de Sports Utility Vehicle, de SUV. Iets minder praktisch maar o zo veel meer uitstraling. Inderdaad, nagelbijter voor de strategen van het Franse merk.
Maar ze beten dus door: het werd veeleer een SUV. Bekijk de C3 Aircross ook gerust als een hogere versie van de ‘gewone’ C3. Een compact model dus, want niet meer dan 4,12 meter lang. En als ik hem moet samenvatten qua rijgevoel, gebruiksgemak en interieur: zeker weten, een échte brave gezinswagen.
Wat charmeert me?
Het gevoel van binnenruimte in wat uiteindelijk toch een kleine auto is. Daarvoor zorgt een zeer intelligent geconcipieerd interieur. De opstelling van de stoelen vooraan zorgt ervoor dat je een zeer goed uitzicht op het verkeer hebt, maar ook een gevoel van ruimte. Achterin is er meer dan voldoende plaats voor twee volwassenen of drie kinderen. In de koffer kan 410 liter, en zelfs 520 liter als je kiest voor een hoger niveau van uitvoering, waarin de achterbank dan naar voor kan worden geschoven.
In die versie kan de stoel van de passagier vooraan dan ook volledig plat, zodat er een indrukwekkende laadruimte langs de rechterkant ontstaat, zodat je voorwerpen van net geen twee en een halve meter lang kunt meenemen. Ik vind dat niet onbelangrijk voor een compacte auto, want laat ons wel wezen: we willen allemaal een auto die er hip uitziet, maar af en toe moet je er ook eens mee naar het containerpark, toch?
Ook gesmaakt: de prijs. Voor 18 705 euro krijgt je heel wat auto. Neem je genoegen met de turboloze driecilinder van 82 paarden, dan stap je zelfs al in voor 15 755 euro. Maar dat raad ik niet aan als je nog wat rijplezier wil hebben. In vergelijking met de driecilinder mét turbo die ik testte –ik vind dit nog altijd de beste driecilinder op de markt- is de versie met 82 paarden een slak. Hooguit goed voor stadsverkeer, maar te loom als je geregeld langere afstanden maalt.
En qua rijgevoel? Samengevat in één woord: comfortabel. De ophanging is zo comfortabel afgesteld, dat de C3 Aircross snel gaat doorwiegen in het betere bochtenwerk. Bestuurders die het graag dynamisch aanpakken, zullen dat wat minder lusten.
Wat irriteert me?
Parasietgeluiden in het interieur. We maakten een rit van een kleine honderd kilometer met passagier achterin, en die hoorde constant een zoemend, trillend geluid. Dat we uiteindelijk niet konden identificeren. Kortom: iets dat bij de montage niet perfect werd vastgezet. Ach ja, misschien moeten we maar eens aanvaarden dat zulks bij Franse auto’s …blijft horen.
Hoewel: rij met de recentste Peugeots (308, 3008, 5008), nochtans door dezelfde PSA-groep gebouwd, en je merkt dat ze daar een stap vooruit hebben gezet qua kwaliteit van afwerking. Anderzijds: onderzoek wijst uit dat veel consumenten best kunnen leven met wat parasietgeluid.
Tot slot, bijzonder vervelend detail: bij de pook van de automatische versnellingsbak staat geen aanduiding van de versnelling waarin je zit. Je moet dus altijd naar het instrumentenbord kijken, of naar een piepklein lichtje dat een eind voor die pook in de console zit, om te weten of je wel in achteruit dan wel vooruit staat. Ik weet zeker dat zo ooit iemand in de kont van een geparkeerde auto terechtkomt want ten onrechte denkt in achteruit te staan…
Citroën C3 Aircross 1.2 Puretech 110 in cijfers
*3-cilinder turbobenzine
*1 199cc
*110pk
*205 Nm vanaf 1 500 t/m
*185km/u
*0-100km/u in 10,2 sec
*4,9l (officieel), 6,7 liter (test)
*18 705 euro
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMYRTHE PASS
Kris Heirweg
stefan jacobs
Anoniem
danny buyse