OPEN BRIEF: "Antwerpen fietsstad? Schaam u"
Beste schepen en ambtenaren van de dienst Stadsbeheer,
Het moet me even van het hart. De sneeuwpracht van de afgelopen dagen was regelrechte sneeuwellende voor de fietsers in Antwerpen. Ik woon in Borgerhout, de kinderen gaan naar school in Deurne, ik werk in Merksem en sport op het Kiel – dus mijn dagelijkse fietskilometers lopen over veelgebruikte fietsassen zoals het Singelfietspad, het Ringfietspad, over het kanaal aan het Sportpaleis, de Plantin-Moretuslei, de Belgiëlei en de Jan Van Rijswijcklaan. Niet bepaald achterlijke kleine straatjes zou ik denken, en veel ervan fiets ik ook nog eens met twee kuikens van 5 en 7.
En ik kan getuigen: noch gisteravond, noch vanochtend, noch deze avond waren de fietspaden op deze assen ijsvrij. Het was te voet door de sneeuw, afstappen, stukjes rijden, glijden en schuiven. Echt een stresserende ervaring, zo slim door Antwerpen.
Gisteren dacht ik nog vol begrip ‘Jaa, de stadsdiensten zijn in snelheid gepakt’. Maar deze ochtend vlamden de auto’s wél lekker op deze assen, netjes aan 50 of 70 km per uur, voorbij (moddersneeuw op ons arme fietsers spattend, uiteraard). En wij fietsers konden nog staan sukkelen en schuiven. En bij elke kilometer, bij elk ijsmoddernat kruispunt, werd ik kwader en kwader. Verdomme zeg, wat een geknoei!
Het was te voet door de sneeuw, afstappen, stukjes rijden, glijden en schuiven. Echt een stresserende ervaring, zo slim door Antwerpen
En ik werd pas helemàal pissed toen ik op de Facebookgroep ‘Met de Fiets in’t Stad’ las dat iemand de Blauwe Lijn had gebeld om hier uitleg over te krijgen, die werd verwezen naar het contactcenter van de Stad, die weer verwezen naar de Blauwe Lijn, enfin, toen men eindelijk -vanmiddag om 14u, twee dagen na de eerste sneeuwval op zondag- iemand van de dienst Stadsbeheer aan de lijn had, wist men daar zonder blikken of blozen doodleuk te melden: ‘Oh, maar er is overal gestrooid nu hoor mevrouw! De fietspaden zijn vrij!’ NIET DUS. Dat is toch om helemaal onnozel van te worden?
Dat alle fietspaden niet in 24 uur vrij kunnen gemaakt worden is één ding, dat ik met een beetje deftige uitleg of excuses zelfs nog zou kunnen aanvaarden.
Is het zo onredelijk dat ik als burger wil weten welke bende klungels hiervoor verantwoordelijk is? Wij willen een deftige uitleg! Anders is het gewoon lachen in het gezicht van uw burgers.
Maar het uren halsbrekend gesukkel en geglij van mij en van zovele Antwerpse fietsers gewoon wegwuiven met een ‘Nee hoor!’ -dat is nu eens echt om te rotten. Na ni zwanzen eej!
Ik stel trouwens vast dat klachten hierover blijkbaar door de stadsdiensten werden geblokkeerd. De contactpersoon voor het sneeuw- en ijzelplan is vandaag van de website verwijderd én de mail-mogelijkheid naar de stadsdiensten op de pagina over sneeuwbestrijding is ook geblokkeerd. Eventjes geen zin in feedback? Beetje stresserend, die regen -of misschien sneeuwstorm (ha, ha) van klachten?
Beste stadsbestuur, is het zo onredelijk dat ik als burger wil weten welke bende klungels hiervoor verantwoordelijk is? Wat is er misgelopen met het nochtans voorhanden en goed uitziende ‘IJzelplan’? Was er misschien een verantwoordelijke met congé? Zijn de budgetten voor strooiwagens op? Het pekelzout over datum? Komaan zeg, wij willen een deftige uitleg!
Anders is het gewoon lachen in het gezicht van uw burgers. Zoals een kind dat met een rapport met tien nullen en één vijf binnenkomt en zegt, wijzend naar die ene vijf, ‘Nee hoor, ik ben erdoor!’
Oplossingsgerichte geruchten gonsden, op de bovenvermelde Facebookgroep, dat als het fietspad niet ijs- of ijzelvrij is, je op de -inderdaad ijsvrije- autobaan mag fietsen. Dat heb ik daarnet dan ook, 'fokdees'-gewijs, even gedaan, op de Jan Van Rijswijcklaan. Ik kan u zeggen, dat was bepaald geen prettige ervaring. En maar toeteren die auto’s, driftig wijzend naar die ijsmodderbaan die voor een fietspad moet doorgaan. Geen denken aan dat ik dat met mijn kinderen doe. Ik ben mijn leven nog niet beu, dank u.
Het uren halsbrekend gesukkel en geglij van mij en van zovele Antwerpse fietsers gewoon wegwuiven met een ‘Nee hoor!’ -dat is nu eens echt om te rotten
En helemàal als ‘top of the bill’ lees ik op jullie website ‘De fiets staat centraal in het mobiliteitsverhaal van de stad.’ NEEN. Gisteren en vandaag stond niét de fiets, maar overduidelijk de auto centraal. Antwerpen fietsstad? Schaam u.
Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat de Stad ook geen goede dingen doet. Maar dat is nu even echt helemaal buiten de kwestie. Ik nodig u en de andere schepenen warm uit om eens de hele dag de proef op de som te gaan nemen -op de fiets. Ik vraag me al lang af of jullie dat eigenlijk soms wel eens doen. Tip: begin op de brug over de Ring aan de Jan Van Rijswijcklaan. Sneeuwpret gegarandeerd! En hopelijk een ritje dat leidt tot een centrale plaats voor de fiets -niet enkel in theorie, maar ook in de praktijk. Alvast bedankt!
Een bezorgde burger,
Fenna Bouve
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
Zijn lichaamsresten net op tijd gevonden? En wie is ex-man Hans D.? Alles wat we nu weten over de cold case van Annie De Poortere
-
Man (74) komt onder hefbrug terecht terwijl hij aan auto sleutelt en sterft ter plaatse
Een man van 74 is om het leven gekomen bij een tragisch ongeval in een loods langs de Sint-Jansstraat in Beveren-Leie. Hij raakte gekneld tussen een auto waaraan hij werkte en de hefbrug waarop het voertuig stond.Waregem -
PREMIUMPortret
Zelfs de dioxinecrisis maakte hem populair. Wie was Henri Renmans die meer dan 340 slagerijen had?
Naast elke Aldi een Renmans. Zo slim was Henri Renmans (86) die er sinds 1980 zijn brood en beleg mee verdiende. Dinsdag overleed de oervader van ’s lands bekendste beenhouwerij, die op haar hoogtepunt 349 winkels telde. Hoe kon Renmans uitgroeien tot een begrip en wat heeft die andere supermarkt, Colruyt, daarmee te maken? “Hij heeft altijd veel respect gehad voor de mensen die voor hem werkten”, zegt zoon en huidig CEO Rik Renmans aan HLN. -
-
311
OVERZICHT. Meer loon, meer pensioen, meer verlof én meer koopkracht: dit werd ons allemaal beloofd op 1 mei
-
PREMIUM
Telkens wanneer uw pensioen stijgt, stijgt prijs van rusthuisfactuur mee
De Vlaamse regering beslist straks dat rusthuizen hun prijs kunnen optrekken elke keer dat de pensioenen stijgen. Momenteel mag de dagprijs maar één keer per jaar verhoogd worden. Welke impact heeft dit, nu de gemiddelde wzc-factuur al opgelopen is tot 2.182 euro per maand? Johan Staes, CEO van het Vlaams Zorgnetwerk geeft toelichting bij de nieuwe indexeringsregel. “Dit moet prijsschokken voorkomen.” -
PREMIUM12
‘Spinazieversie’ van TikTok beschermt Chinese kinderen. Kunnen wij er iets van leren?
TikTok is in China enkel beschikbaar in de vorm van een speciale versie: Douyin. Het algoritme van de Chinese TikTok zou veel minder agressief zijn dan de westerse versie. Kinderen krijgen er video’s voorgeschoteld over wetenschap en geschiedenis. Het zou hét bewijs zijn dat de app onze kinderen bewust dommer maakt. Is dat zo? Wat is het verschil tussen TikTok en Douyin? China-expert Dorien Emmers (KU Leuven) legt uit. “Als we hier per wet de schermtijd van kinderen zouden beperken, zou daar zware kritiek op komen.” -
Dierenwelzijn wordt in de grondwet ingeschreven ondanks verzet van Open Vld en CD&V
-
PREMIUM
Foute medicatie of gestikt in muntstukje? Na tien jaar enkel ‘gebroken partijen’ in zaak rond dood van Maria Blanco (70): “Ik durf niets meer te verklaren”
Genk, Tongeren -
Onwel geworden aan het stuur: man ploegt met auto door voortuin en strandt tegen gevel van woning
Langs de Wontergemstraat in Dentergem is donderdagavond een Mercedes-SUV van de weg geraakt. Dat gebeurde toen de bestuurder, een man op leeftijd, onwel werd. Hijzelf, z’n echtgenote en hun inzittende dochter werden naar het ziekenhuis overgebracht.Dentergem -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
148 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrançois Nuyts
dominique castelein
Rachida ouamari
Walter Claeys
Bjorn Coremans