© Photo News

Kijk uit: namaakproducten duiken overal op. Ook dicht bij ons en het zijn niet alleen kleren en schoenen

Aan de Meir in Antwerpen heeft Unizo woensdag actie gevoerd rond de nadelen van het kopen van namaakproducten. De zelfstandigenorganisatie stelt dat namaakfabrikanten gezondheidsaspecten en kwaliteitscontrole overboord gooien uit winstbejag en dat de illegale geldstromen die eruit voortkomen vaak gebruikt worden om georganiseerde misdaad en zelfs terrorisme te financieren.

Het initiatief voor de actie kwam van Unizo Winkelraad, de organisatie die Buurtsuper.be, Mode Unie en het Kenniscentrum Dagbladhandel overkoepelt. Unizo wijst erop dat de FOD Economie het voorbije jaar weliswaar 3.000 websites die namaakproducten verkochten offline haalde, maar dat ook de consument moet worden gesensibiliseerd.

Bij de actie aan de Meir stelde Unizo zich op met een constructie die een peperkoeken huisje voorstelde en waar sprookjesfiguren voorbijgangers naar binnen lokten. De shoppers werden vervolgens binnen opgewacht door een “boze heks”, als symbool voor de valse beloften die we met namaakproducten kunnen associëren.

“Nog te veel mensen kopen namaakproducten zonder dat ze dit zelf beseffen”, zegt Chiel Sterckx van Unizo Winkelraad. “De aandachtige koper kan namaak nochtans snel opsporen. Wanneer een product geen realistische prijs heeft, kan je ervan op aan dat er iets niet pluis is. Je ziet het vaak ook aan de slechte afwerking van het product dat bovendien dikwijls wordt aangeboden via niet-reguliere kanalen.”

Unizo waarschuwt er ook voor dat namaak zich niet beperkt tot luxeproducten zoals kleding, schoenen, juwelen en handtassen, maar dat er ook bij medicijnen, voedingsmiddelen, tabakswaren, speelgoed en verzorgings- en schoonheidsproducten heel wat namaak in omloop is.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer