MIVB haalt vrouwonvriendelijke poster weg na protest

De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB heeft beslist om een reclamecampagne van een online casinobedrijf stop te zetten. Op de posters is een naakte vrouw te zien, bedekt met geld. Verschillende gebruikers van het openbaar vervoer doen op sociale media hun beklag over de poster. 

"De sensatie om te winnen", kopt het casinobedrijf. Als afbeelding is een naakte vrouw te zien, bedekt met geld. De poster hangt in metrostations van de MIVB.

Meerdere gebruikers van het Brusselse openbaar vervoer zijn niet gediend met de vrouwonvriendelijke reclame. "Sommigen hebben het duidelijk nog niet begrepen", klinkt het onder meer. (Lees verder onder de foto, red.)

De MIVB laat daarop weten dat ze de poster zullen weghalen. De vervoersmaatschappij denkt daar ongeveer 24 uur voor nodig te hebben.

"Normaal gezien moeten posters die mogelijk gevoelig zijn eerst aan ons worden voorgelegd door het reclamebedrijf", zegt An Van hamme van de MIVB. "Door de kerstvakantie was dat nu niet gebeurd. De posters zijn maandag opgehangen. Zodra we de afbeelding zagen hebben we beslist om de poster weg te halen."

20 klachten bij JEP

De Jury voor Ethische Prakijke inzake Reclame (JEP) zegt aan VRT NWS "een twintigtal" klachten te hebben gekregen over de poster. Dinsdag zal de commissie een oordeel vellen.

Het is niet de eerste keer dat het casinobedrijf achter de poster onder vuur komt te liggen met vrouwonvriendelijke reclame. Eerder gebruikte ze ook al een poster met een kandidate van het televisieprogramma Temptation Island, Pommeline. Ook Lesley-Ann Poppe maakte voor hetzelfde bedrijf al reclame voor "dubbele bonussen".

Meest gelezen