Zes op de tien wil geen zone 30 in steden en nog altijd rijdt 30 procent te snel (al wil men wel meer controles)
Een derde van de Belgen lapt de snelheidslimieten weleens aan zijn laars. Dat zeggen ze in de jaarlijkse verkeersonveiligheidsenquête van Vias. Meer dan 10 procent zegt nog te rijden na alcoholgebruik. Andere conclusies uit het onderzoek: 6 op 10 is geen voorstander van een zone 30 in het centrum van steden en de elektrische fiets is in drie jaar tijd dubbel zo populair geworden.
Vias Institute, het vroegere BIVV, vroeg aan circa 6.200 Belgen of ze zich in de voorbije dertig dagen schuldig hebben gemaakt aan bepaald risicogedrag. Circa een derde geeft toe de snelheidslimiet overschreden te hebben buiten de bebouwde kom. Ongeveer 30 procent deed dat op de autosnelweg, iets minder dan 30 procent reed te snel binnen de bebouwde kom.
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) woonde de voorstelling van de resultaten bij en herhaalde zijn voorstel om de snelheidslimiet op sommige trajecten op te trekken naar 130 kilometer per uur, ook al verzetten de verschillende gewestministers zich daartegen.
Bellot legde uit dat hij eigenlijk pleit voor "moduleerbare snelheidslimieten". Op sommige momenten, als het verkeer heel druk is en de auto's dicht op elkaar volgen, is het volgens hem aangewezen de snelheidsbeperking lager te leggen. "Maar er zijn ook stukken weg - kaarsrechte bijvoorbeeld - waar je 's nachts haast alleen rijdt. Dan zou een verhoging naar 130 per uur geen effect hebben op de veiligheid." Over welke stukken snelweg het concreet gaat, zei Bellot niet. 57% van de Belgen zegt trouwens voorstander te zijn van meer snelheidscontroles.
Er zijn stukken weg - kaarsrechte - waar je 's nachts haast alleen rijdt. Dan zou een verhoging naar 130 kilometer per uur geen effect hebben op de veiligheid
Gsm'en
Uit de onveiligheidsenquête blijkt voorts dat heel wat bestuurders nog altijd niet van hun gsm kunnen afblijven wanneer ze met de wagen rijden. Een kwart van de respondenten zegt handenvrij te bellen achter het stuur. Dat mag, maar is niet altijd zonder risico. Iets minder dan 10 procent neemt de telefoon wel nog in de hand.
Alcohol
En ook alcohol blijft een probleem: meer dan tien procent zegt in de voorbije 30 dagen nog met de auto te hebben gereden na het drinken van alcohol. Met 10 procent ligt het percentage bestuurders dat alcohol gedronken heeft het laagst in Antwerpen en Brussel. In de provincies Luxemburg en Namen (15%) ligt dat percentage het hoogst. Driekwart (74%) geeft wel aan voorstander te zijn van een verplicht alcoholslot voor recidivisten. Die maatregel zal in de loop van dit jaar ook daadwerkelijk van kracht worden. 68% wil ook meer alcoholcontroles.
Zone 30
Waar we wel radicaal tegen zijn: een zone 30 in het centrum van steden. Onder meer Gent voerde al een ruime zone 30 in, en ook in Brussel zijn er plannen in die richting. Het kamp van de tegenstanders groeit trouwens fors: zo zegt liefst 15 procent meer dan vorig jaar geen veralgemenende zone 30 te willen. 60 procent van de Belgen geeft nu aan geen voorstander te zijn. Voor het rijbewijs met punten is er zowel in Vlaanderen als in Wallonië geen meerderheid. In Vlaanderen is 44% voor, 38% tegen. In Wallonië is de tegenstand groter.
De (elektrische) fiets
De Belg blijft trouwens verstokt aan zijn auto. 81% van alle Belgen heeft in het afgelopen jaar een wagen bestuurd. Hiermee is de wagen met voorsprong het populairste vervoermiddel. Gemiddeld legde de Belg 149 kilometer per week af als autobestuurder, ten opzichte van 10 kilometer met de fiets. Ook hier grote regionale verschillen. Zo wordt er het meest gefietst in Oost-Vlaanderen (gemiddeld 17 kilometer per week) en Antwerpen (16 kilometer). Terwijl dat in Luxemburg maar 2 kilometer is.
Wel opvallend: de elektrische fiets wint enorm aan populariteit. In totaal gebruikte 10% van alle Belgen in het afgelopen jaar een elektrische fiets. Dat is in vergelijking met 2014 (5%) een verdubbeling. Er is ook een groot draagvlak om voetgangers en fietsers te verplichten om een fluohesje te dragen in het donker. Zeventig procent van de respondenten zegt voor de maatregel te zijn, terwijl minder dan 20 procent er zich tegen verzet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM12
‘Spinazieversie’ van TikTok beschermt Chinese kinderen. Kunnen wij er iets van leren?
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
-
Geen strenge straf meer voor wie vroeger werk hervat na tijdskrediet
-
Woningprijzen sterkst gestegen in Vlaanderen in 2023: “Enige gewest waar de prijzen voor alle categorieën opnieuw zijn gestegen”
De woningprijzen zijn vorig jaar opnieuw gestegen, maar wel minder sterk dan in 2022. De grootste stijgingen vonden plaats in Vlaanderen. Dat blijkt uit gegevens van het statistiekbureau Statbel. -
KIJK. Aïsha en Maryam moesten vluchten uit Gaza: “Ik was doodsbang toen een bom naast ons ontplofte”
Aïsha en Maryam groeiden op in België, maar verhuisden in 2022 naar Gaza om voor hun grootouders te zorgen. Een jaar later breekt er de oorlog uit. “Wij zijn te voet van het noorden naar het zuiden moeten vluchten. Het was zo onveilig dat we in twee verschillende huizen moesten schuilen”, getuigt Aïsha aan VTM NIEUWS-journalist Jonas Lips. De zussen maken bombardementen en schietpartijen mee. Onderweg verliezen ze ook hun tante -
PREMIUMZaak Annie De Poortere
Hoe de aanleg van een zwembad tot een schokgolf leidde: “Terwijl wij zochten naar Annie, had Hans (78) ze al in mijn tuin begraven”
-
Jachtgebied in Vlaanderen lichtjes uitgebreid
-
Onwel geworden aan het stuur: man ploegt met auto door voortuin en strandt tegen gevel van woning
Langs de Wontergemstraat in Dentergem is donderdagavond een Mercedes-SUV van de weg geraakt. Dat gebeurde toen de bestuurder, een man op leeftijd, onwel werd. Hijzelf, z’n echtgenote en hun inzittende dochter werden naar het ziekenhuis overgebracht.Dentergem -
update
Zijn lichaamsresten net op tijd gevonden? En wie is ex-man Hans D.? Alles wat we nu weten over de cold case van Annie De Poortere
Op 12 november 1994 verdween de toen 48-jarige Annie De Poortere in Sint-Martens-Latem. Tot zaterdagavond de Kerkstraat in de Oost-Vlaamse gemeente uit het niets werd afgezet door het parket. Wie was Annie De Poortere? Wat werd er gevonden? Wat is de rol van haar ex-man? En komt het nog tot een rechtszaak? In dit artikel vatten we samen wat we op dit moment weten. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
32 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAhmed Zoupha
Roland Vanlerberghe
RENE LENAERTS
john Roderigas
Jan Van Rompaey