H&M excuseert zich voor "racistische foto" op Britse webwinkel

Op de Britse webshop van de winkelketen H&M is een zwart jongetje te zien in een trui met het opschrift "coolest monkey in the jungle". Twitteraars bestempelen de foto als ongepast en racistisch. H&M heeft de foto intussen offline gehaald.

Twitteraars hebben felle kritiek geuit op winkelketen H&M nadat er een foto op hun Britse webshop is verschenen van een zwart jongetje in een groene trui met het opschrift "coolest monkey in the jungle".

De trui is in Groot-Brittannië beschikbaar in drie varianten. De oranje versie met opschrift "mangrove jungle survival expert" en de blauwe versie zonder opschrift worden door blanke jongens gedragen op de website. 

Charles M. Blow, columnist voor The New York Times, postte een screenshot van de Britse H&M-webshop met de foto in kwestie via z'n Twitteraccount. Het bericht werd meer dan 3.000 keer geretweet. 

De meeste Twitteraars vinden de foto ongepast, racistisch en sommigen wilden de winkelketen daarom zelfs boycotten. Anderen verdedigden het Zweedse modelabel en stelden dat H&M onvoldoende bij de perceptie van de klanten heeft stilgestaan.

Intussen heeft H&M de foto offline gehaald en zich in de Britse media geëxcuseerd bij iedereen die aanstoot nam aan de foto. De trui zelf is er wel nog steeds te koop.

Meest gelezen