Direct naar artikelinhoud
Antwerpen

Nieuwe Antwerpse deelfiets is een slimmerik

De nieuwe Antwerpse deelfiets.Beeld MLS

Vanaf vandaag rijden er 300 nieuwe deelfietsen in Antwerpen. Want alle beetjes helpen om de verkeersellende in de stad te ontmijnen.

De lichtblauwe Cloudbike-fietsen hebben vooraan een mandje, drie versnellingen, kettingkasten aan beide kanten en ze rijden op dikke kevlarbanden, een materiaal dat bestand is tegen scherpe straatstenen en andere gevaren.

Ze kunnen gehuurd worden via een smartphone-applicatie die de dichtstbijzijnde beschikbare fiets vindt en het slot ontgrendelt. Na gebruik kan het slot manueel gesloten worden, waarna de rit eindigt en de betaling automatisch verwerkt wordt in de app.

”Ze zijn een aanvulling op het populaire Velo-systeem maar vooral bestemd voor occasionele gebruikers van buiten de stad en toeristen. Daarom werken we ook bewust zonder abonnementen”, zegt Jim Briels van Cloudbike

Dropzones

Cloudbike werkt niet met vaste parkeerstations voor zijn fietsen. Via geo-fencing zijn er een vijftigtal 'dropzones' gemaakt, onder meer aan het MAS en andere drukbezochte plekken. Dat zijn virtueel afgebakende plaatsen in de stad die te zien zijn in de applicatie. Fietsen kunnen enkel in die zones geparkeerd of ontleend worden. Je mag wel buiten die zones fietsen.

"Op deze manier behouden we overzicht en wordt de dagelijkse herverdeling van de fietsen een pak eenvoudiger", zegt Max Machtelinckx van Cloudbike. "Zo kunnen we beter inspelen op vragen van klanten."

Een ritje kost 50 eurocent voor de eerste tien minuten. Daarna betaal je 5 eurocent per minuut.

Potentieel testen

Het Antwerps stadsbestuur steunt Cloudbike. Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: “Via dit pilootproject wil de stad onderzoeken wat het potentieel is van een bijkomend aanbod aan fietsen in aanvulling op Velo. We gaan het ook aftoetsen aan een reglement rond deelmobiliteit waar we momenteel mee bezig zijn.”

Want wat Antwerpen absoluut wil vermijden, is een overdosis door achtergelaten deelfietsen die lukraak en onreglementair neergezet worden, zoals dat eerder al gebeurde in steden als Brussel en Amsterdam.