Daarom geven oplichters van 'Microsoft-helpdesk' niet op: ze verdienden vorig jaar 7 miljoen aan goedgelovige Nederlanders alleen al
Een internationale groep criminelen die zich voordoet als medewerkers van de Microsoft-helpdesk, maakte vorig jaar in Nederland bijna 2.000 slachtoffers. Bij elkaar zijn ze voor zo'n 7 miljoen euro opgelicht. Eén van de slachtoffers verloor maar liefst 98.000 euro, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse politie. De oplichters zijn al jaren aan de gang, ook in ons land. En wanneer je die bedragen ziet, snap je meteen waarom ze hun spelletjes volhouden.
Dat doet ze zo: vanuit het buitenland belt een Engelssprekende 'Microsoft-medewerker' die zogenaamd computerproblemen wil verhelpen. De beller vraagt het slachtoffer om toegang tot zijn of haar computer en probeert vervolgens geld te ontfutselen, bijvoorbeeld via online bankieren. Deze oplichtingspoging heeft de afgelopen jaren al veel mensen geld gekost. In 2016 werden 1.100 mensen slachtoffer van de oplichters.
Omdat er nog steeds veel mensen slachtoffer worden, brengt de politie het probleem de komende tijd opnieuw in de schijnwerpers. Zo besteedde het tv-programma Opgelicht?! vanavond aandacht aan de zogenoemde Microsoft-scam.
Haak meteen in
Microsoft verklaart dat het bedrijf nooit uit zichzelf contact met klanten zoekt. Mensen met een computerprobleem kunnen alleen zelf een verzoek indienen via de website van Microsoft of zelf de helpdesk van het bedrijf bellen. De politie adviseert mensen die een telefoontje krijgen van iemand die zegt van Microsoft te zijn, direct de verbinding te verbreken.
Sommige fraudeurs 'straffen' echter de mensen die zo slim zijn niet in de oplichting te trappen. Ze verhullen hun identiteit door via software een Nederlands nummer op het schermpje van telefoons te laten verschijnen, want dan nemen potentiële slachtoffers sneller op dan bij een buitenlands nummer. De Nederlandse Fraudehelpdesk zag vorig jaar de eerste gevallen van mensen die zó bestookt werden, dat ze hun telefoon niet kunnen gebruiken.
"Na de mislukte oplichting worden honderden andere doelwitten met het telefoonnummer van degene die ophangt, gebeld"
"Na de mislukte oplichting worden honderden andere doelwitten met het telefoonnummer van degene die ophangt, gebeld", zei Tjerk Notte van de Fraudehelpdesk afgelopen augustus aan onze collega's van AD. Als de (bijna) gedupeerden vervolgens terugbellen om de vermeende oplichter te confronteren, krijgen ze een nietsvermoedende Nederlander aan de lijn. "Dat kost niet direct geld, maar er zijn mensen die een hele dag worden platgebeld." Een oplossing voor dat probleem is er niet. En volgens Notte worden slachtoffers "er horendol van."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hackers overvallen bitcoinbeurs: digitale portemonnee van 60 miljoen dollar gekraakt
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Wees op je hoede voor valse cadeaubonnen
Op het internet doet momenteel een zogenaamde actie de ronde met "cadeaubons" van 500 euro voor diverse winkelketens zoals Ikea of Kruidvat. Gelijkaardige aankondigingen verspreidden zich in het verleden ook in naam van Albert Heijn, Aldi, Delhaize en Colruyt. Het gaat echter telkens in geen geval om een officiële actie van deze of gene winkelketen, maar wel om een poging tot fraude. -
-
phishing
Verdachte mail ontvangen? Stuur hem naar de overheid!
-
Bejaarde (90) onterecht beschuldigd van internetoplichting: "Ze heeft niet eens een computer"
Een hoogbejaarde Nederlandse (90) is ernstig in de problemen gebracht omdat haar telefoonnummer is misbruikt door internetoplichters. -
BeReal in de problemen? Groei in aantal gebruikers zou stagneren en geld blijkt op te geraken
Tijdens de pandemie ontplofte BeReal in populariteit onder jongeren, maar die hoogdagen lijken achter de rug. Met de Franse app post je foto’s zonder ze te bewerken op gezette tijden. Maar de groei van het aantal gebruikers zou stokken en het bedrijf uit Parijs blijkt op zoek naar vers geld. -
Aantal gevallen van phishing gevoelig gestegen (en dit is wat je ertegen kan doen)
-
Elke dag minstens drie phishingwebsites geblokkeerd
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUM
Vijf keer meer fraude bij internetbankieren
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGritta Maes
Mathieu Carpels
Mysha Amissi
Yana Derboven
Geert Vaelen