Buurtbewoners Brussels Airport niet gerustgesteld op grimmige infosessies over uitbreiding
Verantwoordelijken van Brussels Airport hebben vanavond in Steenokkerzeel en Kortenberg uitleg gegeven over de uitbreidingsplannen van de luchthaven tegen 2040. Op de twee infosessies kwamen telkens 400 à 500 mensen af. "We hebben niet veel bijgeleerd", klonk het uit vele teleurgestelde monden na afloop van de sessie in Steenokkerzeel.
Vooral bewoners van Humelgem (Steenokkerzeel) en Erps-Kwerps (Kortenberg) schrokken zich eerder deze week een hoedje toen in de krant stond dat er in het ingrijpendste scenario 22 gebouwen zouden moeten wijken voor de uitbreiding van de luchthaven, en dat er sprake was van een kilometerslange muur die tot 18 meter hoog zou reiken.
"Er is nog niets beslist", benadrukte Piet Demunter, de directeur strategische ontwikkeling van Brussels Airport, al bij aanvang van de infosessie in Steenokkerzeel. "We willen de verschillende scenario's en hun mogelijke impact in alle openheid op tafel leggen, om te bekijken hoe we het algemene belang (van de luchthaven en de economie) kunnen verzoenen met het lokale belang (van de omwonenden)."
Rumoerig
De presentaties over de geschatte impact inzake geluid, mobiliteit en ruimtelijke ordening werden regelmatig onderbroken door ongeruste buurtbewoners. Het werd vooral rumoerig op momenten dat het ging over de mogelijke verlenging van piste 25L naar het oosten, de geluidsmuur die er zou kunnen komen met bjbehorende onteigeningen, en de zoektocht naar een verbinding tussen de E40 Leuven-Brussel en de luchthaven.
Ook na een vragenronde (met schriftelijk te stellen vragen) waren de aanwezigen niet gerustgesteld. "Een monoloog", "geen concrete antwoorden" en "niets bijgeleerd" waren de vaakst gehoorde reacties.
Veel onbegrip was er ook over het feit dat Brussels Airport wil uitbreiden, terwijl het aantal vliegbewegingen in 2040 naar verwachting lager zal liggen dan in 2000 (voor het faillissement van Sabena). Al verdedigde de luchthaven zich door te zeggen dat de vertrek- en landingspieken veel hoger zijn dan in 2000 en dat er voor die momenten extra capaciteit moet komen.
"Onzekerheid neemt alleen toe"
De burgemeester van Steenokkerzeel, Kurt Ryon, sloot zich aan bij de teleurgestelde reacties. "Brussels Airport maakte zijn plannen in 2016 bekend. We zijn nu 2018, en nog geven ze geen oplossingen. De onzekerheid bij de mensen neemt alleen toe", reageerde hij.
De burgemeester is ervan overtuigd dat de luchthaven het zeer ingrijpende scenario voorstelt om baan 25L met 900 meter te verlengen, om uiteindelijk uit te komen op het iets lichtere scenario van een verlenging van alleen de taxibaan naast de huidige 25L. "Ze kunnen dan zeggen dat ze geluisterd hebben."
Maar ook dat lichtere scenario is voor Ryon onaanvaardbaar. "Ook dat zou een zware impact hebben", zegt hij. Hij vreest dat Humelgem onleefbaar - "een nieuw Doel" - wordt indien er "een muur van 18 meter komt aan de zonnekant" van de woonkern. "Steenokkerzeel is de voorbije 50 jaar alleen maar kleiner geworden door de uitbreidingsdrang van de luchthaven, dit moet nu stoppen", besloot hij.
Ook in Kortenberg is men gekant tegen elke uitbreiding van de baaninfrastructuur van de luchthaven. Daar luidt het dat de uitbreidingsplannen "de leefbaarheid van de hele dorpskern van Erps-Kwerps en van een belangrijk deel van Kortenberg" bedreigen.
"Er ligt nog niets vast"
In Terzake op Canvas herhaalde ook Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, dat er nog niets vastligt. "We willen in dialoog gaan met de omwonenden en we willen hun bezorgdheden horen, om daarna tot een conclusie te komen", stelde hij. Hij voegde ook toe dat de uiteindelijke beslissing over de uitbreiding een politieke beslissing zal zijn.
Eerst moeten de politici nog met de lang gevraagde vliegwet komen, die een stabiel kader moet scheppen voor de luchthaven en zijn omgeving. Maar die verwacht Feist zeker niet meer voor de verkiezingen van 2019. "De vliegwet is van cruciaal belang, maar zal er de eerste 2 tot 3 jaar niet komen", betreurde hij.
Met zijn strategische visie 2040 heeft Brussels Airport de de ambitie om de activiteiten en het aantal jobs tegen 2040 te verdubbelen (naar 40 miljoen passagiers, meer dan 900.000 ton cargo en 120.000 directe en indirecte banen). Tegelijkertijd zou de helft minder omwonenden geluidsoverlast ondervinden van de vliegtuigen.
Opvallend element in de plannen is dat de luchthaven erop rekent dat tegen 2040 minder dan de helft van de werknemers en passagiers met de auto zal komen, dankzij betere openbaarvervoer- en fietsverbindingen. "Buitenlandse luchthavens tonen dat dat mogelijk is", klonk het. Er zijn bijvoorbeeld gesprekken over hst-verbindingen (Thalys, ICE) met de luchthaven, en er wordt gewerkt aan een trambus Heizel-Brussels Airport en aan een fietssnelweg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uitbreiding Brussels Airport bedreigt buurgemeenten: "Onze dorpen worden onleefbaar"
-
PREMIUM
"Zó'n muur. Ze pakken ons zelfs de zon af"
Een muur van 18 meter hoog en 4 kilometer lang: dat wil Brussels Airport naast de omliggende dorpen bouwen zodat er tegen 2040 17 miljoen extra reizigers kunnen opstijgen en landen. 22 huizen dreigen te verdwijnen. "Ze maken er hier het nieuwe Doel van." -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
144
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Binnenland
"Uitbreidingsplannen Brussels Airport betekent einde voor twee beschermde natuurgebieden"
De uitbreidingsplannen die Brussels Airport koestert, vormen volgens Natuurpunt een ernstige bedreiging voor de natuurgebieden Silsombos en Torfbroek in Erps-Kwerps (Kortenberg). Als Brussels Airport de plannen wil realiseren, zal de milieuvereniging die trachten te dwarsbomen door zich te beroepen op de bescherming van beide gebieden door de Europese habitatrichtlijn. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE4
Dit is hoe de inwoners van Sint-Martens-Latem Hans D. kennen: “Dertig jaar geleden heb ik nog mee gezocht naar Annie. Nu komt plots alles uit”
-
48
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
Verkeersinstituut Vias vindt dat de marge niet meer dan 3 km/u mag bedragen bij flitscontroles. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is de verlaging van de marge een goed idee? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. -
22
Weyts (N-VA) over capaciteitstekort in buitengewoon onderwijs: "Geld is geen probleem”
“Geld is geen probleem. Elke aanvraag voor de creatie van extra capaciteit in het buitengewoon onderwijs zal gehonoreerd worden”. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Johan Danen (Groen), Steve Vandenberghe (Vooruit), Loes Vandromme (CD&V) en Bob Savenberg (Open VLD). -
PREMIUM2
“Het kost ongelooflijk veel energie”: hoe bewaar je 30 jaar een groot geheim zoals Hans D.?
31 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermarleen Schepens
martin govaert
kamiel Beke
Hubert Vanmechelen
Marc Baeyens