Bijna een kwart van de buurtwinkels van Carrefour maakt verlies

Bijna een kwart van de winkels van Carrefour Express en een op de vijf Carrefour Markets maakt verlies. Dat blijkt uit cijfers van ondernemersorganisatie Unizo. Nochtans gaat het bedrijf na de grote reorganisatie van deze week wel meer inzetten op dat soort kleinere buurtwinkels.

Met de reorganisatie die Carrefour deze week aankondigde, waarbij 1.233 jobs zullen verdwijnen, wil de supermarktketen een nieuwe richting inslaan. Het bedrijf liet weten voluit te willen inzetten op digitalisering, biovoeding, verse voeding en buurtwinkels. Doel: de omzet en winst weer aanzwengelen. 

Want vandaag zijn liefst 19 van 45 hypermarkten in ons land, bijna de helft dus, verlieslatend. Vooral de non-food is er al jaren in vrije val. Vorig jaar daalde de omzet met 6 procent. Sinds 2010 is die met een vijfde gedaald. 

Volgens retailexpert Gino Van Ossel van de Vlerick Business School heeft Carrefour vooral een probleem om het merk in het hoofd van de consument te krijgen, zo zegt hij in De markt. "Als je aan Belg vraagt: waar is het goedkoop? Dan zegt die: Colruyt, Aldi en Lidl. Als je vraagt: waar ga je naartoe voor de iets betere producten? Dan zegt die: Delhaize. Het merk Carrefour 'laadt' niet, dat zit daar wat tussenin." Het wat stoffige imago uit het tijdperk van GB helpt daar niet bij.

Geen garantie op succes

De hoop bij Carrefour zal dus almaar meer bij de buurtwinkels liggen. De voorbije jaren is het aantal winkels van Carrefour Express al fors gegroeid. Dit jaar komen er nog eens 30 winkels onder de formule Express en Market bij. Maar toch is dat model van buurtwinkels, die in handen zijn van zelfstandigen, geen garantie op succes. 

Uit cijfers die ondernemersorganisatie Unizo verzamelde, blijkt dat 22 procent van de Carrefours Express waarvan de cijfers van de afgelopen 3 jaar bekend zijn, verlieslatend waren. Bij de Markets gaat het om 21 procent. Dat is een pak meer dan de zelfstandige supemarkten bij Delhaize. Bij AD Delhaize maakt 13 procent verlies, bij Proxy 16 procent.

Snijden in de kosten is een voorwaarde voor succes, maar geen toegang tot succes

Retailexpert Gino Van Ossel, Vlerick Business School

Inzetten op buurtwinkels is wel degelijk een logische keuze voor Carrefour, daar zit de groei. Maar er is duidelijk nog werk, zegt ook Van Ossel. "Wat ze nu gedaan hebben, snijden in de kosten, dat is een voorwaarde voor succes, maar geen toegang tot succes. Zoals het gezegde gaat: implementatie eet strategie op bij het ontbijt. Je kan wel zeggen dat je het gaat doen, maar je moet het ook waarmaken."

Meer hierover in De markt, elke zaterdag om 12.35 uur op Eén.

Meest gelezen