Thierry Neuville leidt na eerste dag in Rally van Zweden
AutosportDe Rally van Zweden is bijzonder goed gestart voor onze landgenoot Thierry Neuville. De drievoudige vicewereldkampioen leidt in Zweden na de eerste echte rallydag en dat terwijl de andere kandidaten op de wereldtitel duidelijk minder in hun sas zijn. Ott Tänak volgt in zijn Toyota al op anderhalve minuut, Sébastien Ogier in zijn Ford op bijna drie minuten
Het moet gezegd worden, Ogier en Tänak hadden het als eerste en tweede op de besneeuwde wegen niet makkelijk. Zij moesten namelijk de ‘proeven’ openen. “Ik kon niet rallyrijden, dit heb ik nog nooit meegemaakt”, klonk het bij een ontgoochelde Est Tänak, terwijl Sébastien Ogier het gewoon hield bij “wat ik kan ik hier aan toevoegen?”
Neuville op regelmaat
Vooraan zat Thierry Neuville in zijn Hyundai continu bij de snelste rijders, terwijl hij bovendien ook nog eens driemaal de snelste was op een totaal van acht proeven. "Ik doe mijn best en de Hyundai is heel goed. Het is niet makkelijk, de concurrentie zit echt dichtbij en we willen snel zijn zonder echt risico’s te nemen.”
Hoe dan ook Neuville en Gilsoul leiden in Zweden met 4,9 seconden voorsprong op hun Noorse teamgenoot bij Hyundai, Andreas Mikkelsen. Hyundai doet het knap in Zweden, want ook Haydon Paddon doet het erg goed. De derde man van de Koreanen is derde in de tussenstand op 12 seconde, net voor Craig Breen (Citroën) en Mads Ostberg (Citroën).
Het voorlopige klassement is niet alleen goed voor de moraal, het bepaalt ook de startorde voor de tweede rallydag. En dat houdt in dat Sébastien Ogier weer bij de eerste de baan op mag en Neuville nog meer ‘achteraan’ de baan op mag. Neuville heeft de troeven in Zweden dus in eigen handen.
Zaterdag 8 proeven
Morgen staan er weer acht proeven op het menu, opnieuw in zeer koude en besneeuwde omstandigheden. Vermelden we nog dat Pieter Tsjoen, de corijder van Kevin Abbring, mooi meedraait in de voorste gelederen van WRC2.
Neuville: "Wat een dag was me dit
Thierry Neuville staat na afloop van de tweede wedstrijddag in de Rally van Zweden aan de leiding. De Oostkantonner reed in de 3e klassementsrit de snelste tijd. Het was zijn enige ritwinst van de rally.
"Wat een dag was me dit. We hebben geprobeerd om de hele dag de focus te behouden en gezien onze startpositie het zo goed mogelijk te doen. Ons doel was om foutloos, snel en regelmatig te rijden. Daar zijn we in geslaagd. De wagen was zeer goed, de afstelling prima. Ik voelde me zeer comfortabel in de wagen. De wagens voor mij hebben een moeilijke dag gehad maar ook voor mij wat het niet altijd makkelijk. Elke keer dat ik aanviel voelde ik dat ik een snellere lijn maakte voor de wagens die na mij kwamen. Het was een moeilijke evenwichtsoefening om toch snel te zijn en daarbij niet te fel aan te vallen om het hen niet te makkelijk te maken. We staan met drie Hyundai's in de top 3. Dat is echt een opkikker voor iedereen. Maar we zijn er nog lang niet. We proberen deze wedstrijd te winnen maar eerst afwachten wat morgen brengt. Ik zou maar wat graag revanche nemen voor vorig jaar maar het is nog lang tot zondag."
Tsjoen: "We wanen ons hier op een bobsleepiste"
Kevin Abbring en Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5) staan na de tweede wedstrijddag in de Rally van Zweden op de 19e plaats algemeen, 6e in WRC2.
"Het was een goede dag maar het had nog beter gekund" zegt Pieter Tsjoen. "In de 2e en 3e rit van de dag raakten we een sneeuwmuur waarna we even moesten terugkeren en de handrem gebruiken om terug in de goede richting te staan. In totaal verliezen we zo'n 30 sec. Als je weet dat we op 39 sec van de leider staan is dat natuurlijk zuur. Morgen gaan we proberen de aansluiting te houden en trachten wat tijd goed te maken. Op zekerheid rijden is er hier niet bij. Als je dat doet dan krijg je kletsen. Voluit gaan en agressief rijden, met het risico in de fout te gaan. Dat is de opdracht."
De rijders die als eerste de baan op moeten, klagen over de omstandigheden. Tsjoen toont begrip. "Het is echt geen cadeau om in deze omstandigheden als eerste de baan op te moeten. Komt daar dan nog eens bij dat bij de tweede doortocht het parcours helemaal omgewoeld is. Het is net alsof een bulldozer met brede wielen erover is gereden en zo twee grote sporen heeft getrokken. Voor mij persoonlijk is deze wedstrijd een geweldige ervaring. Tegen hoge snelheden tegen de sneeuwmuren leunen en van bocht naar bocht glijden. Veel kan er niet gebeuren. De sneeuwmuren zijn zo hoog dat we ons op een bobsleepiste wanen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTerugblik
24 Uur van Le Mans bestaat honderd jaar: “In 1969 zette Jacky Ickx de organisatoren op hun plaats. Geen sprintje, hij wandelde naar zijn auto”
-
19
“Vader Verstappen flirtte met zelfde vrouw die Horner beschuldigde”: ‘Bild’ gooit met opmerkelijk verhaal extra olie op Red Bull-vuur
Het blijft rommelen bij Formule 1-renstal Red Bull Racing. Nu komt Bild met een opmerkelijk verhaal over de totaal verzuurde relatie tussen teambaas Christian Horner (50) en Jos Verstappen (52), de vader van Red Bull-vedette Max. Een van de oorzaken voor de open oorlog die ontstond zou volgens de krant zijn dat Verstappen senior ooit geflirt zou hebben met dezelfde vrouw die Horner beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag. -
3
Internationale kranten bewieroken de derde wereldtitel van Verstappen: “Hij laat alleen kruimels achter”
Op de dag van de Grote Prijs van Qatar is Max Verstappen opgestaan als drievoudig wereldkampioen in de Formule 1. Na een ongekend dominant seizoen met dertien zeges in zestien races kroonde de Limburger zich gisteren al tot beste van de wereld in de sprintrace. Uiteraard telden ook internationale media al weken af naar nummer drie, maar in het buitenland zijn ze niettemin lyrisch over Verstappen. -
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
PREMIUM11
Het driegeslacht Everts geeft gas voor GP van België: “Het is allemaal onze droom om Liam zijn droom te helpen verwezenlijken”
In de motorenstelplaats ten huize Stefan Everts (50) ziet zoon Liam (18) dagelijks hoe goed zijn papa was: een zee aan trofeeën - inclusief tien WK-titels - staat er uitgestald. Ook opa Harry (71) was een kampioen - getuige zijn vier wereldtitels. Liam wil na zijn allereerste GP-zege in juni zondag zijn talent tonen in de GP van België. Maar eerst: een geanimeerd gesprek met drie generaties over de motorcross, trainen, muziek en de ‘Everts-dynastie’. -
PREMIUM4
“Al na paar uur moest ik kotsen”: Belgisch rallytalent De Mévius eindelijk thuis na iconische tweede plek in Dakar
Hij deed vorige week stof opwaaien. Het was immers van 1989 geleden dat een Belg, ene Jacky Ickx, tweede was in de Dakar Rally. Hele prestatie. Heel avontuur. Hij lacht: “Neen, ik ben niet gaan uitrusten aan zee, deze week. Ik kan geen duin meer zien!” Maak kennis met Guillaume de Mévius (29). -
PREMIUM5
Waarom Hamilton nog twee jaar bij Mercedes blijft racen en dat voor hem een nederlaag is
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
-
PREMIUM9
“Je wildste verbeelding reikt niet tot aan de helft van wat echt gebeurt": zijn huidige verhalen maar topje van de F1-ijsberg?
Oudere lezers herinneren zich misschien soapreeks ‘Dallas’. Jongere lezers wellicht ‘House of Cards’. Anders geserveerd, maar zelfde soep: haaien die elkaar verslinden. Onderkruiperij die elke verbeelding tart. Hebben de scenarioschrijvers van toen hun laptop afgestoft om Formule 1-seizoen 2024 te schrijven? Lees en reis mee naar een wereld waarin niemand nog iemand vertrouwt. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM3
“Erg onbeleefd om onder de rok te gluren”, en toch werd het in Monaco gedaan. Waarom was onderkant van de Red Bull zo interessant?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEric Severijns
Noel ryde
Bart Marchand