Vorig jaar nipt vliegramp vermeden boven Gent: piloot EgyptAir begreep instructies verkeerd
Bij een incident waarbij twee vliegtuigen op 1 januari 2017 bijna botsten boven Gent, had de piloot van het EgyptAir-toestel de instructies verkeerd begrepen en uitgevoerd. Dat blijkt uit een tussentijds rapport. De afstand tussen de vliegtuigen was op het dichtste punt 1.278 meter horizontaal - dichter dan voorheen gedacht - en 130 meter verticaal.
Bij de nipt vermeden vliegramp vorig jaar waren twee toestellen betrokken. Het ging om een passagierstoestel van Air France, een Airbus A320, onderweg van Parijs naar Amsterdam en een vrachtvliegtuig van EgyptAir, een A300, opgestegen uit Oostende richting Caïro.
Het toestel van Air France vloog op 22.000 voet, terwijl het cargovliegtuig van EgyptAir aan het stijgen was naar 21.000 voet. Omdat het vrachtvliegtuig licht geladen was, klom het echter sneller dan normaal, meldt het rapport. Het TCAS-systeem (traffic alert and collision avoidance system), dat een alarmsignaal geeft in de cockpit als twee vliegtuigen elkaar te dicht naderen, trad in werking.
Verkeerd begrepen
Een eerste melding van het TCAS leidde niet tot een aanpassing bij het toestel van EgyptAir. De tweede melding, die een onmiddellijke actie van de piloot vraagt, werd opgevolgd maar verkeerd begrepen. "De informatie van het vliegtuig doorgezonden naar de luchtverkeersleiding, gaf aan dat de TCAS in de cockpit een instructie gaf om onmiddellijk te stoppen met klimmen en horizontaal te gaan vliegen (LEVEL OFF). De bemanning gaf echter achteraf aan dat ze begrepen had te klimmen (CLIMB). Ze verhoogden dus nog hun stijgsnelheid tot 3.500 voet per minuut in plaats van meteen horizontaal te vliegen", stelt het rapport.
De bemanning in de cockpit kreeg de instructie om onmiddellijk te stoppen met klimmen en horizontaal te vliegen (LEVEL OFF). Ze dachten echter dat ze net moesten stijgen (CLIMB) in plaats van meteen horizontaal te vliegen
Het toestel van Air France volgde de instructies van het TCAS wel goed op en begon onmiddellijk te stijgen. De piloten van Egyptair voerden een nieuwe instructie op 21.300 voet opnieuw verkeerd uit. "De TCAS gaf de instructie om te dalen (DESCEND), wat enkel werd gevolgd door een reductie in de stijgsnelheid. Het vliegtuig steeg dus nog, maar wel minder snel."
Kleinere afstand
Volgens de eerste gegevens vorig jaar bedroeg de kleinste afstand tussen de vliegtuigen 1.370 meter horizontaal en 91 meter verticaal, maar uit het rapport blijkt dat het om 1.278 meter horizontaal ging en 130 meter verticaal. De horizontale afstand leggen dergelijke vliegtuigen aan kruissnelheid af op vier seconden, stelt het rapport.
Dat betekent echter niet dat een vliegramp met amper vier seconden vermeden is, zegt de Air Accident Investigation Unit. "De vier seconden waarvan sprake, hebben enkel betrekking op de horizontale afgelegde afstand, zonder rekening te houden met de verticale afstand. Die is er wel altijd geweest. De vliegtuigen hebben nooit hetzelfde fysieke punt (aangegeven door lengtegraad, breedtegraad en hoogte) in de ruimte doorvlogen. Men kan dus ook niet stellen op hoeveel seconden een botsing is vermeden."
Het veiligheidsonderzoek van het AAIU is niet bedoeld om fouten aan te duiden of verantwoordelijkheden te bepalen, maar moet vermijden dat incidenten of ongevallen in de toekomst kunnen gebeuren. Het gaat om een voorlopig rapport, dat volgens de voorschriften één jaar na het incident moet verschijnen als het eindrapport nog niet afgewerkt is. Het eindverslag kan ervoor zorgen dat nieuwe veiligheidsaanbevelingen genomen worden.
Beide toestellen waren uitgerust met de geüpdatete versie van TCAS en de piloten hadden er training voor gekregen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
204
OVERZICHT. Meer loon, meer pensioen, meer verlof én meer koopkracht: dit werd ons allemaal beloofd op 1 mei
Het is 1 mei en op de ‘Dag van de Arbeid’ lichten politieke partijen graag hun sociaal beleid toe. Onder meer Vooruit, PVDA en Vlaams Belang hielden vanmorgen toespraken. Dit is wat ons op 39 dagen van de verkiezingen allemaal beloofd werd. -
En plots loopt Van Quickenborne halve marathon in Knokke-Heist … op kostuumschoenen: “Last-minute beslist mee te doen in plaats van campagne te voeren”
Knokke-Heist stond woensdag in het teken van de Engie Run. Tal van sportievelingen waagden zich aan diverse loopafstanden, maar dé opvallendste deelnemer? Dat was ongetwijfeld Vincent Van Quickenborne. De ex-minister en huidig burgemeester van Kortrijk kwam oorspronkelijk naar de kustgemeente om campagne te voeren op de lokale markt, tot hij plots de loopwedstrijd opmerkte.Knokke-Heist -
-
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Beervelde -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
KIJK. Paralympische wielrenners uit Gaza rijden kwalificatiewedstrijd in Oostende: “Zelfs al vernielen ze de hele Gazastrook, wij fietsen door!”
Op bovenstaande beelden is te zien hoe de ‘Gaza Sunbirds’ rijden door vernielde steden in de Gazastrook. De paralympische wielrenners trainen er voor een belangrijke kwalificatiewedstrijd in... Oostende. Daar zullen ze deelnemen aan de wereldbekerwedstrijd paracycling in de hoop zich te plaatsen voor de Paralympische Spelen in Parijs. De atleten verloren een been tijdens eerdere protesten in Gaza. -
PREMIUM121
“30.000 buitenlandse bouwvakkers betalen hier nul euro”: bouwunie slaat alarm over belastingontduiking
-
49
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
-
Luchtvaart
Gent ontsnapt aan drama op 1 januari: twee vliegtuigen kruisen rakelings
Een botsing tussen twee vliegtuigen boven Gent werd nipt vermeden op 1 januari. Een passagiersvliegtuig van Air France kruiste op amper 90 meter verticaal en 1.370 meter horizontaal van een vrachtvlucht uit Egypte, dat meldt de nieuwsdienst van de VRT. Maar liefst drie keer zou het Egyptische vliegtuig een instructie van de verkeersleiding genegeerd hebben. -
PREMIUMInterview
Na 37 jaar maakt hoofdinspecteur Michelin zich bekend en onthult hij aantal geheimen: “Sommige chefs nemen het mij nog steeds kwalijk dat ik hun ster wegnam”
“Het zal vreemd aanvoelen om vanaf nu niet anoniem te reserveren in een sterrenzaak”. 37 jaar was Werner Loens (62) inspecteur van Michelin, waarvan 17 jaar hoofdinspecteur Benelux. 8.500 restaurantbezoeken later gaat hij op pensioen en wilt hij voor het eerst op de foto. Wat is volgens Loens dé culinaire hotspot van het moment, verlopen de beoordelingen altijd eerlijk en objectief en wat voor tol heeft tweemaal per dag op restaurant gaan geëist van zijn lichaam? HLN schoof de benen onder tafel en vroeg het hem. -
KIJK. Eindelijk zon! Vlaanderen geniet met volle teugen van eerste zomerweer
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichiel renne
Tim Claes
linda thinks
Jan geussens
cecil atherton