Vorig jaar nipt vliegramp vermeden boven Gent: piloot EgyptAir begreep instructies verkeerd
Bij een incident waarbij twee vliegtuigen op 1 januari 2017 bijna botsten boven Gent, had de piloot van het EgyptAir-toestel de instructies verkeerd begrepen en uitgevoerd. Dat blijkt uit een tussentijds rapport. De afstand tussen de vliegtuigen was op het dichtste punt 1.278 meter horizontaal - dichter dan voorheen gedacht - en 130 meter verticaal.
Bij de nipt vermeden vliegramp vorig jaar waren twee toestellen betrokken. Het ging om een passagierstoestel van Air France, een Airbus A320, onderweg van Parijs naar Amsterdam en een vrachtvliegtuig van EgyptAir, een A300, opgestegen uit Oostende richting Caïro.
Het toestel van Air France vloog op 22.000 voet, terwijl het cargovliegtuig van EgyptAir aan het stijgen was naar 21.000 voet. Omdat het vrachtvliegtuig licht geladen was, klom het echter sneller dan normaal, meldt het rapport. Het TCAS-systeem (traffic alert and collision avoidance system), dat een alarmsignaal geeft in de cockpit als twee vliegtuigen elkaar te dicht naderen, trad in werking.
Verkeerd begrepen
Een eerste melding van het TCAS leidde niet tot een aanpassing bij het toestel van EgyptAir. De tweede melding, die een onmiddellijke actie van de piloot vraagt, werd opgevolgd maar verkeerd begrepen. "De informatie van het vliegtuig doorgezonden naar de luchtverkeersleiding, gaf aan dat de TCAS in de cockpit een instructie gaf om onmiddellijk te stoppen met klimmen en horizontaal te gaan vliegen (LEVEL OFF). De bemanning gaf echter achteraf aan dat ze begrepen had te klimmen (CLIMB). Ze verhoogden dus nog hun stijgsnelheid tot 3.500 voet per minuut in plaats van meteen horizontaal te vliegen", stelt het rapport.
De bemanning in de cockpit kreeg de instructie om onmiddellijk te stoppen met klimmen en horizontaal te vliegen (LEVEL OFF). Ze dachten echter dat ze net moesten stijgen (CLIMB) in plaats van meteen horizontaal te vliegen
Het toestel van Air France volgde de instructies van het TCAS wel goed op en begon onmiddellijk te stijgen. De piloten van Egyptair voerden een nieuwe instructie op 21.300 voet opnieuw verkeerd uit. "De TCAS gaf de instructie om te dalen (DESCEND), wat enkel werd gevolgd door een reductie in de stijgsnelheid. Het vliegtuig steeg dus nog, maar wel minder snel."
Kleinere afstand
Volgens de eerste gegevens vorig jaar bedroeg de kleinste afstand tussen de vliegtuigen 1.370 meter horizontaal en 91 meter verticaal, maar uit het rapport blijkt dat het om 1.278 meter horizontaal ging en 130 meter verticaal. De horizontale afstand leggen dergelijke vliegtuigen aan kruissnelheid af op vier seconden, stelt het rapport.
Dat betekent echter niet dat een vliegramp met amper vier seconden vermeden is, zegt de Air Accident Investigation Unit. "De vier seconden waarvan sprake, hebben enkel betrekking op de horizontale afgelegde afstand, zonder rekening te houden met de verticale afstand. Die is er wel altijd geweest. De vliegtuigen hebben nooit hetzelfde fysieke punt (aangegeven door lengtegraad, breedtegraad en hoogte) in de ruimte doorvlogen. Men kan dus ook niet stellen op hoeveel seconden een botsing is vermeden."
Het veiligheidsonderzoek van het AAIU is niet bedoeld om fouten aan te duiden of verantwoordelijkheden te bepalen, maar moet vermijden dat incidenten of ongevallen in de toekomst kunnen gebeuren. Het gaat om een voorlopig rapport, dat volgens de voorschriften één jaar na het incident moet verschijnen als het eindrapport nog niet afgewerkt is. Het eindverslag kan ervoor zorgen dat nieuwe veiligheidsaanbevelingen genomen worden.
Beide toestellen waren uitgerust met de geüpdatete versie van TCAS en de piloten hadden er training voor gekregen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM17
“Er bestaat voor de burger geen product om ze te bestrijden”: de tijgermug rukt op in Vlaanderen. Dit kun je er wél tegen doen
-
“Elk festival gelijk voor de wet”: Demir verleent geen uitzondering op herbruikbare bekers aan Tomorrowland
Er komt voor geen enkel groot zomerfestival een uitzondering op het gebruik van herbruikbare bekers, ook niet voor Tomorrowland. Dat meldt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) dinsdag. “Tomorrowland is een fantastisch festival dat meteen ook een kleine multinational is. Met zo’n naam en faam hoor je een voorvechter te zijn van een goed milieubeleid”, zegt ze in een persbericht. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
PREMIUM
KIJK. “Eén van de zwakste pretparken van Europa, vergane glorie”: YouTuber niet te spreken over Boudewijn Seapark in Brugge
“Wegwijzers zijn smerig, er hangt een muffe geur, frisdrankautomaten staan leeg en in het ballenbad zou ik m’n kinderen niet laten spelen." Het Boudewijn Seapark in Brugge krijgt er flink van langs in een recente YouTube-video van pretparkfan Kevin Collier. De man bracht afgelopen weekend een bezoek aan het park en deelde zijn bevindingen met zijn volgers. Die zijn niet min, maar bij het pretpark hebben ze een reactie klaar.Brugge -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM
Zomer in het binnenland, maar zeebries duwt temperatuur flink lager aan de kust: hoe zit dat?
-
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE5
Dit is hoe de inwoners van Sint-Martens-Latem Hans D. kennen: “Dertig jaar geleden heb ik nog mee gezocht naar Annie. Nu komt plots alles uit”
-
Zoekactie naar mogelijk vermiste persoon in zee bij Knokke levert voorlopig niets op
Dinsdagavond laat is in de zee bij Knokke een zoekactie in zee gestart naar een persoon die te water is gegaan en mogelijk niet is teruggekeerd. Dat meldt burgemeester Jan Morbee aan onze redactie nadat via 4040 meldingen binnenliepen over een zoekactie met helikopters en boten ter hoogte van brasserie Rubens aan de Zeedijk. -
Luchtvaart
Gent ontsnapt aan drama op 1 januari: twee vliegtuigen kruisen rakelings
Een botsing tussen twee vliegtuigen boven Gent werd nipt vermeden op 1 januari. Een passagiersvliegtuig van Air France kruiste op amper 90 meter verticaal en 1.370 meter horizontaal van een vrachtvlucht uit Egypte, dat meldt de nieuwsdienst van de VRT. Maar liefst drie keer zou het Egyptische vliegtuig een instructie van de verkeersleiding genegeerd hebben. -
Zijn lichaamsresten net op tijd gevonden? En wie is ex-man Hans D.? Alles wat we nu weten over de cold case van Annie De Poortere
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMichiel renne
Tim Claes
linda thinks
Jan geussens
cecil atherton