Niet de afgehakte hoofden, maar de tulbanden van Gucci ontketenen relletje

Het Italiaanse modehuis Gucci introduceerde tijdens de modeweek in Milaan tulbanden als hoofddeksels. En dat is bij sommige mensen met Indische roots in het verkeerde keelgat geschoten, zo blijkt uit hun reacties op de sociale media.

vwh

De tulbanden waren een knipoog naar het sikhisme, een godsdienst die in het begin van de 16e eeuw ontstond in noordelijk India. Niets mis mee, zou je aanvankelijk denken, maar het stoort veel mensen met Indische roots mateloos dat Gucci de hoofddeksels toonde. Enerzijds omdat de manier waarop ze werden gedragen niet strookt met de traditie. Traditioneel worden de tulbanden immers gedragen door zowel mannen als vrouwen als een symbool van vroomheid, eer en spiritualiteit. Al het haar van een persoon zit meestal verborgen in de hoofddeksels, maar tijdens de Gucci-show viel het haar van modellen eruit.

“Als een Sikh zie ik dit als een enorm teken van gebrek aan respect van het Sikhisme. Het is nochtans niet moeilijk om jezelf te informeren over de betekenis van een tulband”, schrijft iemand op Twitter. Verder snappen velen niet waarom het luxelabel de hoofddeksels toonden op blanke modellen. Ook de Canadese acteur met Indische roots Avan Jogia moeide zich in de discussie. “Konden jullie geen model met een getinte huid vinden?”, vroeg hij zich af op Twitter. Zijn tweet werd inmiddels al meer dan tienduizend keer gedeeld. Intussen heeft Gucci, dat modellen ook met afgehakte hoofden liet defileren, nog niet op de heisa gereageerd.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Het is niet de eerste keer dat een hoofddeksel commotie veroorzaakt op de catwalk. In 2012 flaneerde topmodel Karlie Kloss met een enorme verentooi over de catwalk van Victoria’s Secret. De Native Americans vonden het ongehoord dat de tooi, die symbool staat voor moed, buiten haar context werd gebruikt. Kloss heeft toen haar excuses aangeboden aan de gekwetste bevolkingsgroep en het lingeriemerk schrapte de passage uit de show.

Nachtmerrie op de catwalk: modellen dragen hun eigen hoofd in de operatiekamer van Gucci

© EPA-EFE

© EPA-EFE

© AFP

© REUTERS

© REUTERS

© AFP

© EPA-EFE

© AFP

© AFP

© AFP

© EPA-EFE

© EPA-EFE

© REUTERS

© EPA-EFE

© AFP

© REUTERS

© AFP

© EPA-EFE

© EPA-EFE

© EPA-EFE

© EPA-EFE

© EPA-EFE

© AFP

© REUTERS

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Het Italiaanse luxelabel Gucci heeft op woensdag de nieuwe najaarscollectie voorgesteld op de catwalk, die voor de gelegenheid was ingericht als een operatiekamer. Modellen wandelden langs lege operatietafels, de genodigden volgden alles vanop stoeltjes die net uit de wachtkamer van een hospitaal waren geplukt. Zelfs de witte verlichting, groene muren en vloer deden denken aan een steriele ziekenhuisomgeving. Volgens de aanwezige modepers gebruikte creatief directeur Alessandro Michele het decor als metafoor voor de

cuts

en

stitches

in zijn ontwerpen. De modellen - allemaal gekleed in erg theatrale, vaak sprankelende creaties - brachten nog wat meer medisch drama ten tonele: ze droegen maskers van hun eigen (afgekapte?) hoofden als luguber accessoire, hadden een derde oog en één dame was op stap met een draakje dat net op sterk water had gestaan.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer