Direct naar artikelinhoud
Oscars

Verwar een vrouwelijk Oscar-beeldje niet met vrouwvriendelijke Oscars

'What if the oscar were a woman?' geïnterpreteerd door Louise Pomeroy, die zich liet inspireren door Grace Jones.Beeld Louise Pomeroy

Het Amerikaanse magazine The Hollywood Reporter riep artiesten op om het Oscar-beeldje een 'vrouwelijke' interpretatie te geven – in tijden van #MeToo, weet u wel. Maar wat betekent dat, als je weet dat voor deze 90ste editie voor het eerst een vrouw werd genomineerd in de categorie Cinematografie – en dat 588 mannen haar dus voorafgingen?

Sommige designers lieten zich voor de 'vrouwelijke Oscar' inspireren door iconische figuren als Grace Jones en Barbra Streisands personage uit Yentl, andere plaatsten vraagtekens bij wat 'gender' nu precies is. 

De Zweedse illustrator Sara Andreasson bracht in haar ontwerp dan weer een ode aan Hattie McDaniel, de eerste zwarte vrouw die in 1939 een Oscar won voor Gone with the Wind. 

De Amerikaanse Olivia Mole ging regelrecht in tegen de objectivering van de vrouw en maakte van de 'vrouwelijke Oscar' een bruinkleurige gelatine-hoop. Ook mannelijke artiesten als Eddie Guy en Matthieu Bourel lieten hun licht over de kwestie schijnen. Zij hielden zich aan het oorspronkelijke beeld, dat ze in een vrouwelijk én powerful kleedje staken.

'What if the oscar were a woman?', geïnterpreteerd door Matthieu Bourel.Beeld Matthieu Bourel

Maar zijn vrouwen in Hollywood effectief zo machtig als dat ze door de designers worden voorgesteld? De nominatielijst van de 90ste Academy Awards bewijst overduidelijk het tegendeel. Hoewel de strijd tegen seksisme in de Amerikaanse filmindustrie hotter dan ooit is, als gevolg van de massaal gelekte schandalen, gaat 77 procent van de nominaties van deze editie, met de acteer-categorieën buiten beschouwing gelaten, naar mannen.

Een primeur is er voor Rachel Morrison, die als eerste vrouw ooit genomineerd werd voor de categorie Beste Cinematografie, voor haar bijdrage aan de Netflix-film Mudbound. 

77 procent van de nominaties van deze editie, de acteer-categorieën buiten beschouwing gelaten, gaat naar mannen

Greta Gerwig, de regisseur en scenarist van Lady Bird, werd dan weer genomineerd voor Beste Regie, naast vier mannen. Daarmee is ze slechts de vijfde (!) vrouw in de hele Oscar-geschiedenis die voor de categorie in aanmerking komt. Dee Rees werd dan weer de eerste zwarte vrouw die werd genomineerd voor beste bewerkte scenario met de film Mudbound.

De nominaties zijn een hoopvol en bemoedigend teken dat Hollywood zich stilaan bewust wordt van de ongelijke machtsverhoudingen, vergoedingen en erkenning in de filmindustrie. 

Of deze vrouwen het glazen plafond voor vrouwen achter de schermen in de filmindustrie (regisseurs, schrijvers, cinematografen...) doorbreken? De statistieken nuanceren. Het aantal  vrouwelijke behind the scenes-medewerkers van de 250 populairste films is sinds 1998 met amper 1 procent gestegen, van 17 naar 18 procent in 2016.

'What if the oscar were a woman?', geïnterpreteerd door Eddie Guy.Beeld Eddie Guy

In andere behind the scenes-categorieën zoals Beste Originele Muziek, Geluidsmontage en Visuele Effecten zijn dit jaar geen vrouwen te bespeuren. In de lijst van producers van de Best Picture-nominaties stond slechts één vrouw.

De genderongelijkheid gaat overduidelijk veel verder dan enkel het geslacht van de trofee.