Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever zet wat zijn partij betreft de deur op een kier voor rekeningrijden, een maatregel waarbij de vaste autobelasting wordt vervangen door variabele heffingen per kilometer op filegevoelige plaatsen/tijdstippen. "Je kan daar niet onderuit." Al voegt hij daar meteen aan toe dat het "niet voor deze legislatuur" zal zijn.
De Wever deed zijn uitspraak tijdens een voorzittersdebat van werkgeversorganisatie Voka. Voor het eerst in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober hebben de partijvoorzitters van N-VA, CD&V, Open Vld, sp.a en Groen de degens gekruist. Thema's waren mobiliteit en krapte op de arbeidsmarkt, de twee thema's waar ondernemers het meest wakker van liggen.
Groen-voorzitter Meyrem Almaci herhaalde haar pleidooi voor een drietrapsraket om mobiliteit te hervormen: investeren in openbaar vervoer, kilometerheffing en rekeningrijden voor personenvervoer.
Op het laatste punt kreeg ze ietwat verrassend bijval van De Wever. Kan een congestietaks soelaas brengen? "Dat gaat eigenlijk over het rekeningrijden", zei De Wever. "Ik denk dat we daar onvermijdelijk zullen eindigen, ook al is dat bij de bevolking niet populair". Dat zal deze legislatuur zeker niet gebeuren, zei de N-VA-voorzitter. "Een regering zal dat invoeren, maar niemand gaat daar campagne rond voeren".
Coalitiegenoot Wouter Beke (CD&V) vindt 'slim rekeningrijden' bespreekbaar. "Men moet rekening houden met de beschikbare alternatieven. "In West-Vlaanderen en Limburg is het moeilijk om mensen op de trein te krijgen, want daar rijdt in de helft van de gemeenten geen trein". Hij benadrukte dat Vlaanderen zich niet beperkte tot de 'Vlaamse ruit' (waar de verkeerscongestie het grootst is), en dat ook West- en Oost-Vlaanderen en Limburg economische kansen moeten krijgen.
Salariswagens
Oppositiepartijen Groen en sp.a laakten de mobiliteitsvergoeding cash for car, waarmee wie nu een bedrijfswagen heeft die kan inruilen voor cash. "Zelfs kpmg (accountantsorganisatie nvdr.) heeft het een doodgeboren kind genoemd", aldus Almaci. "Je hebt een combinatie nodig van investeringen in openbaar vervoer en ontraden van autogebruik. Het zal niet enkel met cash for car", stelde John Crombez (sp.a).
Gwendolyn Rutten (Open Vld) hamerde erop dat je niet zomaar salariswagens kan afnemen."Dan neem je salaris af." De partijvoorzitter van de liberalen stelt dat dankzij cash for car en het mobiliteitsbudget mensen op een betere manier worden verloond. "Je krijgt extra netto."
De Wever gaf toe dat de hoge subsidiëring op salariswagens een probleem is. "Maar we waren ook wereldkampioen in last op arbeid." Hij wilt de genomen maatregelen een kans geven "om te zien of we vloot van bedrijfswagens kunnen afbouwen."
Arbeidsmarkt
Tweede thema tijdens het debat was de krapte op de arbeidsmarkt. Ondanks het hoge aantal vacatures, blijven veel mensen, ook veel jongeren, werkloos. Sp.a pleit voor een basisbaan, waarin alle jongeren de garantie op een job of een opleiding hebben. Volgens Crombez wordt al te vaak gezegd dat wie geen werk heeft daar zelf schuld aan heeft. De Wever ziet geen heil in nieuwe gesubsidieerde jobs. "Been there, done that, failed".
Groen-voorzitter Almaci vindt dat het probleem van discriminatie op de arbeidsmarkt niet herleid mag worden tot een "attitudeprobleem" bij allochtone jongeren. "Het is niet normaal dat een hooggeschoolde allochtoon minder makkelijk werk vindt dan een autochtone jongere met een diploma secundair onderwijs", zei ze. Groen wil echte praktijktesten.
N-VA-voorzitter De Wever erkent dat er een probleem van discriminatie bestaat. Hij is niet tegen praktijktesten als er een directe aanleiding is, bijvoorbeeld na concrete klachten. Een veralgemening zou er volgens hem voor zorgen dat er vacatures zouden verdwijnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM190
“Wij willen niet enkel 500 euro verschil voor werkenden”: Open Vld lanceert voorstel voor pensioenwijziging
Gisteren zei premier De Croo dat er minstens 500 euro verschil moet zijn tussen het pensioen van wie gewerkt heeft en wie niet gewerkt heeft. Daarmee schaart hij zich achter een voorstel dat Open Vld-Kamerlid Vincent Van Quickenborne recent heeft uitgewerkt om het minimumpensioen te verminderen. “Alleen wie twee jaar of minder werkloos was, mag nog het volledige bedrag van 1.738 euro krijgen”, vindt Van Quickenborne. Voor al wie langer werkloos was, moet het minder worden. -
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
43 procent meer langdurig zieken door burn-out of depressie in 5 jaar tijd
In vijf jaar tijd is het aantal mensen die langdurig niet kunnen werken door een burn-out of depressie met 43 procent gestegen. Eind 2022 zaten 125.700 personen in ons land al minstens een jaar thuis omdat ze met een van die twee psychische aandoeningen kampten. Dat blijkt donderdag uit de nieuwste gegevens van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv), die ‘De Tijd’ kon inkijken. -
PREMIUM125
“30.000 buitenlandse bouwvakkers betalen hier nul euro”: bouwunie slaat alarm over belastingontduiking
De schatkist loopt jaarlijks minstens 200 miljoen euro aan belastinginkomsten mis door buitenlandse bouwvakkers die nul euro belastingen op hun loon betalen, terwijl dat wel zou moeten. Waarom lijkt het alsof de fiscus vertikt erachteraan te gaan? Waarom wordt niets gedaan aan deze oneerlijke concurrentie? Voor Bouwunie is dit onhoudbaar: “Een buitenlandse onderaannemer die 40 tot 50 procent goedkoper is dan een Belgische is écht een probleem.” -
10
Kerk wil godsdienstleerkrachten aantrekken met nieuwe campagne
-
Politieke barometer bevestigt score N-VA in onze eigen Grote Peiling
-
11
OESO wil houdbaarheid van Belgische overheidsfinanciën verzekeren met een gecoördineerd plan
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft zijn wereldwijde groeiverwachting gepubliceerd. Uit de analyse van België blijkt, volgens de denktank van voornamelijk rijke landen, dat de organisatie zal ingaan op de oplopende overheidsschuld en het begrotingstekort. -
86
“Weglopen is laf”: N-VA’ers verlaten parlement om hoorzitting met VRT-top tegen te houden
N-VA heeft opnieuw een hoorzitting met de VRT-top in het Vlaams Parlement verhinderd. In de commissie Media vroeg Orry Van de Wauwer (CD&V) nog eens om CEO Frederik Delaplace uit te nodigen, maar de parlementsleden van N-VA verlieten de zaal. -
Update
Treinverkeer tussen Brussel en Leuven volledig hersteld na ongeval in Kortenberg
Kortenberg
531 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Ronald Boudewijns
inkje c
Ronny Ooijen
Stevie Peeters