Facebook neemt strenge maatregelen voor controle op politieke reclame
De sociaalnetwerksite Facebook kondigt een reeks maatregelen aan om de controle te verbeteren op reclameboodschappen, vooral de politieke. Het bedrijf krijgt kritiek dat het niet genoeg strijdt tegen politieke manipulatie op de site. Dat kondigt topman Mark Zuckerberg aan in een blogpost.
Iedereen die reclame wil verspreiden met een electorale inhoud of onderwerpen die politiek belangrijk zijn en "onderwerp van debatten" zijn in de samenleving, zal eerst door Facebook moeten laten goedkeuren. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om als reclame verspreide boodschappen rond controversiële thema's zoals migratie of spanningen tussen politieke en sociale groepen.
Wie zulke reclame wil publiceren, moeten zijn identiteit en locatie bevestigen, aldus Facebook-baas Mark Zuckerberg. Ook zal binnenkort duidelijk worden gemaakt, wie voor die reclame heeft betaald.
Een dergelijke maatregel was al getroffen in oktober, voor reclame rond verkiezingen. Nu breidt de sociaalnetwerksite dat dus uit naar reclame met een politieke achtergrond. De veranderingen worden eerst in de Verenigde Staten ingevoerd en later uitgebreid naar de rest van de wereld.
"Belangrijke verkiezingen komen eraan"
De maatregelen komen er volgens Zuckerberg omdat er "belangrijke verkiezingen aankomen in de VS, Mexico, Brazilië, India, Pakistan en vele andere landen". "Een van mijn belangrijkste prioriteiten voor 2018 is ervoor te zorgen dat we positieve boodschappen steunen en inmenging in die verkiezingen voorkomen."
Zuckerberg erkent in zijn blogpost expliciet Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. "Nadat we de Russische inmenging hadden geïdentificeerd, hebben we nieuwe tools ontplooid in aanloop naar de Franse en Duitse verkiezingen en die voor de senaat in Alabama. Tienduizenden valse accounts zijn verwijderd, en eerder deze week hebben we een groot netwerk van valse Russische accounts, inclusief een Russische nieuwsorganisatie, offline gehaald."
De in Rusland gevestigde groep Internet Research Agency wordt ervan beschuldigd duizenden berichten op sociale netwerken te hebben geplaatst, bedoeld om de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 te beïnvloeden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
-
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
Voormalige werknemers van Google hebben Udio gelanceerd, een nieuw tool die met artificiële intelligentie (AI) muziek voor je kan maken. Het werkt zoals ChatGPT: je geeft een korte tekstuele opdracht en de website gaat ermee aan de slag. Als voorbeeld lieten we Udio metalmuziek maken met een liedjestekst van Pommelien Thijs en een r&b-versie van ‘Europapa’. -
10
Verslavend en schadelijke inhoud? Europa opent onderzoek naar TikTok
De Europese Commissie gaat onderzoeken of TikTok nieuwe regels heeft overtreden. De app zou te verslavend kunnen zijn, de privacy van minderjarigen onvoldoende beschermen en niet transparant genoeg zijn naar onderzoekers toe. -
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Mark Zuckerberg was nog nooit zo rijk
De koerssprong van het aandeel van het Amerikaanse bedrijf Meta vrijdag legt topman Mark Zuckerberg geen windeieren. Zijn vermogen groeide met meer dan 25 miljard euro aan, waardoor hij opklom naar de vierde plaats in de lijst van rijkste mensen op aarde. Dat blijkt uit berekeningen van het persbureau Bloomberg. -
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
-
Independer
Mega maakt de stap naar de telecommarkt en wil daar prijsbreker zijn: slaagt het in dat opzet?
In nieuws rond energie is het bedrijf al jaren een vaste waarde, en die rol wil Mega nu eveneens op zich nemen wat telecom betreft. Daarom bracht het eerder dit jaar drie gsm-abonnementen op de markt. Maar zijn die goedkoper dan wat je elders kan vinden? Independer.be zoekt het uit. -
Google beperkt vragen over verkiezingen in AI-chatbot om valse informatie te vermijden
Google is gestart met beperkingen in te voeren bij zijn AI-chatbot Gemini. Het type verkiezingsgerelateerde vragen zal worden beperkt, klinkt het. 2024 is wereldwijd een belangrijk verkiezingsjaar en het technologiebedrijf wil op die manier de verspreiding van valse informatie tegengaan. -
Facebook stopt met gerichte reclame op basis van data van derden
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFons Casteels
jo vandenberghe
danny Jeurissen
danny Jeurissen
Nadir van Thielen