Honderden Titanic-slachtoffers konden gered worden, maar deze kapitein besliste daar anders over
Net na middernacht op 15 april 1912 gebeurde het ondenkbare: de Titanic raakte een ijsberg en begon te zinken. Meer dan 1.500 opvarenden stierven in het ijskoude water van de Atlantische Oceaan, maar dat had helemaal anders kunnen lopen. Helaas besliste kapitein Stanley Lord daar anders over. Hij negeerde alarmsignalen van de Titanic, ook al bevond zijn schip zich op amper 20 kilometer.
Twee boten kregen het bericht dat de Titanic, het onzinkbare schip, aan het zinken was. Het schip dat zich het dichtst bij de rampplek bevond was de Californian op amper 20 kilometer. Een bemanningslid meldde aan de kapitein van het schip, Stanley Lord, dat de Titanic noodpijlen aan het afschieten was. Maar kapitein Lord besloot niet door het met ijsbergen bezaaide gebied te varen om de mensen op de Titanic te redden.
Lees verder onder de foto.
Lord deed niets: hij probeerde de Titanic niet te contacteren en hij probeerde er ook niet naartoe te varen. “Het gevaar voor zichzelf en zijn bemanning was te groot om te reageren”, vertelt Titanic-onderzoeker Daniel Allen Butler aan news.com.au. “De Californian deed niks.”
"Lord kon misschien wel alle levens op de Titanic gered hebben"
Later verklaarde kapitein Lord dat hij niet besefte dat de pijlen van de Titanic noodsignalen waren. En bovendien zou hij zich verder dan 20 kilometer van de Titanic hebben bevonden. “Niets van aan”, blijkt nu uit een Brits onderzoek naar de Californian. “Kapitein Lord kon veel, misschien wel alle levens op de Titanic gered hebben.”
Kapitein Lord bezegelde met zijn beslissing het lot van 1.500 mensen op de Titanic. Maar dankzij een andere kapitein overleefden toch nog 705 mensen de ramp.
Kapitein Rostron
Terwijl kaptein Lord uitblonk in afwezigheid kreeg een andere kapitein 100 kilometer verder ook een noodsignaal binnen. In tegenstelling tot zijn collega op de Californian schoot kapitein Arthur Rostron wel in actie: hij zette alle figuurlijke zeilen bij en zette een race in naar de Titanic. “Rostron verspilde geen seconde”, vertelt Butler.
Lees verder onder de foto.
Terwijl zijn schip, de Carpathia, op volle snelheid op de Titanic afstevende liet hij alles in gereedheid brengen om 2.000 extra mensen op te vangen. Passagiers werden overgeplaatst naar andere kajuiten en machinekamers werden omgevormd tot slaapkamers. De kapitein sloot alle stoom op het schip af om de motoren op volle toeren te laten draaien. Hierdoor werd het al snel ijskoud op het schip.
16 knopen
De Carpathia was gemaakt om met een maximumsnelheid van 14,5 à 15 knopen te varen, maar hij zette zijn koers naar de Titanic in met ongeveer 16 knopen. Extra manschappen moesten erop toezien dat het schip geen ijsberg raakte.
Lees verder onder de foto.
Bijna anderhalf uur nadat de Titanic was gezonken, kwam de Carpathia aan op de rampplek. De enige overlevenden zaten in reddingsboten. Tijdens de volgende uren haalde het bemanningspersoneel alle mensen uit de reddingsboten op het schip. De meeste mensen hadden de kracht niet meer om zelf langs de touwen naar boven te klimmen, waardoor het personeel de slachtoffers zelf naar binnen moesten dragen. De Carpathia zette vervolgens koers naar Engeland met 705 overlevenden.
Mocht de Carpathia niet zo snel op de rampplek zijn aangekomen, dan zouden de meeste mensen in de reddingsboten gestorven zijn door onderkoeling, zo zegt Butler.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Foutje in labo leidt tot verrassende ontdekking: hommels kunnen overleven onder water
Een bepaalde soort hommelkoningin kan tijdens haar winterslaap onder water overleven. Dat hebben Canadese wetenschappers per ongeluk ontdekt. Het gaat om de hommelsoort ‘Bombus Impatiens’, die in Noord-Amerika voorkomt. -
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
Je zit achter je computer, klaar om die belangrijke e-mail te versturen. Maar dan slaat de twijfel toe: welke begroeting moet je gebruiken? En hoe formeel of informeel dien je te zijn? In deze gids geeft Jobat.be je alle antwoorden die je nodig hebt. -
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Belgische wetenschappers ontdekken schadelijke roetdeeltjes in hersenen: “Ze stapelen zich op in belangrijke delen van ons brein”
-
Jongetje met autisme bouwt grootste Titanic-replica van Lego ter wereld
De op zijn maiden trip gezonken Titanic blijft 106 jaar later tot de verbeelding spreken. Een IJslandse jongen begon op zijn tiende een gigantische replica van het legendarische schip te bouwen met Legoblokjes. Het werd de grootste ooit. Vanaf vandaag wordt die voor het eerst getoond in de VS, in het Titanic Museum van Pigeon Forge (Tennessee). -
PREMIUM
Hoe opwarming van de stratosfeer ervoor zorgt dat koele periode nog een tijdje zal duren
De aprilse grillen hebben zich duidelijk laten voelen de afgelopen dagen. Wind, regen, en lage temperaturen domineerden ons weerbeeld. Waarom is het weer zo plots omgeslagen? En hoelang zal deze koele periode nog aanhouden? Wat voorspellen de weermodellen voor de laatste weken van april? “Er lijkt alvast één iets te gaan veranderen.” -
PREMIUM
Steeds meer koraalriffen verbleken door klimaatopwarming: welke gevolgen heeft dat voor ons?
-
PREMIUM
Zo’n 40.000 Belgen leven met parkinson. Kunnen we de hersenaandoening ooit genezen?
-
PREMIUM
Warmt het klimaat echt veel sneller op dan verwacht?
2023 was wereldwijd het warmste jaar ooit gemeten, met een afwijking van 1,48°C ten opzichte van het pre-industrieel gemiddelde. Voor veel mensen zijn de onverwacht hoge temperaturen een teken dat de opwarming van de aarde sneller gaat dan voorspeld. Maar klopt dat wel? Zijn de klimaatmodellen te conservatief in hun voorspellingen van opwarming, en wat betekent dit voor de toekomst? -
Duizend vrouwen gezocht die vagina ter beschikking willen stellen van wetenschap
De Universiteit Antwerpen zoekt duizend vrouwen die hun geslachtsorgaan ter beschikking willen stellen voor nieuw onderzoek. Voor het Isala-project werkt de universiteit met “ambassadrices van vrouwelijke gezondheid”, klinkt het in een persbericht. -
Nieuwe miljardenfusie in de satellietsector wil concurrentie aangaan met Elon Musk
56 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStef Geentjens
Alejandro Pedrosa
Jeroen Van Simaeys
Nicole Gloden
Norbert Corten