VBO: "Schaf verkeersbelasting af"
Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en werkgeversorganisatie Voka pleiten voor een uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar het volledige wagenpark. Uit cijfers van Viapass blijkt dat de maatregel voor trucks amper een effect heeft op de verkeersdrukte. Het VBO pleit ook voor de afschaffing van de verkeersbelasting.
"Als we onze mobiliteit echt structureel willen verbeteren, moeten we werk maken van een slimme kilometerheffing voor al het wegvervoer", zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. "Twee jaar na de invoering van de kilometerheffing kunnen we besluiten dat dit vooral een extra kost is voor onze bedrijven. Een echte mobiliteitsoplossing is het niet", aldus Maertens. "Dagelijks sneuvelen er filerecords. De nood om iets te doen was nog nooit zo groot."
Enkel focussen op het goederenvervoer is onvoldoende
Voka meent dat enkel bij de uitbreiding van het systeem van de kilometerheffing naar een slimme heffing (variërend in functie van plaats en tijdstip) die geldt voor alle voertuigen, dus zowel voor vrachtwagens als personenwagens, een echte mobiliteitsshift kan gerealiseerd worden. Wie weinig, buiten de spits en met een milieuvriendelijk voertuig rijdt, moet daarbij minder betalen. Wie veel, in de spits en met een vervuilende wagen rijdt, moet dan meer betalen.
"Enkel focussen op het goederenvervoer is onvoldoende", zegt Maertens nog. "Het mobiliteitsprobleem kunnen we enkel aanpakken als iedereen een inspanning doet. We roepen de Vlaamse regering op om versneld werk te maken van de invoering van een algemene kilometerheffing."
"Files nemen toe"
Ook VBO-topman Pieter Timmermans breekt een lans voor de uitbreiding van de heffing voor vrachtwagens naar het volledige wagenpark. "Belast verbruik in plaats van bezit via heffing in functie van plaats, tijdstip en vervuiling. Schaf tegelijkertijd belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting af", zegt Timmermans op Twitter. "Niet opbrengst is belangrijk, maar vooral het resultaat. Files nemen toe, ook in daluren."
"Eén maatregel lost probleem niet op"
Het VBO benadrukt dat een slimme kilometerheffing "een goed idee is, mits er sprake is van een globaal mobiliteitsplan, overlegd door de federale en regionale regeringen". "Net zoals één zwaluw de lente niet maakt, zal één enkele maatregel het fileprobleem niet oplossen. Zo is niet alleen een 'slimme kilometerheffing' een goed idee, maar moeten we ook werk maken van een wettelijk kader voor stille avond- en nachtlevering en meer publieke investeringen in mobiliteit", aldus de werkgeversorganisatie, die ook aangeeft uit te kijken naar de uitwerking van het mobiliteitsbudget.
Volgens het VBO verliest de Belgische automobilist elk jaar meer dan een volledige werkweek (44 uur) in de file. De investeringen in infrastructuur zijn met de helft gedaald sinds de jaren 1980 en bedragen momenteel 0,6 procent van het bbp. De economische kostprijs van de files bedraagt dan weer 2 procent van het bbp of 8 miljard euro per jaar.
"Slimme kilometerheffing"
Sectorfederatie Febiac pleit dan weer voor de invoering van een "slimme" kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit. Febiac meent dat dit kan helpen om de files in te korten.
"Vandaag is het zo dat vrachtwagens evenveel betalen, zelfs wanneer ze buiten de spitsuren rijden (...) Maar om de files aan te pakken, is er ook een slimme kilometerheffing nodig, ook voor automobilisten. Het is een ideale hefboom naar een betere mobiliteit", klinkt het. Het zou ook het wagenpark verder kunnen "vergroenen", zoals bij de vrachtwagens reeds het geval is.
Febiac meent wel dat die slimme kilometerheffing pas maatschappelijk aanvaard zal worden als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Het gaat dan om de hervorming van de autofiscaliteit, waarbij de BIV en verkeersbelasting worden afgeschaft en vervangen door de kilometerheffing. "Niet het bezit van de auo wordt belast, maar wel het gebruik ervan, in functie van tijd en plaats." Febiac berekende dat een vermindering van het verkeer in de spits met 5 à 10 procent, de files tot 40 procent kan doen dalen.
Tegelijk moet er volgens de sectorfederatie meer worden ingezet op het beter afstemmen van verschillende vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer, de fiets, deelprojecten en de auto.
Ook moet er volop werk worden gemaakt van het mobiliteitsbudget en thuiswerk in bedrijven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM87
Scholier (17) wiens Vlaamse vlag werd afgenomen door leerkracht: “Congolese vlaggen waren geen probleem, die van mij wel”
Tienen -
Slimme kilometerheffing voor personenwagens wordt onvermijdelijk
Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts heeft van de regering toestemming gekregen om het onderzoek naar een slimme kilometerheffing voor personenwagens te finaliseren. Officieel is het nog steeds de volgende legislatuur die de beslissing moet nemen, maar geen enkele Vlaamse partij is nog fundamenteel tegen het systeem gekant, op Vlaams Belang na. Het Brussels gewest heeft besloten om mee in het Vlaamse traject te stappen. -
UPDATE
Brand in ruwbouw Sky Tower 2: vuur onder controle en geen gewonden
Er is vanochtend brand uitgebroken in Sky Tower 2 in Oostende. Het gaat om een appartementsgebouw in aanbouw. De brand ontstond bij werken aan de isolatie en de roofing. Een grote rookpluim was tot ver in de omgeving te zien. Het vuur was wel snel geblust en de schade valt relatief goed mee.Oostende -
-
Update
Voorzitter Depraetere: “Vooruit stapt niet in regering als minimumlonen niet stijgen”
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
13
Kamer vraagt nationale herdenkingsdag voor klimaatslachtoffers
De Kamercommissie Leefmilieu en Klimaat heeft dinsdag ingestemd met een groene resolutie die de regering vraagt om van 15 juli een jaarlijkse herdenkingsdag voor klimaatslachtoffers te maken. Dat gebeurde met steun van de meerderheidspartijen en N-VA, Vlaams Belang stemde tegen. -
UPDATE160
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Tienen
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
De Backer wil big data uit kilometertaks en cameranetwerk inzetten tegen sociale fraude
Federaal staatssecretaris Philippe De Backer (Open Vld) wil het ANPR-cameranetwerk en de gegevens uit de kilometerheffing voor vrachtwagens inzetten tegen sociale fraude. Dat heeft de staatssecretaris voor Privacy en Sociale Fraude zondag aangekondigd in VTM NIEUWS. De Backer herhaalde ook zijn pleidooi voor een zogenaamde 'slimme kilometerheffing', waarbij trucks 's nachts aan een lager tarief rijden. -
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Beervelde
75 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Hermans
Désiré hmelers
jean-pierre rejek
Vladimir De Leeuw
John Ulmer