Direct naar artikelinhoud
Studenten

Studentenclub maakt van praesesverkiezingen één groot (en duur) feest

Het reuzenrad is dit jaar het pronkstuk van een alweer grotere editie van de Ekonomika-kiesweek.Beeld Tim Dirven

Verkiezingen, een feest. De Leuvense studentenvereniging Ekonomika draagt die leuze in het hart. Stemmen voor de presidiumverkiezingen ronselt ze met een groots opgezet festival. Een traditie die elk jaar harder, better, faster, stronger wordt. En ze is niet alleen. 

Een reuzenrad en een klimmuur, een botsautokraam en een grote danstent, tientallen standjes waar je – helemaal gratis – frisdrank, frieten en bier krijgt. Meer heb je niet nodig om een studentenhart te winnen. Dat blijkt ook op de parking naast het stadion van OH Leuven. Daar organiseert de Leuvense studentenclub Ekonomika, de grootste van het land, de voorbije dagen het feestelijk luik van haar kiesweek. Enkele duizenden studenten kwam er meegenieten van het lentefestival, 100 procent gratis. In ruil daarvoor moeten zo veel mogelijk economiestudenten vandaag hun stem uitbrengen. Deze zogenaamde stemweek geldt namelijk als kiescampagne voor de verkiezingen van het nieuwe Ekonomika-bestuur. Er is één kandidaat, met een kandidaat-bestuursploeg achter zich. De eigenlijke stemming lijkt dus een formaliteit.

Gratis bier en frieten. Meer heb je niet nodig om een studentenhart te winnen

Harder, better, faster, stronger

Een baken van basisdemocratie is het niet, maar het ziet er wel leuk uit. "Niet mis, hé?", glimlacht Harris Van der Stighelen, huidig praeses, die vorig jaar 'zijn' kiesweek organiseerde op het Ladeuzeplein, hartje Leuven. Aan dat plein wordt nu gewerkt, waardoor het festijn een nieuwe stek vond aan het voetbalstadion, op een terrein dat bijna dubbel zo groot is. "Het feest was vorig jaar al groot, maar dit is nog een tikje meer. Vorig jaar was er bijvoorbeeld geen reuzenrad. We proberen er elk jaar een schepje bij te doen. Wat wil je, we zijn toch economisten?"

Een massa-evenement als kiescampagne, het is een jaarlijks terugkerende gewoonte bij enkele Leuvense studentenkringen. En dat mag elk jaar opnieuw harder, better, faster, stronger zijn, beaamt ook Noël Schutters (21), die vandaag wordt verkozen tot nieuwe praeses van Ekonomika. Hij had de verantwoordelijkheid voor deze kiesweek. "All the way up, is mijn motto. We kunnen voortwerken op de basis die onze voorgangers hebben gelegd. Dan willen we het uiteraard groter en beter doen." 

'All the way is up, is mijn motto. Uiteraard willen het telkens groter en beter doen'
Noël Schutters (21), toekomstig praeses van Ekonomika

Om groter te doen heb je ook geld nodig. King Power at Den Dreef Stadion, zo luidt de officiële naam van het voetbalstadion van Oud-Heverlee Leuven, waarnaast dit stemweek-festival neerstreek. Vroeger heette dat nog simpelweg Den Dreef, tot een rijke sponsor daar vorig jaar verandering in bracht. Op dat vlak zitten OHL en Ekonomika op één lijn. ING, Jupiler, Coca-Cola, Brussels Airlines... De sponsors voor dit festijn zijn niet de minste. De meesten van hen zouden in natura bijdragen, bijvoorbeeld door hectoliters bier uit te delen. "Maar er zijn ook partners die geldelijke bijdragen leveren", is Schutters zuinig. Over bedragen heeft hij het liever niet.

Headhunters

Dat net economisten dat soort sponsoring verzamelen, toeval is het niet. Hun profiel is bijzonder interessant voor dergelijke bedrijven, stelt professor Jo Tollebeek, decaan van de Faculteit Letteren. Hij schreef het boek De stad op de berg, een geschiedenis van de Leuvense universiteit sinds 1968. "De economisten zijn niet de enigen met zo'n profiel. Ook de rechtenstudenten of de ingenieurs in spe hebben zo'n profiel. Dat zijn sectoren waarin headhunters actief zijn. Grote advocatenkantoren of bedrijven uit de financieel-economische sector zijn op zoek naar briljante studenten. Die moeten niet enkel goed leren, maar ook initiatief en leiderschap tonen. Die kan je vinden in een presidium", zegt Tollebeek.

'Grote bedrijven zoeken briljante economisten, rechtenstudenten en ingenieurs in spe. Daarvoor reserveren ze graag een sponsorbudget. Letterkundigen zijn minder in trek'
Professor Jo Tollebeek, KU Leuven-historicus

"Daarom sponseren die bedrijven graag dat soort evenementen, zo komen dichter bij potentiële, getalenteerde werknemers. Mede door die toename van sponsoring is er de voorbije vijftien jaar een explosie aan dat soort evenementen", gaat hij verder. "Het spreekt voor zich dat dat principe niet voor alle studenten werkt. Taalkundigen of historici zijn niet in trek bij bedrijven met grote sponsorbudgetten, dat is een andere wereld."

Het blijken dus de uitverkorenen die dergelijke evenementen op poten kunnen zetten. Die vind je in een handvol sectoren en - merkwaardig genoeg - enkel in Leuven. Ook in andere studentensteden organiseren studentenverenigingen kiesweken. Toch zijn die van een heel ander kaliber. "Die Leuvense toestanden kennen wij niet", zegt Stijn Adams van het FakulteitenKonvent, koepelorganisatie voor de Gentse studentenclubs. "Bij ons zie je dan infostands op de faculteiten, en af en toe een gratis ontbijt."