Direct naar artikelinhoud
Cannes

Belgische film ‘Girl’ dubbel bekroond in Cannes: Queer Palm 2018 én Victor Polster is Beste Acteur

Victor Polster wint Prijs voor Beste Acteerprestatie in Cannes.Beeld Arthur Mola/Invision/AP

Girl, het speelfilmdebuut van regisseur Lukas Dhont viel vrijdag in Cannes twee keer in de prijzen. Acteur Victor Polster werd bekroond met de Prijs voor Beste Acteerprestatie voor zijn hoofdrol in de film. 

Girl, die het waargebeurde verhaal vertelt van een tiener die geboren is als jongen en ballerina wil worden, sleepte vanavond ook de Queer Palm 2018 in de wacht. De film ging op 12 mei in Cannes in wereldpremière en groeide er meteen uit tot een van de revelaties van het festival. 

De Queer Palm, die sinds 2010 wordt uitgereikt, bekroont films uit de selecties in Cannes die thema’s als homoseksualiteit, biseksualiteit of transseksualiteit in de kijker zetten. De Franse producent Sylvie Pialat zat de jury dit jaar voor. “De jury was helemaal weg van Girl”, zei Franck Finance-Madureira, de recensent die de prijs in het leven riep. “De film staat ook voor de geboorte van een groot regisseur. Hij gaat op zo’n bijzondere wijze om met dit onderwerp, dat iedereen er zich mee kan identificeren.”

“Mij interesseert het om personen te tonen die niet binnen de klassieke normen van mannen en vrouwen vallen. (...) Film is een interessante manier om erover te praten”, zei regisseur Lukas Dhont. Hij maakt nog kans op de Caméra d’Or, de prijs die de beste debuutfilm in Cannes bekroont.

“Vereerd”

“Ik ben extreem gelukkig met wat dit project al heeft teweeg gebracht,” zegt Victor Polster over zijn Prijs voor Beste Acteerprestatie. “Ik voel me ontzettend vereerd dat ik met deze fijne mensen heb mogen samenwerken, en dankbaar dat Lukas mij uitgekozen heeft. Deze prijs komt als een totale verrassing, maar ik voel me des te gelukkiger dat ik hem net met deze film heb gewonnen.”

De première van Girl werd door het publiek onthaald met een minutenlang applaus en een staande ovatie. De aanwezige Belgische en internationale pers was unaniem lovend over de film. Het Franse dagblad Le Figaro noemde Girl de “eerste echte verrassing van het festival”, terwijl Les Inrockuptibles het acteertalent van Polster in de verf zette. Libération plaatste Girl in het rijtje van kanshebbers voor de Caméra d’Or voor beste debuut in Cannes.

'Deze prijs komt als een totale verrassing, maar ik voel me des te gelukkiger dat ik hem net met deze film heb gewonnen'
Victor Polster

Het Amerikaanse filmblad Variety sprak van een “verbluffend debuut voor zowel regisseur Lukas Dhont als zijn hoofdrolspeler Victor Polster”. The Hollywood Reporter zag in het personage van Lara de grote doorbraak van de 15-jarige Polster als acteer- en danstalent. Ook Screen International was lovend over de hoofdrolspeler en noemde het “een betoverende prestatie”.

“Immense maturiteit”

“Victor is een 16-jarige artiest die zijn rol met immense maturiteit belichaamd heeft”, aldus Dhont. “Hij heeft alles gegeven om te kunnen doen wat hij in de film doet. Hij heeft gedurende drie maanden geoefend om zelfs op pointes te kunnen dansen. (...) Victor heeft bewezen wat primordiaal is voor elke artiest, met name empathie.”

Dhont nam de prijs in ontvangst uit handen van niemand minder dan acteur én juryvoorzitter Benicio Del Toro. Polster was immers in België vanwege schoolverplichtingen.

“Belangrijkste beloning”

“Voor ons was het de belangrijkste beloning”, benadrukte Dhont. Dat de jury een prijs voor de vertolking toekende zonder een onderscheid te maken tussen een mannelijke en vrouwelijke rol vond hij erg betekenisvol. “Met Girl hopen we jongeren te helpen zich te herkennen in een personage en andere mensen te sensibiliseren voor deze problematiek.”

Regisseur Lukas Dhont en Victor Polster presenteren film op filmfestival van Cannes.Beeld Getty Images

Ook Belgische pers

Ook de Belgische pers was talrijk aanwezig. De Tijd prees regisseur Lukas Dhont om zijn “zelden geziene volwassenheid en zelfzekerheid” en zijn regiedebuut om zijn “machtige vertolkingen, met Victor Polster als onwaarschijnlijke uitschieter.” De Standaard zag in Girl “een ontroerende ervaring, zonder één vals sentiment” en De Morgen besloot dat “Dhont regisseert met zo’n sprekend gemak dat het nauwelijks te geloven valt dat dit nog maar zijn eerste langspeelfilm is.” Ook Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz was in Cannes om de Vlaamse film te promoten en noemde Girl “een tedere film die je toch helemaal uit je lood slaat. Een verhaal over jezelf mogen/willen/kunnen zijn.”

Het is van 1989 geleden, met Het Sacrament van Hugo Claus, dat een Vlaamse film geselecteerd was voor de Officiële Selectie van het filmfestival van Cannes.