Direct naar artikelinhoud
Actie Greenpeace

Filmpjes met rokende Maya De Bij offline gehaald

In het filmpje prijst Maya De Bij sigaretten aan "in handige kleine doosjes, voor de kleine kinderhandjes".Beeld Greenpeace/Studio 100

De Greenpeace-filmpjes met een rokende Maya De Bij zijn online niet meer te vinden. Studio 100 heeft ze via de socialemedianetwerken als Facebook en YouTube laten verwijderen. 

Ook als je naar de website van de campagne surft, zal je daar nu geen Maya de Bij meer zien die sigaretten voor kinderen promoot. De filmpjes van Greenpeace zijn door alle platformen van het net gehaald na een klacht van Studio 100 over auteursrechten. "We kunnen het hier niet bij laten", zegt Joeri Thijs, de woordvoerder van Greenpeace. "Want dit gaat over het recht op parodie. Als je dit doortrekt, dan kan het programma De ideale wereld ook geen filmpjes meer maken." 

Omdat de filmpjes weg zijn, zijn ook de posts van de campagne op Facebook verdwenen. Daarmee wou de organisatie aanklagen dat Studio 100 ongezonde charcuterie zou verkopen aan kinderen. Toch mag dit volgens Greenpeace niet opgevat worden als een vorm van excuses. "De keuze lag niet bij ons", zegt Thijs. "En wij beschouwen de campagne als geslaagd, omdat ze ook het debat op gang heeft gebracht."

Studio 100 bevestigt dat het de beelden heeft laten weghalen, omdat die volgens directeur Hans Bourlon "schaamteloos" waren. "Hoewel we er al eerder om gevraagd hadden, hebben we van Greenpeace nog geen excuses ontvangen", zegt directeur Bourlon. "Ook beraden we ons nog steeds over juridische stappen."