Luchthaven speelt Vlaamse troeven uit om België te promoten

© ddl

De komende drie jaar zullen 75 miljoen reizigers op Brussels Airport kennismaken met een belevingsproject dat de toeristische troeven van Vlaanderen in de kijker zet. Er zijn belevingshoeken rond Vlaamse kunst, gastronomie en wielercultuur.

Dieter De Beus

De belevingshoeken zijn verspreid over beide pieren. Er werden comfortabele zitplaatsen geïnstalleerd, laadstations voor laptops of smartphones en interactieve informatiepanelen die het Vlaamse erfgoed in de spotlights zetten. Deze ‘Vlaamse visitekaartjes’ werden ingehuldigd door minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA), CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen en CEO Arnaud Feist van Brussels Airport Company. Het project moet buitenlandse bezoekers die via de luchthaven aankomen welkom heten met het beste dat Vlaanderen te bieden heeft. “Onze luchthaven lokt jaarlijks 25 miljoen passagiers”, zegt Weyts.

Prikkelen

“De vertrekkende passagiers willen we prikkelen om nog eens terug te komen. Maar ook de transitpassagiers die geen stap buiten de luchthaven zetten, willen we overtuigen om volgende keer van België hun eindbestemming te maken.”

“We gebruiken daarvoor onze sterkste toeristische troeven. Denk aan de wereldberoemde Vlaamse Meesters, waarmee we ons profileren als de bakermat van veel Europese kunst en cultuur”, zegt Weyts. “Kunst en cultuur zijn voor meer dan een derde van alle toeristen belangrijke criteria bij het kiezen hun vakantiebestemming. Veertig procent laat zijn keuze bovendien mee bepalen door de eetcultuur van een bestemming. Ook onze unieke wielercultuur kan liefhebbers uit de hele wereld naar Vlaanderen lokken.”

Al deze toeristische troeven zijn terug te vinden in de interactieve belevingshoeken in Pier A en B. De passagiers maken er kennis met Rubens, Bruegel en Van Eyck, getalenteerde chefs, brouwers, chocolatiers, streekproducten en wielergeschiedenis. Passagiers die aankomen op Pier B passeren onder een kleurrijk kunsttafereel op weg naar de uitgang.

Unieke ervaring

“Brussels Airport wil passagiers tijdens hun verblijf op de luchthaven een unieke ervaring aanbieden”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “In de terminal staan nu al elementen van de stripcultuur en kunst. Fashionista’s kunnen in onze winkels de premium Belgische modemerken vinden. In de horecazaken kunnen passagiers genieten van onze typische streekgerechten, een grote variëteit aan bieren en chocolade. Het aanbod wordt nu uitgebreid met extra informatie over onze bekendste kunstenaars, streekproducten of sportgeschiedenis. Ze kunnen onze rijke cultuur zelfs van heel dichtbij beleven door bijvoorbeeld zelf achter een schilderijlijst te kruipen of te zegevieren op de Vlaamse kasseien.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen