Fileleed op E40 naar Brussel door werken Leopold II-tunnel
Er stond vanochtend meer dan een uur file op de E40 van Gent naar Brussel door de voorbereidende werken aan de Leopold II-tunnel in de hoofdstad. Omstreeks 9 uur begonnen de files af te nemen en was het nog ongeveer 40 minuten aanschuiven vanaf Ternat, meldt Brussel Mobiliteit.
Van 1 juli tot 1 september gaat de Leopold II-tunnel volledig dicht. Die sluiting wordt vanaf vandaag voorbereid met de herinrichting van de Keizer Karellaan waarbij het verkeer vanaf Sint-Agatha-Berchem over één rijstrook rijdt. Het is moeilijk in te schatten hoe de verkeerssituatie de komende dagen zal evolueren, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. De treinstaking en de Europese top kunnen voor meer drukte zorgen, maar mogelijk zullen sommige mensen thuiswerken omdat vrijdag de laatste schooldag is.
"We gaan ervan uit dat mensen volgende week nog verrast zullen zijn", zegt Paemen. "Zeker maandag en dinsdag verwachten we nog moeilijkheden, maar we vermoeden dat de situatie zich vanaf de tweede helft van de week zal stabiliseren."
Pendelparking op de Heizel
Brussel Mobiliteit roept op om voor alternatieve oplossingen te kiezen. "Er zijn alternatieve routes voorzien, zoals een pendelparking aan de Heizel met aansluiting op de metro", klonk het eerder. "Aan Parking C op de Heizel worden 1.000 parkeerplaatsen ingericht als gratis pendelparking. Deze parking bevindt zich op 10 minuten stappen van metrostation Koning Boudewijn en van tramlijn 7. Tussen 6.30 uur en 22 uur is een gratis pendeldienst met collectieve taxi's voorzien tussen de parking en het metrostation."
Zowel de NMBS als de MIVB en De Lijn verhogen hun capaciteit in juli en augustus. Daarnaast wordt aangeraden om zoveel mogelijk te carpoolen. Inkomend verkeer rijdt volgens Paemen best via de A12 om het noorden van het gewest te bereiken. "Voor het zuiden van het gewest is de Industrielaan (Anderlecht) de aanbevolen route. Voor het uitgaand verkeer gelden dezelfde routes, aangevuld met de Ninoofsesteenweg (N8)."
Grondige renovatie
De Leopold II-tunnel wordt in juli en augustus en tijdens de zomers van 2019 en 2020 grondig gerenoveerd. "Buiten de ruwe structuren wordt alles vernieuwd", zegt Maarten Heirbrant, een van de hoofdwerfleiders van het project. Tijdens de voorbereidende werken wordt tijdelijke verlichting aangebracht en ook de elektriciteitskabels worden volledig verlegd op rasters tegen de muur, zodat deze de werken aan het plafond en het wegdek niet kunnen verhinderen.
De zomersluitingen worden erg belangrijk voor de werken van het consortium Circul 2020 (Jan de Nul, Besix, EngieFabricom). Als er enkel tijdens de nacht wordt gewerkt, moet een lange colonne van voertuigen iedere keer in en uit te tunnel geraken.
"We kunnen de tunnel volledig sluiten na een twintigtal minuten en dan verliezen we nog eens een half uur voor iedereen de tunnel binnenrijdt en op zijn werklocatie is. Eenmaal het 5 uur 's morgens is, moet iedereen al stilaan de tunnel verlaten om tegen 5.45 uur al ons verkeer uit de tunnel te hebben, zodat om 6 uur de eerste pendelaars meteen door de tunnel kunnen. Daarom hebben we maar 6 à 7 productieve uren", zegt Heirbrant.
Asbest
De eerste zomersluiting van 1 juli tot en met 31 augustus wordt gebruikt voor de volledige verwijdering van een laagje verf tegen de muur die op sommige plaatsen asbest bevat. "In kilo's zal er niet veel asbest verwijderd worden, maar in oppervlakte en lengte wel. De tunnel is 2,6 kilometer lang en de muur waar de verf moet verwijderd worden loopt door over heel de tunnel en dat in beide richtingen en telkens aan weerskanten. Dat is goed voor meer dan 10 kilometer", vertelt Heirbrant.
Voor de asbestverwijdering wordt een speciaal ontworpen machine met afzuigkap gebruikt die geen stof creëert bij het afschuren van de verf. Het asbest zit namelijk vervat in die stofdeeltjes.
(Lees verder onder de video)
Tijdens de twee volgende zomersluitingen wordt het wegdek, goed voor zo'n 50.000 m², volledig aangepakt. Doorheen het jaar, tijdens de nachtelijke sluitingen, worden voornamelijk het dak en alles daarrond onder handen genomen.
Belgiës langste tunnel
"Gedurende het jaar wordt het plafond aangepakt. Dat gaat om betonherstellingen zoals waterdichtheid of effectieve herstellingen aan de wapening die blootligt. Bovengronds gaan we nieuwe trappenhuizen bouwen en oude renoveren. De tunnel heeft nu niet genoeg trappenhuizen voor evacuatie, dus gaan we er zeventien nieuwe creëren. De ventilatie en de verlichting wordt ook volledig vernieuwd", aldus Heirbrant.
In de zomer zullen er permanent 200 personen aan het werk zijn in de Leopold II-tunnel, tijdens de nachtelijke sluitingen zijn er dat 70.
De Leopold II-tunnel is met zijn 2,6 kilometer de langste tunnel van het land. Dagelijks pendelen er zo'n 40.000 voertuigen door de tunnel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM10
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Op de E17 tussen Beervelde en Gent is dinsdagmiddag een mobilhome volledig uitgebrand. De inzittenden, een koppel zeventigers uit Dendermonde, raakten niet gewond. De bestuurder probeerde zelf nog te blussen, maar tevergeefs.Beervelde -
-
PREMIUM80
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
-
22
De Stem van Peter Mertens: “We moeten de voedselprijzen in de winkels bevriezen”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Peter Mertens, Kamerlid voor PVDA, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
PREMIUM101
“30.000 buitenlandse bouwvakkers betalen hier nul euro”: bouwunie slaat alarm over belastingontduiking
De schatkist loopt jaarlijks minstens 200 miljoen euro aan belastinginkomsten mis door buitenlandse bouwvakkers die nul euro belastingen op hun loon betalen, terwijl dat wel zou moeten. Waarom lijkt het alsof de fiscus vertikt erachteraan te gaan? Waarom wordt niets gedaan aan deze oneerlijke concurrentie? Voor Bouwunie is dit onhoudbaar: “Een buitenlandse onderaannemer die 40 tot 50 procent goedkoper is dan een Belgische is écht een probleem.” -
Asbestverwijdering Leopold II-tunnel kost 12 miljoen euro
-
Technisch probleem aan bagagesysteem op Brussels Airport opgelost: deel vluchten zonder valiezen vertrokken
Zaventem -
3
Belgische start-up speurt aandoeningen als parkinson en alzheimer vroegtijdig op met oogscan
Het Belgisch-Frans medisch-techbedrijf NeuroClues bereidt zich voor zijn unieke technologie op de markt te brengen, die oogmetingen gebruikt om neurodegeneratieve ziekten, zoals parkinson en alzheimer, op te sporen. Het bedrijf heeft een nieuwe investeringsronde afgerond en 5 miljoen euro opgehaald. Dat meldt de start-up op dinsdag. -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSam Valkenborgs
Erwin VD
Jef Denijs
frans van gompel
Joseph Van Gool