Hoe het kind van Kosovaarse vluchtelingen een Ultratoprecord brak

© Geert Van de Velde

Dua Lipa rijgt de hitsingles én de festivalpodia aan mekaar. Na Pukkelpop en Werchter mag de Brits-Kosovaarse zangeres, die met ‘One kiss’ al 13 weken op 1 staat in de Vlaamse Ultratop, nu ook Tomorrowland op haar cv schrijven. Dat voelde een beetje als thuiskomen.

Nick Deleu

Dertien weken al staat ‘One kiss’ van Dua Lipa en Calvin Harris op 1 in de Vlaamse Ultratop 50. Daarmee breekt de 22-jarige zangeres een record: nooit bezette een vrouwelijke artiest langer de koppositie. Meer zelfs: slechts vier singles hielden het ooit langer uit. Twee daarvan zijn van de onvermijdelijke Ed Sheeran, één van Justin Timberlake, en de absolute recordhouder is ‘Kvragetaan’ van Fixkes, met 16 weken bovenaan op de teller.

Maar ‘One kiss’ maakt nog kans op het record: van enige Dua Lipa-moeheid bleek zaterdag op Tomorrowland geen sprake. Daar deed de Brits-Kosovaarse zangeres het dal voor het Organ of Harmony-podium vollopen. ‘En dat terwijl we blijkbaar de eerste pop-act zijn die hier optreden’, jubelde Lipa tijdens haar show. Die info klopt niet helemaal - Oscar and the wolf speelden hier vorig jaar al - maar we gunnen het haar graag.

Het is namelijk moeilijk om niet te supporteren voor Lipa. Ze kwam in 1995 ter wereld in Londen - haar ouders waren naar de Britse hoofdstad gevlucht om de oorlog in Joegoslavië te ontlopen. Op haar elfde keerde de familie terug naar haar roots in de Kosovaarse hoofdstad Pristina, maar daar zou de ambitieuze Dua niet lang blijven. Ze wilde terug naar Londen, om een muziekcarrière na te jagen. Een kans van 1 op 1 miljoen, 2.500 kilometer van huis. ‘En toch had ik er vertrouwen in’, vertelde Lipa in april nog aan The Observer. ‘Ik vertelde mijn ouders gewoon dat het mijn hoofddoel was om later naar een goede Britse universiteit te kunnen gaan, en daarvoor moest ik wel hoge punten halen in Engelstalig onderwijs. Op mijn vijftiende mocht ik vertrekken.’

Champions League

In Londen ontvouwde het sprookje zich verder. Lipa schreef zich in aan de Sylvia Young Theatre School, waar ook Amy Winehouse studeerde. Ze verdiende de kost in nachtclubs en als model, en begon covers van onder andere Nelly Furtado op YouTube te posten - de Portugees-Canadese zangeres was de eerste van wie Lipa een album kocht. Ze werd opgepikt door platenlabel Warner, bracht in 2017 haar titelloze debuutalbum uit, en werd meteen de meest gestreamde Britse vrouw van 2017. Ook dit jaar zet ze haar dominantie door: Lipa werd de eerste vrouw die vijf nominaties wegkaapte op de Brit Awards, ze verzorgde de openingsceremonie voor de Champions League-finale, en volgens de geruchtenmolen zou ze de titelsong voor de nieuwe Bondfilm mogen leveren.

© Geert Van de Velde

Het is een drukke agenda voor een 22-jarige, maar Lipa lijkt er trefzeker mee om te gaan: ze is een popster die zelf de touwtjes in handen houdt. In haar teksten versmelt ze een update van de girl power uit de jaren 90 met een feilloos gevoel voor relatie-observaties. Met de ene hitsingle na de andere soundtrackt ze volledige liefdeslevens. Van de verleidingsfase (‘One kiss’) tot de relatie zelf (‘Be the one’), de onvermijdelijke breuk (‘IDGAF’), de foutgelopen rebound (‘Scared to be lonely’) en de herbronning achteraf (‘New rules’) - allemaal top-10 singles in ons land, trouwens.

Tranen in Antwerpen

Het was ook in België dat het voor het eerst tot Lipa doordrong dat het echt aan het lukken is, met die popcarrière. ‘Toen ik op het podium stond in de Antwerpse Lotto Arena, kreeg ik opeens een euforisch gevoel’, zei ze in GQ. ‘Het was de grootste zaal waarin ik al gespeeld had, en plots overviel het me dat ik niet het voorprogramma was. De tranen sprongen in mijn ogen, en ik nam me voor om dat moment nooit meer te vergeten.’

Veel kans dat ze daar na deze Tomorrowland-passage nog een herinnering aan toe mag voegen. Ze trad er op net voor ‘haar goede vriend’ Martin Garrix - de Nederlandse top-dj was mede verantwoordelijk voor haar ‘Scared to be lonely’. En na moeilijkere passages in de voorbije jaren op Rock Werchter en Pukkelpop moet The Organ of Harmony een beetje gevoeld hebben als thuiskomen. De bubblegum-factor in haar muziek misstond niet in het tussen podia vol pop-dj’s, en haar lage, rijke stem vond een echo in duizenden kelen.

Lipa’s show bracht weliswaar niet het onafgebroken, zweterige dansfestijn waarvoor andere podia op het festival garant staan. Maar na twee dagen botsen op beukende beats was zo’n eenvoudig popconcertje een aangename afwisseling: rechttoe rechtaan meezingen en kijken naar een uitgekiende choreografie en een degelijke liveband. Alsof je ook uit het Tomorrowland-escapisme even kan ontsnappen.

Dua Lipa (****), gezien op 21/7 in Tomorrowland, Boom. Op donderdag 16/8 op Pukkelpop.