Direct naar artikelinhoud
Reizen

Ryanair-vlucht geannuleerd zonder verwittiging? U heeft recht op compensatie

Ryanair verschuilt zich achter een Europese wet die zegt dat de compensatie wegvalt bij overmacht.Beeld REUTERS

Reizigers die hun vlucht morgen of donderdag geannuleerd zien door de stakingen bij Ryanair hebben recht op een compensatie, omdat het om eigen personeel gaat. Toch lijkt de lagekostenmaatschappij niet te willen buigen.

Hoewel Ryanair na de vele geschrapte vluchten in het najaar van 2017 voor de rechtbank werd gedaagd door minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en "zijn lesje leerde", dreigt nu een nieuw scenario van annulaties en gedupeerde reizigers. Het personeel van Ryanair staakt morgen en donderdag om betere werkomstandigheden te eisen, waardoor een groot deel van de vliegtuigen niet zullen opstijgen. Volgens Ryanair gaat het dagelijks om 31 procent van de vluchten, in een uitgelekte brief blijkt het om 50 tot 70 procent te gaan.

Vakbondsman Hans Elsen (LBC-NVK) laat in Het Nieuwsblad uitschijnen dat 80 procent van het cabinepersoneel het werk wil neerleggen en dat er morgen op Brussels Airport "maximaal vier, maar waarschijnlijk geen Ryanair-toestellen zullen opstijgen." De kans dat passagiers pas op de luchthaven te horen krijgen dat hun vlucht geannuleerd wordt, is dus groot.

Geen overmacht

Daar wringt het schoentje wat betreft de passagiersrechten: wie meer dan twee weken voor een vlucht is geïnformeerd over de annulatie, heeft enkel recht op terugbetaling of een alternatieve vlucht. Eens die termijn is verstreken, heeft de passagier recht op een extra compensatie van 250 à 600 euro per persoon, afhankelijk van de afstand van de vlucht.

Ryanair lijkt niet happig om die compensatie uit te betalen en verschuilt zich achter een Europese verordening die stelt dat een staking een buitengewone omstandigheid is en compensatie dus niet hoeft. Alleen specifieert een uitspraak van het Europees Hof van Justitie dat het bij een eigen personeelsstaking niet om overmacht kan gaan, enkel bij staking van derden zoals de luchtverkeersleiding.

'Dit is geen buitengewone omstandigheid, omdat tevreden houden van het eigen personeel behoort tot de werkzaamheden van een luchtvaartmaatschappij'
Charlotte van den Branden, FOD Mobiliteit

"Het tevreden houden van het eigen personeel behoort tot de werkzaamheden van een luchtvaartmaatschappij", bevestigt het FOD Mobiliteit wat ook consumenten­organisaties Test-Aankoop en Happy Flights vertellen. Test-Aankoop kreeg al 266 vragen binnen voor juridische bijstand om de extra compensatie af te dwingen. Die kan evenwel pas na de afreisdatum gevorderd worden, sommige vluchten zullen immers doorgaan.

Reizigers die momenteel geen definitief uitsluitsel hebben over de status van hun vlucht, zitten echter in een moeilijke situatie. "Wie zijn vlucht zelf annuleert en op safe speelt met een andere boeking verliest ook het recht op een compensatie", vertelt Britt Buseyne van Happy Flights. 

De oplossing lijkt momenteel dan om een alternatieve vlucht te boeken met annulatieverzekering, die kan ingeroepen worden als de Ryanair-vlucht toch zou doorgaan. "Maar ook daar zit weer een verliespercentage op, en bovendien hebben de andere luchtvaartmaatschappijen hun prijzen serieus opgekrikt", aldus Buseyne.

Ryanair-CEO Michael O'Leary liet al weten niet te willen ingaan op de "onredelijke eisen" van het personeel.Beeld REUTERS

Gezien de Europese regelgeving rond bijstand en compensatie, voelen noch Kris Peeters (Consumentenzaken) noch François Bellot (Mobiliteit) zich geroepen om Ryanair opnieuw op het matje te roepen. "De regels zijn zeer duidelijk, we gaan er dus vanuit dat Ryanair die zal respecteren", zegt Bellots woordvoerder Jasper Pillen, die erop wijst dat reizigers die toch problemen ervaren een gratis bemiddeling kunnen bekomen bij het FOD Mobiliteit.