Direct naar artikelinhoud
Technologie

Waarom geloven smartphoneproducenten in opvouwbare smartphones?

Screenshot uit een promotiefilm van de Samsung Youm, een opvouwbare smartphone, op de CES-technologiebeurs in 2013.Beeld RV/Samsung

Het Chinese technologieconcern Huawei heeft een doel: als eerste een opvouwbare smartphone op de markt brengen. Of consumenten daarop zitten te wachten is zeer de vraag. Maar dat doet er voor het technologiebedrijf niet eens toe.

"Huawei wil als allereerste een opvouwbare smartphone op de markt brengen, ook al staat zijn technologie nog niet zover als Samsung", vertelt een analist aan de Japanse zakenkrant The Nikkei. De voordelen zijn duidelijk: een groter scherm, dat vooral van pas komt tijdens het gamen, en doordat je het toestel dichtklapt is er ook minder kans op schade aan het scherm.

In eerste instantie wil Huawei maar twintig- tot dertigduizend exemplaren op de markt brengen. Het Chinese bedrijf slaat daarvoor de handen in elkaar met BOE Technology Group. Dat bedrijf, gesubsidieerd door de Chinese overheid, zet zwaar in op de OLED-technologie. Daarmee kun je displays in een afgeronde vorm bouwen.

Het technologisch hoogstandje is in de eerste plaats een roep om aandacht van de rest van de smartphone-industrie en de media. Huawei mag dan de derde grootste smartphonefabrikant ter wereld zijn, het wordt niet meteen geassocieerd met de meest innovatieve speler in de sector. 

Huawei mag dan de derde grootste smartphonefabrikant ter wereld zijn, het wordt niet meteen geassocieerd met de meest innovatieve speler in de sector

"Het bedrijf is dan ook begonnen met kopieën van hippe smartphones. Dankzij dat succes heeft het ondertussen geld over om zelf onderzoek te doen naar nieuwe toepassingen", zegt Tom Simonts, hoofdeconoom van KBC.

Plafond

En die smartphonemarkt kan wel wat innovatie gebruiken. "Je zou kunnen zeggen dat we sinds de iPhone 6 uit 2014 de perfecte vorm voor een smartphone gevonden hebben", zegt Frederik De Bosschere van In The Pocket.

Op wat accenten na, zoals een slimme touchknop of een aflopende rand, is er aan het design van een smartphone niets meer veranderd. "Nadien zagen we nog innovatie op vlak van snelheid en performantie, maar daar overtuig je mensen niet echt meer mee om een nieuwe smartphone te kopen." 

Dat bleek ook uit verschillende studies in het afgelopen jaar. Onderzoeksbureau Gartner stelde vast dat er in het laatste kwartaal van 2017 wereldwijd 5,6 procent minder smartphones verkocht werden.

'Na 2014 zagen we vooral innovatie op vlak van snelheid en performantie, maar daar overtuig je mensen niet echt meer mee om een nieuwe smartphone te kopen'
Frederik De Bosschere, In The Pocket

Toch deed dat de alarmbellen bij smartphoneproducenten niet meteen afgaan. We kopen dan wel minder smartphones, als we er een kopen, zijn we bereid om er meer geld aan uit te geven. "De smartphone is een belangrijk gereedschap geworden in ons dagelijks leven. Sommige mensen zijn bereid om daar veel geld aan uit te geven", zegt Simonts. Maar ook daar zullen de producenten uiteindelijk op een plafond botsen.

Niet dikker dan iPhone

Huawei en Samsung zien in de opvouwbare smartphone een opportuniteit om de vraagprijs nog wat meer de hoogte in te trekken.

Zo berichtte Wall Street Journal vorige week nog dat Samsung de smartphonemarkt wil doen opleven met een model dat uitgeklapt even groot is als een tablet en dichtgeklapt perfect in de broekzak past.

De Winner - zo wordt het toestel intern bij het Zuid-Koreaanse techbedrijf genoemd - beschikt aan de buitenkant over een kleiner scherm dat notificaties weergeeft wanneer het apparaat dichtgeklapt is. Dichtgeklapt zou het niet dikker zijn dan een iPhone 8. Het toestel zou in 2019 worden aangekondigd en moet ongeveer 1.300 euro kosten.

Toch moeten we bij berichten over opvouwbare telefoons steeds een slag om de arm houden. Samsung lanceerde in 2013 al een promofilmpje met een opvouwbaar model Youm. Alleen heeft nooit iemand zo'n ding effectief in handen gekregen.