Direct naar artikelinhoud
YouTube

YouTube-supersterren vechten het uit in de boksring

KSI vs LoganBeeld rv

Eind deze maand betreden twee hyperbekende YouTube-sterren – samen goed voor bijna veertig miljoen volgers – samen de boksring. Letterlijk. De twee, die weinig tot geen bokservaring hebben, gaan met elkaar op de vuist in de Manchester Arena, die intussen bijna compleet uitverkocht is. Waarom toch?

Bent u ouder dan twintig jaar, dan is de kans groot dat u nog nooit hebt gehoord van Logan Paul en KSI. Nochtans hebben ze samen net geen 40 miljoen volgers op streamingdienst YouTube. Eind augustus nemen ze het tegen elkaar op in de Manchester Arena, een zaal met 21.000 zitjes. De kaartjes worden verkocht vanaf 40 euro voor een standaardticket, tot 580 euro voor een vip-ticket. Volgens de twee is de arena zo goed als uitverkocht. 

YouTube zelf schat dat meer dan 2 miljoen kijkers het gevecht live zullen volgen. Ter vergelijking: ‘het gevecht van de eeuw’ tussen bokser Floyd Mayweather en MMA-vechter Conor McGregor was goed voor 4,6 miljoen kijkers.

De twee pseudoboksers zijn al een tijd online aan het ruziën via 'diss'-tracks, zelfgemaakte rapnummers waarbij ze elkaar beledigen. Zowel de ruzies als de 'diss'-tracks groeiden uit tot trends op YouTube. 

Een eerder gelijkaardig gevecht bereikte 1,6 miljoen kijkers online en de beelden werden nadien meer dan 50 miljoen keer bekeken

KSI, een 25-jarige Brit heeft dit jaar eerder al een bokswedstrijd uitgevochten tegen een andere YouTuber, Joe Weller. KSI won het gevecht en werd uitgeroepen tot YouTube-bokskampioen. Dat gevecht bereikte 1,6 miljoen kijkers online en de beelden werden nadien meer dan 50 miljoen keer bekeken. Geen wonder dus dat YouTubers daar brood in zien en dat Logan Paul nu de handschoenen opneemt, ook al heeft hij totaal geen bokservaring.

Pittig detail: de twee sturen hun jongere broers (Jake Paul en Oladeji Olatunji) de ring in als voorprogramma. Samen hebben de vier internetberoemdheden meer dan 65 miljoen volgers op YouTube.

Het zelfmoordbos

Logan Paul is een naam die u misschien bekend voorkomt. De 23-jarige Amerikaan haalde in januari wereldwijd de media toen hij in Japan het zogenaamde zelfmoordbos bezocht en een lijk vond. Hij maakte er een video over met expliciete beelden van het slachtoffer, en die haalde een miljoen likes voordat YouTube hem van de website haalde. Enkele dagen daarna filmde hij zichzelf terwijl hij een dode rat elektrocuteerde. De controverse was compleet, maar zijn volgersaantallen bleven stijgen. Inmiddels zit hij aan 17 miljoen. 

Logan Paul beweert dat daar zijn plotse interesse in boksen vandaan komt: “De voornaamste reden waarom ik deelneem aan dit gevecht, is om aan te tonen dat je kan falen en opnieuw rechtstaan. Dat je kan winnen, zelfs als iedereen je haat. Maar ook omdat KSI en ik oprecht een hekel hebben aan elkaar. Dat ook.” Of dat effectief zo is, daarover wordt druk gespeculeerd nu blijkt dat drama een makkelijke manier is om jonge volgers te lokken. 

KSI – die in het echte leven Olajide Olatunji heet – is trouwens ook geen onbesproken figuur. Microsoft, dat ooit met hem in zee ging, annuleerde enkele jaren geleden de samenwerking met hem nadat hij op een gameconventie verschillende vrouwen vroeg naar hun borstmaat en andere denigrerende opmerkingen maakte.

De 25-jarige YouTuber begon in 2008 video’s te posten over voetbalspel Fifa. Ondertussen omschrijft KSI zichzelf niet enkel als YouTuber, maar ook als rapper, komiek, acteur en nu dus ook bokser. Vandaag telt zijn kanaal iets meer dan 19 miljoen volgers op de streamingdienst, slechts 100.000 minder dan popster Ariana Grande.

Het is niet de eerste keer dat YouTube-celebrity's – noem ze gerust de supersterren voor kinderen en jongeren – offline op zoek gaan naar inkomstenbronnen. Ook populair tegenwoordig zijn YouTube-conventies waarin ze meet & greets organiseren met hun jonge fans.

Met dit evenement zetten de YouTubers de volgende stap, vooral omdat ze met de boksmatch de toegang tot de reguliere media forceren. De schaalgrootte en de bijhorende aandacht moeten hun tickets zijn naar bijvoorbeeld een eigen televisieprogramma of film.