Weyts fluit Wegen en Verkeer terug: ‘Waar fietsers nu voorrang hebben, blijven ze die houden'

© Photo News

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) fluit het Agentschap Wegen en Verkeer terug over de nieuwe voorrangsregel voor fietsers.

km

Weyts corrigeert het Agentschap na de omstreden nieuwe voorrangsregel voor fietsers. Voor de minister van Mobiliteit kan er geen sprake van zijn dat fietsers de voorrang die ze eerder hadden, zouden verliezen.

De minister keerde zaterdag terug uit vakantie. ‘Ik ben bij terugkomst uit vakantie zelf geschrokken van de interpretatie die men blijkbaar gegeven heeft aan het dienstorder van de leidend ambtenaar van AWV. Die kan voor mij niet door de beugel’, zegt hij. ‘Daar waar fietsers vandaag voorrang hebben, blijven ze die houden. Punt. Ik investeer geen historisch hoge bedragen in nieuwe fietspaden, -bruggen en - tunnels om de fietsers dan mínder belangrijk te maken in het verkeer.’

Fietsend Vlaanderen was deze week in zijn gat gebeten. En dat lag aan de haaientanden die in het straatbeeld verschijnen. Op zowat drieduizend kruispunten zouden de fietsoversteekplaatsen aan­gepast worden. Dat was eerder al in Leuven gebeurd. De nieuwe voorrangsregeling op oversteekplaatsen zette bij velen kwaad bloed

Waar gaat het om? Op sommige kruispunten met gewestwegen zijn de fietsers op hun oversteekplaatsen de voorrang die ze hadden kwijt. Dat is het gevolg van een nieuwe regeling die het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) over Vlaanderen uitrolt. Op de oversteekplaatsen in kwestie komen er een logo en een overlangse onderbroken lijn waar de fietsers de weg moeten dwarsen. Geschilderde stoptekens op het wegdek (de haaientanden dus) geven aan dat ze voorrang moeten geven aan auto’s.

Hoe verplaatsen we ons in het verkeer? En hoe veilig doen we dat? Op die vragen probeerden wij eerder al een antwoord te geven in onderstaande documentaire.