Hoe de iconische gele taxi uit New York verdwijnt
De bekende ‘yellow cab’ was ooit de weg naar de Amerikaanse middenklasse voor de immigranten die ze besturen, maar dankzij Uber en Lyft is de auto een loden last. Nu grijpen het stadsbestuur van New York en burgemeester Bill de Blasio in.
De stad moet iets doen voordat we compleet sterven
Ze zijn ambassadeurs van de stad, vaak de eerste New Yorker die de toerist leert kennen. Met hun auto’s staan ze op de kaft van elke reisgids en ze hebben een rolletje in elke film of roman over New York. En ze zijn boos, of wanhopig. Meestal allebei. Want hoe belangrijk de karakteristieke gele taxi ook is als symbool van de officieuze hoofdstad van de wereld, hun chauffeurs zitten in grote financiële moeilijkheden.
Je merkt het direct op de belangrijkste verzamelplaats van professionele taxichauffeurs in de stad, de wachtplaats op luchthaven John F. Kennedy. De goudgele auto’s staan er halverwege de ochtend rijendik, wachtend op passagiers, soms wel twee, drie uur. Hier spelen chauffeurs backgammon om de tijd te doden, doen ze een dutje in hun wagen of debatteren ze over de toekomst van hun vak. Dat laatste gaat soms met wilde armgebaren en steeds luidere stem. "De stad moet iets doen voordat we compleet sterven”, foetert Sukhdev Singh (58).
Medaillon
De ‘yellow cab’ was ooit de weg naar de Amerikaanse middenklasse voor de immigranten die veelal achter het stuur zitten. Nu is hij een loden last.
Mikhail Uvaydov (52), New Yorker uit Rusland, rekent het voor. Om met een gele taxi passagiers op straat te mogen oppikken in New York, had hij een ‘medaillon’ nodig, een verhandelbare licentie waarvan er maar zo’n 13.500 in omloop waren. Ze waren zo gewild, dat ze een fortuin waard waren.
Uvaydov nam in 2010 een hypotheek om er voor 640.000 dollar (ruim een half miljoen euro) een te kunnen aanschaffen – op het hoogtepunt gingen de medaillons zelfs voor een miljoen dollar van de hand.
Uber
Toen kwam Uber, in 2011. Andere apps volgden – in New York is onder meer Lyft populair. Chauffeurs die voor de apps werkten, reden zónder het verplichte medaillon. Het stadsbestuur liet dat gebeuren. Uber en co overspoelden de stad met goedkope taxi’s – er zijn buiten de gele auto's nu 100.000 alternatieve taxi's, dubbel zo veel als vijf jaar geleden.
Zo stortte de markt voor gele taxi’s in, terwijl de chauffeurs nog vastzitten aan hun peperdure medaillons. Mikhail Uvaydov is de bank 525.000 dollar schuldig. Als hij de maandelijkse aflossing van 3.000 dollar en het onderhoud van zijn auto heeft betaald, houdt hij slechts 10 dollar per uur (ongeveer 8,70 euro) over. Vakanties zitten er niet meer in, hij werkt zes lange dagen per week.
Zijn Indiase collega Singh zit in een vergelijkbare situatie – een werkdag van 14 uur is niet genoeg om het hoofd boven water te houden, klaagt hij. Stoppen kan ook al niet. Het medaillon was voor deze mannen hun pensioen: ze zouden het uiteindelijk verkopen voor een mooi bedrag. Maar de waarde is met zeker 80 procent gekelderd. "De droom is dood”, zegt Singh, die al 31 jaar taxi rijdt. "Niemand wil het nog kopen.”
Zelfmoord
Ik zal geen slaaf zijn die rijdt voor een schijntje
De rampzalige financiën drijven chauffeurs tot wanhoop: in de afgelopen maanden pleegden zes taxichauffeurs zelfmoord, telde vakbond de Taxi Workers Alliance. Een van hen, Doug Schifter, schoot zichzelf begin februari door het hoofd in zijn auto voor het New Yorkse stadhuis. "Ik zal geen slaaf zijn die werkt voor een schijntje”, had hij kort daarvoor in een 1700 woorden lang bericht op Facebook gepost. "Ik ben liever dood.”
Uberchauffeurs hebben het weinig beter, waarschuwt Sonhail Rana (50). Hij is zoals veel reguliere chauffeurs overgestapt, aanvankelijk om de goede verdiensten. Maar Uber verlaagde de prijzen twee keer, nu verdient hij na aftrek van alle kosten ook niet veel meer dan 10 dollar per uur. Dat is rond het gemiddelde voor Uberchauffeurs in de VS, volgens onderzoek van het Economic Policy Institute.
"Waarom ik nog steeds voor ze rijd? Ik heb geen andere keus”, zegt Rana, geboren in Pakistan. "Uber heeft de hele taximarkt in New York gemonopoliseerd. Ik rijd al 28 jaar, heb mezelf omhooggewerkt in dit vak en bezit geen diploma’s in dit land. Wat kan ik anders gaan doen?”
Stadsbestuur grijpt in
De stad New York begint in te zien dat ze iets moet doen aan de puinhoop op de taximarkt – verkeersopstoppingen zijn ook nog eens de norm geworden, met zoveel taxi’s. Het stadsbestuur besloot twee weken terug de uitgifte van nieuwe vergunningen voor aan apps gelieerde voertuigen een jaar te bevriezen – een periode waarin een oplossing wordt gezocht voor het taxiprobleem. Ook is een minimumloon van 15 dollar per uur vastgesteld voor appchauffeurs.
De limiet is een klap voor Uber. New York is in de VS de grootste markt voor de app. In een agressieve campagne waarschuwden Uber en concurrerende apps als Lyft klanten dat ze langer zullen moeten wachten, op duurdere ritten. Vooral de bewoners van minder aantrekkelijke wijken ver buiten het centrum, vaak minderheden, zullen straks zonder zitten, menen de bedrijven – traditionele taxi’s komen niet in hun buurten.
"De stad biedt het hoofd aan een crisis die werkende New Yorkers in armoede drijft en het verkeer in onze straten muurvast doet staan”, zo legde burgemeester Bill de Blasio zijn beslissing uit op Twitter nadat hij – onder luid applaus van taxichauffeurs – de nieuwe wet had ondertekend.
Zelfrijdende auto
Maar sommige chauffeurs zijn weinig hoopvol. Het is te laat, zegt Hardev Otal, al ruim 30 jaar taxichauffeur. De stad heeft te lang toegekeken hoe Uber hardwerkende chauffeurs hun broodwinning ontnam, stelt hij op de wachtplaats bij JFK. Hij vreest dat de zee van gele auto’s achter hem gaat verdwijnen. "Maatregelen hadden een paar jaar eerder genomen moeten worden. Nu zijn er al veel te veel taxi’s.”
Uiteindelijk, sombert Sohail Rana, zullen apps als Uber de chauffeur helemaal afdanken. "De zelfrijdende auto, dat is de toekomst.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
22
EU sluit migratiedeal met Libanon en geeft in ruil steunpakket van 1 miljard euro
-
Kapitein van rampschip met 34 doden krijgt vier jaar cel in VS
Meer dan vier jaar nadat bij een brand op een schip in Californië 34 doden vielen, is de kapitein van het schip veroordeeld tot vier jaar cel. De bevoegde rechtbank maakte het vonnis voor Jerry Nehl Boylan donderdag (lokale tijd) bekend. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
-
PREMIUMde Volkskrant
Concurrentie van Uber drijft taxichauffeurs New York tot wanhoop: zes pleegden zelfmoord
-
Snelgroeiend Uber schroeft verliezen met de helft terug
Uber Technologies, het bedrijf achter de bekende taxi-app, heeft zijn verliezen in het eerste kwartaal met bijna de helft teruggebracht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet ging bovendien weer flink omhoog. De onderneming die volgend jaar naar de beurs wil, waarschuwde evenwel voorlopig nog niet winstgevend te zullen worden. -
Taxi's
Uber viert tien miljardste rit: deze video toont hoe snel taxidienst hele wereld inpalmde
Uber heeft op 10 juni de tien miljardste rit uitgevoerd. Om die prestigieuze mijlpaal in de verf te zetten, begonnen 173 ritten en leveringen gelijktijdig om 22:12 uur Londense tijd. -
4
Op nog geen 3 maanden van de Spelen: Parijs opent bassin dat “alarmerend slechte water” van Seine moet helpen zuiveren
-
Meer dan 20.000 bliksemschichten en hagelstenen zo groot als golfballen in Frankrijk, vrouw (57) komt om door modderstroom
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Franse hulpdiensten redden 66 migranten op Kanaal
De Franse hulpdiensten hebben woensdag 66 migranten, onder wie vrouwen en kinderen, gered die het Kanaal probeerden over te steken. -
Donald Trump presenteert nieuwe koers voor tweede termijn: hij was te lief, en dat gaat veranderen
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermieke jansens
Dany Duivejonk
Ramon Simon
Kevin Vermeirssen
francis vanoverschelde