‘Gevleugelde’ zebrapaden tegen dodehoekongevallen

© Getty Images

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert in Brugge en Melle een proefproject uit met zogenaamde ‘gevleugelde zebrapaden’. Die zebrapaden zijn een pak breder zorgen zo voor een extra buffer. De nieuwe zeebrapaden moeten vooral dodehoekongevallen voorkomen.

mg

Een gevleugeld zebrapad is tot drie keer breder dan een normaal zebrapad. Op elke rijrichting worden de zebrapaden verlengd tegen de rijrichting in. Het is niet de bedoeling dat voetgangers oversteken op de verlengstukken. Zij worden via beugels begeleid naar de oversteekplaats. Het verlengde deel dient veeleer als extra buffer en vooral om dodehoekongevallen te vermijden. Vooral schoolomgevingen, winkelstraten en drukke gewestwegen zijn kwetsbaar voor dodehoekongevallen.

Om het effect van een ‘gevleugeld’ zebrapad te analyseren wordt er een voor- en nastudie uitgevoerd, op basis van gedragsobservatie aan de hand van camerabeelden. De voorstudie vond plaats in mei 2018. De nastudie wordt uitgevoerd in september 2018.

Als erna de testperiode een positieve evaluatie komt kan het systeem uitgerold worden in de rest van Vlaanderen.

“Met dit soort proefprojecten blijven we zoeken naar nieuwe manieren om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. In 2014 werden we geconfronteerd met de schande van 400 verkeersdoden op 1 jaar tijd. Sindsdien strijden we op verschillende fronten voor meer verkeersveiligheid”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen