De 'gevleugelde' zebrapaden zijn veel langer dan andere.
Volledig scherm
De 'gevleugelde' zebrapaden zijn veel langer dan andere. © rv

"Gevleugelde" zebrapaden moeten aantal dodehoekongevallen naar beneden krijgen

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert in Brugge en Melle een proefproject uit met zogenaamde "gevleugelde zebrapaden". Dat zijn zebrapaden die een pak breder zijn en zo moeten zorgen voor een extra buffer en vooral dodehoekongevallen moeten voorkomen. Als er positieve evaluatie komt, kan het systeem uitgerold worden in de rest van Vlaanderen.

14 reacties

  • Ben Strubbe

    6 jaar geleden
    Ik had ergens gezien dat er ook bolle spiegels kunnen gebruikt worden. Die worden opgehangen aan de verkeerspalen. De vrachtwagenchauffeur kan op die manier zien wie er naast hem staat. En verder gaat het over opvoeding en regels leren opvolgen. Meer politietoezicht en alternatieve straffen lijken mij een beter idee.
  • censor

    6 jaar geleden
    oogcontact lijkt me toch ook essentieel, in combinatie verlengde oversteekplaats..
  • Geert Landsman

    6 jaar geleden
    Daarom heeft Weyts verkeersles op school afgeschaft!! Wie snapt dit nog?
  • Yvan Lissens

    6 jaar geleden
    Men spreekt hier over de dode hoek net vóór de vrachtwagen, niet over het afslaan. De chauffeur kan jou ook niet zien als je, vooraan, kort voor de cabine loopt. Een goede test die weinig geld kost,dat zijn we hier niet gewoon in België, bravo.
  • Eric Vanovermeire

    6 jaar geleden
    Onzin, vrachtwagens zijn echt wel langer dan dat zebrapad. Je mag fietsers en voetgangers niet de indruk geven dat ze veilig zijn op dat stukje, de chauffeur kan het niet eens zien in zijn "dode hoek '. Komt er nog bij dat zo een brede..lange witte lijnen wel eens erg glad kunnen zijn voor tweewielers bij nat weer.